2007-04-24, 17:27
Medlem
min flickvän har jobbat lite extra en dag i veckan nu i en klädesaffär ett tag. nu fick hon ett fasst schema. varje vardag och helg vecka 28,29,30,32,32,33. hon vågar inte säga till men kan det verkligen vara lagligt?. hon vill ju jobba vidare efter semestern får hon slutar skolan nu till våren. men dom kan inte svara på om hon får jobba något överhuvud taget efter sommaren. hon vågar inte säga ifrån, verkar inte detta vara utnytjning?
Citera
2007-04-24, 17:36
Medlem
vadå "vågar inte säga ifrån" ? hur ska dom då kunna veta att hon inte vill jobba?
Citera
2007-04-24, 17:56
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
min flickvän har jobbat lite extra en dag i veckan nu i en klädesaffär ett tag. nu fick hon ett fasst schema. varje vardag och helg vecka 28,29,30,32,32,33. hon vågar inte säga till men kan det verkligen vara lagligt?. hon vill ju jobba vidare efter semestern får hon slutar skolan nu till våren. men dom kan inte svara på om hon får jobba något överhuvud taget efter sommaren. hon vågar inte säga ifrån, verkar inte detta vara utnytjning?

I vilket fall som helst är det oförskämt att inte fråga först. Utnyttjad blir hon inte efterssom hon får lön (?).
Citera
2007-04-24, 17:57
Medlem
solkies avatar
Citat:
min flickvän har jobbat lite extra en dag i veckan nu i en klädesaffär ett tag. nu vill dom att hon skall jobba 7 dagar i veckan. vecka 28,29,30,32,32,33. hon vågar inte säga till men kan det verkligen vara lagligt?. hon vill ju jobba vidare efter semestern får hon slutar skolan nu till våren. men dom kan inte svara på om hon får jobba något överhuvud taget efter sommaren. hon vågar inte säga ifrån, verkar inte detta vara utnytjning?

Det beror lite på branschavtalet. Råder henne att prata med facket. Be om just branschavtalet. Som jag har förstått det på en kollega så kan det skilja sig mellan fack. Enligt honom, som är medlem i ST, så har de avtalat bort det. Men SEKO har inte avtalat bort det, vilket jag är medlem i.

HTML-kod:
http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____2460.aspx

På min arbetsplats och med SEKO´s bestämmelser är det max sex dagar i sträck och minst elva timmars dygnsvila. Arbetsgivaren får i slutändan böta, (enligt min driftledning, obekräftad uppgift från min sida) dyrt.

I mina öron låter det helt sjukt att hon skall arbeta så pass mycket!
Citera
2007-04-24, 17:58
Medlem
I mina öron låter det helt sjukt at hon inte "vågar säga ifrån"....
Citera
2007-04-24, 18:00
Medlem
Draqs avatar
Vem orkar arbeta 42dagar i sträck utan ens en dags ledighet?
Vad är det för arbetstider? Är det bara 3-4 timmar om dagen så är det väl okej, men nu är det väl med största sannolikhet inte det.

Som någon sa innan, be henne ringa med facket och höra.
Citera
2007-04-24, 18:00
Medlem
solkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoChao
I mina öron låter det helt sjukt at hon inte "vågar säga ifrån"....

Jag kunde inte ha glömt att säga det bättre!
Citera
2007-04-24, 18:06
Medlem
nänä det är är full arbetstider.... skall se till så hon säger till.
Citera
2007-04-24, 18:12
Medlem
Dr Hanss avatar
Citat:

Som den studerande jag är så drygar jag ut mina inkomster i en matvaruaffär, jobbandes. På denna arbetsplats är det inte ovanligt att de som saknar schema får liknande tider (genom kort varsel) som din tjej har. Vill man ha ett jobb och vill man ha en lön så får man bita ihop.

Jag tror inte att din flickväns arbetsgivare skulle ha något emot om din tjej faktiskt sa till angående detta schema. Arbetsgivaren chansade antagligen i hopp om att pengarna skulle locka din tjej till att arbeta 7 veckor i sträck. Men självklart skall din flickvän säga till om hon inte finner det bra att arbeta 7 veckor i sträck. Sällan kan en arbetsgivare ha det som krav på anställda.

Din flickvän måste göra sin arbetsgivare förstådd med att hon inte önskar arbeta enligt det schema hon har fått. Om hon inte uppmärksammar arbetsgivaren på detta, hur ska då situationen lösa sig? Sluta gnälll här på forumet såvida du inte har tagit till det enkla men självklara samtalet med arbetsgivaren för att försöka ordna situationen.
Citera
2007-04-24, 18:12
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Vem orkar arbeta 42dagar i sträck utan ens en dags ledighet?

Folk med råg i ryggen och arbetsmoral?
Citera
2007-04-24, 18:17
Medlem
Draqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Folk med råg i ryggen och arbetsmoral?
Förvisso, det är ju inget jobb som tär på kroppen direkt, mysa runt i en klädbutik. Men mitt sociala liv hade nog tagit för mkt skada för att jag skulle ha gått med på det.
Citera
2007-04-25, 00:12
Medlem
Sartres avatar
Fascist: erkänn att du är ett troll?

Klart som fan hon ska säga till? Eller helt enkelt så kan hon ju jobba där ett tag och sedan söka jobb under tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in