Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
min flickvän har jobbat lite extra en dag i veckan nu i en klädesaffär ett tag. nu fick hon ett fasst schema. varje vardag och helg vecka 28,29,30,32,32,33. hon vågar inte säga till men kan det verkligen vara lagligt?. hon vill ju jobba vidare efter semestern får hon slutar skolan nu till våren. men dom kan inte svara på om hon får jobba något överhuvud taget efter sommaren. hon vågar inte säga ifrån, verkar inte detta vara utnytjning?
Som den studerande jag är så drygar jag ut mina inkomster i en matvaruaffär, jobbandes. På denna arbetsplats är det inte ovanligt att de som saknar schema får liknande tider (genom kort varsel) som din tjej har. Vill man ha ett jobb och vill man ha en lön så får man bita ihop.
Jag tror inte att din flickväns arbetsgivare skulle ha något emot om din tjej faktiskt sa till angående detta schema. Arbetsgivaren chansade antagligen i hopp om att pengarna skulle locka din tjej till att arbeta 7 veckor i sträck. Men självklart skall din flickvän säga till om hon inte finner det bra att arbeta 7 veckor i sträck. Sällan kan en arbetsgivare ha det som krav på anställda.
Din flickvän måste göra sin arbetsgivare förstådd med att hon inte önskar arbeta enligt det schema hon har fått. Om hon inte uppmärksammar arbetsgivaren på detta, hur ska då situationen lösa sig? Sluta gnälll här på forumet såvida du inte har tagit till det enkla men självklara
samtalet med arbetsgivaren för att försöka ordna situationen.