• 1
  • 2
2007-04-24, 15:07
Medlem
riZLa_87s avatar
Äter risperdal mot gränspsykotisk problematik och har gort det i snart ett år .
Men nu har jag tänkt sluta med den på egen hand utan min läkares vetskap för jag vill gå ner i vikt och för att jag tror jag klarar mig utan den. Vilket inte min läkare tror.

Har försökt sluta med den tidigare men har alldrig stått ut längre än 5-6 dagar för då brukar paranoian och rösterna bli värre. Nu har jag inte tagit den på 5 dagar och märker inga negativa effekter alls.

Är det så att jag har blivit "frisk" ?

Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan man blir "sjuk" igen efter att man har slutat med medicinen ?

Kommer jag gå ner alla kilon som jag har gått upp pga risperdalen ?
Citera
2007-04-24, 17:34
Medlem
Oj, jag tycker verkligen att du ska prata med din läkare så snart som möjligt! Att gå upp i vikt av sin medicinering är inte kul, men det är inte värt att riskera din psykiska hälsa för viktens skull!
Citera
2007-04-24, 18:29
Medlem
meelows avatar
Du ska absolut inte sluta med medicinen på egen hand. Fråga hellre din läkare om du kan få byta medicin i så fall. Det finns läkemedel som inte påverkar vikten så mycket. Men jag kan förstå din tanke, det är inte kul att gå upp i vikt av sin medicin!
Citera
2007-04-24, 20:12
Medlem
Jag tycker inte heller att du skall sätta ut din risperdal på egen hand. Prata med din doktor - ni kanske kan hitta en kompromiss?
Citera
2007-04-24, 22:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riZLa_87
Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan man blir "sjuk" igen efter att man har slutat med medicinen ?

Kommer jag gå ner alla kilon som jag har gått upp pga risperdalen ?

Kom själv ur balans med mitt medicinintag för ett tag sedan, brukar placera mina dagbliga behov i en viss "ram" som medicinintaget hamnade utanför för att sen pågå i några veckor. Jag använder däremot Trilafon och inte Risperdal men skillnaden kan väl inte vara så stor. Hursomhelst så började mina symptom komma tillbaka efter kanske en vecka, personer i omgivningen började betrakta mig annorlunda och såg kändisar på stan, ansikten som vreds och siffror som bytte plats. Så för ditt eget bästa tror jag som dom andra säger att du bör fortsätta och inte lita på din egen intutition utan prata med läkaren.

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av netdoktor
Med serotonergt syndrom menas en överaktivitet i det serotoninerga systemet i hjärnan vilket resulterar i en mängd allvarliga
kroppsliga symptom. Man kan få extremt högt blodtryck, kraftig
hjärtklappning, feber och förvirring. Det finns fall beskrivna som slutat med att man avlidit. Tillståndet brukar vanligen bero på att man på ett felaktigt sätt stimulerat de serotoninnehallande nervcellerna med läkemedel
eller genom felaktiga kombinationer av läkemdel. Behandlingen består oftast i att man slutar med det aktuella läkemedlet men i allvarliga fall kan andra åtgarder bli aktuella. Tillståndet är relativt sällsynt.

http://netdoktor.passagen.se/default...QuestionID=132
Citera
2007-04-25, 00:01
Medlem
loungepuppys avatar
Så länge Du inte befinner Di under psykiatrisk tvångsvård är det ju Du själv som bestämmer, eller hur?

Det är schysstare mot Din läkare att berätta som det är. Annars har han/hon ju inte ngn vettig chans att förstå hur Du har det och ge Dig bra råd.

