2007-04-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Vem orkar arbeta 42dagar i sträck utan ens en dags ledighet?
Vad är det för arbetstider? Är det bara 3-4 timmar om dagen så är det väl okej, men nu är det väl med största sannolikhet inte det.

Som någon sa innan, be henne ringa med facket och höra.
42 dagar i rad är väl inget att yla om? Lite ovanligt kanske men jag jobbar 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan i 4 månader. Ett jävla klemande är det i sverige, ingen ska jobba men alla ska ha allt möjligt skit ändå.
Citera
2007-04-25, 20:42
Medlem
Sartres avatar
Pistongen: du har ett passande namn, hur klarar du att jobba så mycket och så länge framförallt?
Citera
2007-04-25, 22:24
Medlem
Mike Wadds avatar
Är det verkligen så enormt ansträngade när man tänker efter?
Om det är normala arbetstider i en klädbutik så betyder det att hon inte kommer att arbeta innan 8 på morgonen och efter 6 på kvällen. På helgerna inte längre än till 4. Det ger gott om tid för det sociala livet efter arbetet.
Och då det inte handlar om att bära timmer så är det absolut inte en omöjlighet.

Be din tjej att bita ihop så ska du se att när lönen kommer så var det nog värt det.
Citera
2007-04-25, 22:35
Medlem
DesolateWastess avatar
Det är olagligt att arbeta så länge. Har för mig att man som mest får arbeta i 10 dagar utan en ledig dag. Eller om det var 14 dagar.
Citera
2007-04-25, 22:40
Medlem
apanola IIs avatar
Det är bara att köra på, inget att gnälla över om man jobbar i ett sträck, det är ett satans gnäll i det här landet så fort någon jobar mer än 38 timmar i veckan. alla verkar vara så satans slöa. Nä bit ihop och kör på!
Citera
2007-04-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DesolateWastes
Det är olagligt att arbeta så länge. Har för mig att man som mest får arbeta i 10 dagar utan en ledig dag. Eller om det var 14 dagar.

From 1 jan i år är det 7 dagar som gäller:
http://www.av.se/lagochratt/atl/Kapitel06.aspx

Paragraf 14.

Men så länge inte hon eller någon annan anmäler detta så är det fritt fram.
Citera
2007-04-25, 23:01
Medlem
Styrbjörns avatar
Det är kanske inte värre än att arbetsgivaren ville vara lite snäll och ge henne mycket jobb iom. hon inte hade något att göra efter att ha slutat skolan?

Handlar det om fulla arbetsdagar? Dvs. 8tim/dag? Då kan det kanska vara lite tråkigt att jobba igenom hela sommaren. Men är det lite halva dagar också inklämmt lite här och var, är det inte så farligt.

Själv har jag inte varit ledig en enda sommar from. att jag började sommarjobba som trettonåring tom. att jag fick ett riktigt jobb med rätt att ta ut semester, så jag tycker att det känns ganska självklart att hon ska jobba på om hon har chansen.

Annars måste hon ju självklart ta upp ämnet med sin chef. Det finns inte mycket som är värre än att inte trivas på jobbet.
Citera
2007-04-25, 23:05
Medlem
DesolateWastess avatar
Det värsta jag jobbat var 13 dagar i streck, 10-11 timmar om dagen. nog gick det men inte fan mådde man bra av det. i vilket fall som helst bör han avråda flickvännen från att arbeta så. jag har även haft heltidsjobb+deltidsjobb på det och man blir psykiskt knäckt ganska fort av att knappt ha tid till mat och sömn.
Citera
2007-04-25, 23:07
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
42 dagar i rad är väl inget att yla om? Lite ovanligt kanske men jag jobbar 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan i 4 månader. Ett jävla klemande är det i sverige, ingen ska jobba men alla ska ha allt möjligt skit ändå.

Vad sparar du till?
Du kan inte göra något som helst annat än att arbeta och sova.
Citera
2007-04-25, 23:08
Medlem
Muskedunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen

För att senare vara ledig i 4 månader. Visst. Jättebra.
Men, det är ett aktivt val du har gjort iom att du mönstrade på det fartyget. Du har aldrig blivit schemalagd så många timmar under presumtionen att "det går nog bra". Du kommer inte från en timvikarietjänst och sen förväntas gå upp med 300% i arbetstid.

Jämför inte äpplen och päron.
Citera
2007-04-25, 23:13
Medlem
wildhorsess avatar
Trådstartarens flickvän arbetar i klädesaffär, och efter en hastig blick i Handels kollektivavtal konstaterar vi att:

-Arbetsvecka för hel- och deltidspersonal omfattar högst fem dagar. Det betyder att avtalet medger en arbetsperiod om maximalt 10 dagar i följd, därefter måste ledig dag infalla. Avtalet föreskriven också minst 12 sammanhängande arbetsfria lördagar och söndagar under kalenderåret.
Citera
2007-04-27, 15:29
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Förvisso, det är ju inget jobb som tär på kroppen direkt, mysa runt i en klädbutik. Men mitt sociala liv hade nog tagit för mkt skada för att jag skulle ha gått med på det.

Jag förstår mig inte på hur en ung människa kan prioritera socialt liv framför arbete. Något är allvarligt skevt i värdegrunderna då.
Med risk för att låta som en 80-åring så påstår jag att det är mest skit med dagens gnälliga ungjävlar. Håll käften, lyd och arbeta, latfrackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in