• 1
  • 2
2007-04-24, 18:33
Medlem
Hejsan hoppsan alla glada ;D

Jo började såhär att jag tycker de ser så najs ut när de kommer ngn och bara kan lira en skön låt
Så nu är jag lite sugen på att lära mig spela gitarr ^^

Jo min lillebrosa har lirat gitarr (både el och vanlig) i flera år nu typ men han är inte bättre för de ..
Men de ger ju mej litemöjligheter eftersom han har en elgitarr som ligger och skräpar (han har haft 2 :s) och en liten (typ för 10åringar känns det som) gitarr vanlig som oxå står och skräpar..

Sen angående att lära sig, vill HELST ha en guide på svenska då jag tycker det är skönare att läsa och förstå än att köra engelska och haka upp men på ngt ord som fördröjjer allt (G i engelska:/)

Så lite tips?, Gitarr, vanlig lr el?
Tips hur jag ska komma igång?

/Guno
Citera
2007-04-24, 19:04
Medlem
El eller akustik gitarr i början spelar inte så stor roll,

Välj bara en låt du vill lära dig och sök efter <låtens namn + tab> sen läser du instruktioner du kommer åt, finns intresset så lär du dig allt rätt snabbt
Citera
2007-04-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randy2k
El eller akustik gitarr i början spelar inte så stor roll,

Välj bara en låt du vill lära dig och sök efter <låtens namn + tab> sen läser du instruktioner du kommer åt, finns intresset så lär du dig allt rätt snabbt

Okej låter bra
Då börjar jag med el eftersom den är skönare att hålla, den andra är så liten
Uhm, ska jag köra med eller utan högtalare ?, skulle underlätta utan men om de måstes så.. :s, olika ljud? vad vet jag

Känner till en sida som heter http://www.ultimate-guitar.com/, där man kan hitta lite tabs, Vilken sorts tab skka jag ta?, asså acord eller sån där konstig med massa siffror?

Någon bra, skön låt att börja med?
Citera
2007-04-24, 21:42
Medlem
Davzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guno
Okej låter bra
Då börjar jag med el eftersom den är skönare att hålla, den andra är så liten
Uhm, ska jag köra med eller utan högtalare ?, skulle underlätta utan men om de måstes så.. :s, olika ljud? vad vet jag

Känner till en sida som heter http://www.ultimate-guitar.com/, där man kan hitta lite tabs, Vilken sorts tab skka jag ta?, asså acord eller sån där konstig med massa siffror?

Någon bra, skön låt att börja med?
Om du kör el så ska du ha en förstärkare då det inte låter så mycket annars Lär dig hur du läser tablatur, vilket inte är vidare svårt, och börja med smoke on the water (precis som alla andra)! =)
Citera
2007-04-25, 00:27
Medlem
Vappas avatar
Nu kommer jag och säger emot alla andra. undvik tabbar, såvida du inte vill lära dig ett coolt riff eller så att impa på polarna med Om det finns så välj ackord istället för tabbar.

Satsa på att lära dig de vanliga ackorden. Det låter kanske inte så coolt i början, men det är en bättre grund att stå på, och du kommer utvecklas fortare, eftersom du kan spela fler låtar med 3 ackord än vad du kan med riffet till smoke on the water. Spelade själv efter tabbar när jag var nybörjare, och hur många hela låtar kunde jag spela efter ett år? två kanske. Lärde mig de vanliga ackorden och sedan barréackord. Sen kunde jag spela massor av låtar.
Citera
2007-04-25, 10:41
Medlem
Är det här tabs?

E E E E Q E E E E E E Q Q E E E E Q E E E Q. +Q Q
|----------------|---------------|----------------|--------------------|
|-0---3---5----0-|---3---6-5-----|-0---3---5----3-|---0----(0)---------|
|-0---3---5----0-|---3---6-5-----|-0---3---5----3-|---0----(0)--(5)\---|
|----------------|---------------|----------------|-------------(5)\---|

Verse
PM----------------------------------------------| PM------------|
E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E
|-----------------|-----------------|-----------------|------------------|
|-----------------|-----------------|-0---0-----------|---------0---0----|
|-----5-------5---|-----5-------5---|---0-----3---3---|-----5-----0------|
|---5-------5-----|---5-------5-----|-----------3-----|---5--------------|
|-3-------3-------|-3-------3-------|-----------------|-3----------------|
Citera
2007-04-25, 15:06
Medlem
Citat:
Är det här tabs?