Jag har många ggr varit med att sätta ut eller minska medicin för patienter där jag informerade om att jag inte kunde rekommendera det men att jag hellre var med i projektet än inte var informerad. Ibland har det faktiskt gått ganska bra men oftare inte fungerat så bra som patienten hoppats.
Citera
2007-04-25, 08:51
Medlem
riZLa_87s avatar
Jag vill inte prata med min doktor för att han kommer alldrig låta mig sluta med medicinen . Bor på familjehem och så länge jag är placerad där så måste jag följa medicineringen som min läkare ger mig så vill jag sluta så måste jag avbryta behandlingen och det vill jag inte.
Kanske borde prata med han i alla fall men jag tror jag väntar ett par veckor för att se hur jag klarar mig .

Har läst om ett läkemedel som heter zeldox som knappt ger någon viktuppgång men jag är livrädd för att börja äta ny neuroleptika då jag har blivit ganska skrämd av biverkningarna jag fick av abilify.

Har nu varit utan i 6 dagar och märker knappt något märkte lite lätt paranoia och oro igår bara men det var inget farligt. Tror jag har blivit "frisk" för annars när jag är utan medicin såhär länge brukar jag känna mig helskumm men nu märks det knappt.
Citera
2007-04-25, 11:40
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Jag vill inte prata med min doktor för att han kommer alldrig låta mig sluta med medicinen . Bor på familjehem och så länge jag är placerad där så måste jag följa medicineringen som min läkare ger mig så vill jag sluta så måste jag avbryta behandlingen och det vill jag inte.
Kanske borde prata med han i alla fall men jag tror jag väntar ett par veckor för att se hur jag klarar mig .

Har läst om ett läkemedel som heter zeldox som knappt ger någon viktuppgång men jag är livrädd för att börja äta ny neuroleptika då jag har blivit ganska skrämd av biverkningarna jag fick av abilify.

Har nu varit utan i 6 dagar och märker knappt något märkte lite lätt paranoia och oro igår bara men det var inget farligt. Tror jag har blivit "frisk" för annars när jag är utan medicin såhär länge brukar jag känna mig helskumm men nu märks det knappt.
Jag förstår att du vill gå ned i vikt. Eftersom Du tidigare blivit paranoid då Du slutat med medicinen är det ändå värt att fundera över några saker.

1. Har Du en typ av psykosproblematik som "går över" på kort tid?
Det finns ju sådana psykoser som varar dagar eller veckor och sedan helt försvinner. Men det vanligaste är nog att det tar längre tid än så och att psykossymtomen försvinner gradvis och ganska sakta.

2. Att bli psykotisk igen, ökar risken att psykossymtom kommer oftare i framtiden.
Dels så tror man att psykosen i sig är skadlig för hjärnan så länge den pågår men det är lätt att föreställa sig att de upplevelser man har under en psykosperiod ger obehagliga minnen som hänger med i framtiden.

3. Vad ska Du egentligen ha Din läkare till?
Han/hon ska ju vara en expert på psykisk sjukdom och hur man kan behandla den. Ingen annan personal, anhörig kan komma med samma kunskap om just hur mediciner verkar. Om Du ser på Din läkare som en slags polis som vill tvinga Dig att ha medicin måste Du fundera på varför. Vill han/hon att Du ska gå upp i vikt? Är det för att Du ska vara lugn och snäll? Eller är det för att läkaren med sin erfarenhet om psykisk sjukdom och sin kunskap om Dig faktiskt tror att det är bäst för Dig att i nuläget ha neuroleptika?
Om Du kommer fram till att läkare vill Dig väl ska Du absolut prata med honom/henne. Om Du kommer fram till att läkaren skiter i Dig, vill Dig illa eller något annat så ska Du be att få byta.

4. Diskutera Ditt dilemma med någon annan personal som Du känner förtroende för. Kanske också med någon av Dina medboende som Du tror/vet kan ha varit med om något liknande.

5. Zeldox är inte bra för alla men kan vara värt att prova.
Men då måste Du ju pratat med läkaren.

Sköt om Dig!
Citera
2007-04-25, 13:56
Medlem
riZLa_87s avatar
Jag har haft min psykos/gränspsykos i mer än ett och ett halvt år och jag har ätit medicin mot den i snart ett år. Min läkare tror att det är kroniskt , trodde jag också ända tills jag varit utan medecin såhär länge utan någon större skillnad.

