Att tänka på, ha med gott om pengar så du kan fixa en lämpligt boende och betala depositen som ofta är två-tre månadshyror utöver första månadshyran i förskott. Hur svårt det är att hitta bostad varierar sannolikt efter dina preferenser vad gäller läge, pris, standard osv.
Jag la ut en annons på
www.hybel.no och fick svar nån dag efter. Flyttade sedan in i ett central och rymligt rum, betalar 3300/mån för det inkl ström å vatten.
Internet nallar jag via grannen..
Kila sedan iväg till likningskontoret och ansök om norskt personnummer. Görs med hjälp av pass och gärna ett arbetsintyg. Det var det jag behövde iaf.
När du fått ditt personnummer öppnar du bankkonto. Det går över dagen men visa-kortet får du hämta på banken nån vecka senare.
Angående lön vet jag inte vad det ligger på för civilingenjörer men jag som är en drönare utan gymnasie-slutbetyg men med självlärda datakunskaper fick jobb som pc-tekniker i stan och min lön är ca 26700 nok/mån d första 6 månaderna iaf. Så 30k+ borde du ha ifall det finns nån rättvisa i världen.
Skatten är lite lägre oxå, på min uppskattade årsinkomst skattar jag ca 24% enligt skattetabellens alla regler inkl 30000 extra i grundavdrag för mig som "gästarbetare"
Mer än så kommer jag inte på just nu iaf