E E E E Q E E E E E E Q Q E E E E Q E E E Q. +Q Q
|-0---3---5----0-|---3---6-5-----|-0---3---5----3-|---0----(0)---------|
|-0---3---5----0-|---3---6-5-----|-0---3---5----3-|---0----(0)--(5)\---|
|----------------|---------------|----------------|-------------(5)\---|

Verse
PM----------------------------------------------| PM------------|
E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E E E e E
|-----------------|-----------------|-0---0-----------|---------0---0----|
|-----5-------5---|-----5-------5---|---0-----3---3---|-----5-----0------|
|---5-------5-----|---5-------5-----|-----------3-----|---5--------------|
|-3-------3-------|-3-------3-------|-----------------|-3----------------|

Ja det är det

Vet du hur man läser Tablatur?

Lycka till med ditt gitarrspelande!
Citera
2007-04-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snkca
Ja det är det

Vet du hur man läser Tablatur?

Lycka till med ditt gitarrspelande!

Haha tror de
Men är de inte strängarna, dom där 6 raderna? Och de andra kommer jag inte ihåg vad de va, typ vart på strängarna man ska slå ?
Citera
2007-04-25, 20:49
Medlem
Vappas avatar
De sex raderna representerar mycket riktigt de ses strängarna, så som de ser ut ifall du lägger gitarren i knäet, dvs låga E längst ner.

Siffrorna är som du säger vilket band du ska trycka ner. Om det står 5/7 betyder det att du ska glida från 5 till 7:e bandet.
Står det 5h7 betyder det att du ska göra en "hammer on" dvs först slå till strängen och sen snabbt trycka ner ett annat finger på 7:e bandet.
7p5 betyder att du ska ska släppa 7:e bandet efter anslag för att låta 5:e bandet ringa istället. Där har du de vanligaste tecknen. Annars brukar det stå en liten guide i tabben
Citera
2007-04-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
De sex raderna representerar mycket riktigt de ses strängarna, så som de ser ut ifall du lägger gitarren i knäet, dvs låga E längst ner.

Siffrorna är som du säger vilket band du ska trycka ner. Om det står 5/7 betyder det att du ska glida från 5 till 7:e bandet.
Står det 5h7 betyder det att du ska göra en "hammer on" dvs först slå till strängen och sen snabbt trycka ner ett annat finger på 7:e bandet.
7p5 betyder att du ska ska släppa 7:e bandet efter anslag för att låta 5:e bandet ringa istället. Där har du de vanligaste tecknen. Annars brukar det stå en liten guide i tabben

Okej låter bra , så nu är det bara att börja nöta antar jag

Förutom smoke on the water, lite andra tips? Gärna chilllåtar man kan spela för att impa på tjejerna

Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Nu kommer jag och säger emot alla andra. undvik tabbar, såvida du inte vill lära dig ett coolt riff eller så att impa på polarna med Om det finns så välj ackord istället för tabbar.

Satsa på att lära dig de vanliga ackorden. Det låter kanske inte så coolt i början, men det är en bättre grund att stå på, och du kommer utvecklas fortare, eftersom du kan spela fler låtar med 3 ackord än vad du kan med riffet till smoke on the water. Spelade själv efter tabbar när jag var nybörjare, och hur många hela låtar kunde jag spela efter ett år? två kanske. Lärde mig de vanliga ackorden och sedan barréackord. Sen kunde jag spela massor av låtar.

Mjo, om jag känner intresset och tycker de verkar tillräckligt sköjj att hålla på så kommer jag nog börja titta på ackorden fast innan dess skulle jag vilja lära mej en, kanske 2-3 låtar men "tabs" först
Citera
2007-04-27, 21:20
Medlem
Vill gärna ha ngra lungna men sköna låtar, kanske nån lungn metallica?, ngra förslag?
Citera
2007-04-27, 23:50
Medlem
ÜberHJs avatar
Citat:
Vill gärna ha ngra lungna men sköna låtar, kanske nån lungn metallica?, ngra förslag?

Lär dej Nothing else matters i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in