Min läkare vill främst att jag inte slutar med medicinen för att han tror mina symtom kommer tillbaka och dels för att jag har hotat med att döda en person en gång när jag misstänkte honom för diverse olika planer/beteende mot mig. Så jag kan bli aggresiv om jag har kvar mina symtom.

Jag är helt övertygad om att min läkare vill mig väl , tycker bra om honom iaf.
Men just nu tycker jag att det kan vara värt att prova sluta med medicinen ett tag bara för prova ... blir det psyket så får det bli det då har jag iaf provat och kanske lärt mig en ordentlig läxa tills nästa gång jag känner att jag vill prova sluta med medicinen.

Mina medboende säger inte så mycket för dom har ingen erfarenhet av neuroleptika och psykotiska symtom. Men någon annan vän kan jag alltid diskutera saken med.

Vet du vilka biverkningar dom flesta brukar få av Zeldox? vet att det är indviduellt vad man får för biverkningar men jag undrar bara vilka biverkningar dom flesta brukar få ?.
Citera
2007-04-25, 14:13
Medlem
Citat:
Jag har haft min psykos/gränspsykos i mer än ett och ett halvt år och jag har ätit medicin mot den i snart ett år. Min läkare tror att det är kroniskt , trodde jag också ända tills jag varit utan medecin såhär länge utan någon större skillnad.

Min läkare vill främst att jag inte slutar med medicinen för att han tror mina symtom kommer tillbaka och dels för att jag har hotat med att döda en person en gång när jag misstänkte honom för diverse olika planer/beteende mot mig. Så jag kan bli aggresiv om jag har kvar mina symtom.

Jag är helt övertygad om att min läkare vill mig väl , tycker bra om honom iaf.
Men just nu tycker jag att det kan vara värt att prova sluta med medicinen ett tag bara för prova ... blir det psyket så får det bli det då har jag iaf provat och kanske lärt mig en ordentlig läxa tills nästa gång jag känner att jag vill prova sluta med medicinen.

Mina medboende säger inte så mycket för dom har ingen erfarenhet av neuroleptika och psykotiska symtom. Men någon annan vän kan jag alltid diskutera saken med.

Vet du vilka biverkningar dom flesta brukar få av Zeldox? vet att det är indviduellt vad man får för biverkningar men jag undrar bara vilka biverkningar dom flesta brukar få ?.
Hoppas din läxa inte går ut över någon anna bara - själv skulle jag nog vara väldigt försiktig med att sluta med min medicin på eget bevåg om jag visste om att jag kan bli aggressiv om jag blir sämre..
Jag tycker att man ska ta ansvar för sin aggressivitet/ hotfullhet/farliget om man har möjlighet.
Citera
2007-04-25, 14:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Zeldox är nog inte lösningen för dig ifall du kämpar med att gå ned i vikt, medicinen ökade min aptit 3 ggr mera och gick upp relativt mycket som jag ännu inte blivit av med trots att det gått säkert 8 månader sedan jag slutade. Det är nog högst inviduellt ang. biverkningarna men viktökningen är väl den vanligaste som de flesta fått utifrån vad jag läst.

Sen att den inte hjälpte mig alls mot mina symptom är en annan femma, men som sagt är det inviduellt...
Citera
2007-04-25, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Zeldox är nog inte lösningen för dig ifall du kämpar med att gå ned i vikt, medicinen ökade min aptit 3 ggr mera och gick upp relativt mycket som jag ännu inte blivit av med trots att det gått säkert 8 månader sedan jag slutade. Det är nog högst inviduellt ang. biverkningarna men viktökningen är väl den vanligaste som de flesta fått utifrån vad jag läst.
Jo, de flesta psykospreparaten ger ju kännbar viktökning . inte minst Zyprexa å Zeldox..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in