2007-04-27, 16:58
Avslutad
Visst, som några säger, det är inga problem att jobba 1 månad i sträck om man verkligen har ett jobb som man gillar och som är väldigt flexibelt och omväxlande. Vissa daytraders och de med lite högre postioner/höga positoner kan jobba betydligt mer än så men dem gillar sitt jobb + att jobbet innebär flygresor och middagar som ger omväxling. Det är inte speciellt stimulerande att stå i en klädaffär en hel månad i streck utan att få en enda dag ledigt, spelar ingen roll om de tär halvdagar eller inte, det känns ändå att man inte har den där hela dagen, så det är svårt att planera in något mera speciellt man vill göra.
Citera
2007-04-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
min flickvän har jobbat lite extra en dag i veckan nu i en klädesaffär ett tag. nu fick hon ett fasst schema. varje vardag och helg vecka 28,29,30,32,32,33. hon vågar inte säga till men kan det verkligen vara lagligt?. hon vill ju jobba vidare efter semestern får hon slutar skolan nu till våren. men dom kan inte svara på om hon får jobba något överhuvud taget efter sommaren. hon vågar inte säga ifrån, verkar inte detta vara utnytjning?

Detta låter mycket underligt, det är något som inte stämmer.
Hur ser schemat ut? Hur många timmar per dag är det fråga om? När börjar hon arbetet och när slutar hon? Är klädaffären bunden av något kollektivavtal?
Citera
2007-04-27, 17:15
Medlem
Ad Astras avatar
Vad fan är det för fel på folk? Har ALLA blivit lutheraner helt plötsligt? Arbetar gör man så lite som möjligt för så mycket pengar som möjligt, allt annat är omoraliskt.
Citera
2007-04-27, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Vad fan är det för fel på folk? Har ALLA blivit lutheraner helt plötsligt? Arbetar gör man så lite som möjligt för så mycket pengar som möjligt, allt annat är omoraliskt.

precis, det viktigaste i livet är ju att man lever och mår bra, vafan finns det annars för mening.
Citera
2007-04-27, 17:44
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Arbetar gör man så lite som möjligt för så mycket pengar som möjligt, allt annat är omoraliskt.

Och hur tar du dig dit, månne?
En beprövad väg är just hårt arbete...
Citera
2007-04-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
min flickvän har jobbat lite extra en dag i veckan nu i en klädesaffär ett tag. nu fick hon ett fasst schema. varje vardag och helg vecka 28,29,30,32,32,33. hon vågar inte säga till men kan det verkligen vara lagligt?. hon vill ju jobba vidare efter semestern får hon slutar skolan nu till våren. men dom kan inte svara på om hon får jobba något överhuvud taget efter sommaren. hon vågar inte säga ifrån, verkar inte detta vara utnytjning?

OM det är sant bryter det mot EUs direktiv att man måste ha 36hs vila varje vecka
Citera
2007-04-27, 19:44
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Jag förstår mig inte på hur en ung människa kan prioritera socialt liv framför arbete. Något är allvarligt skevt i värdegrunderna då.
Med risk för att låta som en 80-åring så påstår jag att det är mest skit med dagens gnälliga ungjävlar. Håll käften, lyd och arbeta, latfrackar!

Såklart du inte gör.
Svårt att förstå att människor har andra prioriteringar än att arbeta..
Hur väl trivs du på ditt jobb, och hur många timmar gör du i veckan?

Det finns väl ungefär 144 timmar i veckan du kan arbeta, kom igen, berätta!
Citera
2007-04-28, 07:50
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Hur väl trivs du på ditt jobb, och hur många timmar gör du i veckan?

Vad har trivsel med saken att göra? Du är väl för fan inte på jobbet för att trivas?
Jag gör blygsamma 50-60 timmar i veckan. Innan jag blev chef var det betydligt mer, dock.
Citera
2007-04-28, 08:28
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Vad har trivsel med saken att göra? Du är väl för fan inte på jobbet för att trivas?
Jag gör blygsamma 50-60 timmar i veckan. Innan jag blev chef var det betydligt mer, dock.

Lite pinsamt. Du som verkar vara en människa som är handlingskraftig borde väl kunna ha två jobb istället? Finns ju ändå 80 timmar till att fylla i veckan. Så slipper du gå sysslolös och inte minst slipper kasta sten i glashus.

Ang trivsel. Har du hört talas om Taylorism?
Citera
2007-04-28, 20:04
Avslutad
man jobbar 40h i veckan om jobbet är en rutin man inte gillar, om det är en rutin man gillar kan man jobba mer, man jobbar inte och tycker det är tråkigt och trist bara för pengarna, jävla konstiga människor här inne. Det vill säga 2 lediga dagar, alla andra människo rgillar jag inte, jag går inte i butiker på lördagar, det är för konsumtionsmänniskor, krogpersonal jobbar ändå iom mest lediga folk då.
Citera
2007-04-28, 22:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Folk med råg i ryggen och arbetsmoral?
Folk som vill bli långtidssjukskrivna och kosta skattepengar?

Du som bara vänder papper dagarna i ända kan kanske jobba 42 dagar i sträck men folk som har riktiga jobb bör inte göra det eftersom risken att de skadar sig eller blir allvarligt sjuka är påfallande hög. Jag jobbade 23 dagar i sträck i slutet av 90-talet, vissa dagar 7-21.15, andra dagar bara 7-15 och vissa dagar 16.30-21.15. Efter 14 dagar var jag kraftigt förkyld men gick till jobbet ändå (jävligt korkat med tanke på risken för långtidssjukskrivning och/eller skador. Koncentrationen är inte den bästa efter så mycket jobb utan ett dygns vila).

23:e arbetsdagen stod jag och skakade och hade hjärtklappning inne på läkarexpeditionen varpå kollegorna beordrade mig att lägga mig ned så att de kunde kolla blodtryck, puls, andningsfrekvens etc. Därefter sa de "du kommer inte hit i det där skicket" och skickade hem mig. Efter det låg jag till sängs i drygt en vecka.

På den tiden vägde jag ungefär 15 kilo mindre än jag gör idag, jag drack mycket sällan alkohol samt tränade betydligt mer än jag gör idag så det var inte dålig grundkondition eller ohälsa som var boven. Jag jobbade helt enkelt för mycket i alldeles för högt tempo.

Den som påstår att man har låg arbetsmoral för att man inte ids arbeta dygnet runt i flera veckor är en jävla idiot. Livet går inte ut på att arbeta och då är jag ändå en av de här konservativa typerna som ser en ära i att arbeta och betala för mig. Man ska göra rätt för sig men det får fanimig finnas gränser.
Citera
2007-04-28, 22:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Alla undersökningar talar för att de som trivs väl på sitt arbete gör ett bättre jobb än de som vantrivs. Har man en god personalpolitik och vårdar sin personal kommer man som chef att få se bättre resultat än det svin som driver på sina anställda med piskan i syfte att tvinga folk att slita livet ur sig. Ingen tjänar på att folk arbetar ihjäl sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in