Citat:
Ursprungligen postat av riZLa_87
Jag vill inte prata med min doktor för att han kommer alldrig låta mig sluta med medicinen . Bor på familjehem och så länge jag är placerad där så måste jag följa medicineringen som min läkare ger mig så vill jag sluta så måste jag avbryta behandlingen och det vill jag inte.
Kanske borde prata med han i alla fall men jag tror jag väntar ett par veckor för att se hur jag klarar mig .
Har läst om ett läkemedel som heter zeldox som knappt ger någon viktuppgång men jag är livrädd för att börja äta ny neuroleptika då jag har blivit ganska skrämd av biverkningarna jag fick av abilify.
Har nu varit utan i 6 dagar och märker knappt något märkte lite lätt paranoia och oro igår bara men det var inget farligt. Tror jag har blivit "frisk" för annars när jag är utan medicin såhär länge brukar jag känna mig helskumm men nu märks det knappt.
Jag förstår att du vill gå ned i vikt. Eftersom Du tidigare blivit paranoid då Du slutat med medicinen är det ändå värt att fundera över några saker.
1. Har Du en typ av psykosproblematik som "går över" på kort tid?
Det finns ju sådana psykoser som varar dagar eller veckor och sedan helt försvinner. Men det vanligaste är nog att det tar längre tid än så och att psykossymtomen försvinner gradvis och ganska sakta.
2. Att bli psykotisk igen, ökar risken att psykossymtom kommer oftare i framtiden.
Dels så tror man att psykosen i sig är skadlig för hjärnan så länge den pågår men det är lätt att föreställa sig att de upplevelser man har under en psykosperiod ger obehagliga minnen som hänger med i framtiden.
3. Vad ska Du egentligen ha Din läkare till?
Han/hon ska ju vara en expert på psykisk sjukdom och hur man kan behandla den. Ingen annan personal, anhörig kan komma med samma kunskap om just hur mediciner verkar. Om Du ser på Din läkare som en slags polis som vill tvinga Dig att ha medicin måste Du fundera på varför. Vill han/hon att Du ska gå upp i vikt? Är det för att Du ska vara lugn och snäll? Eller är det för att läkaren med sin erfarenhet om psykisk sjukdom och sin kunskap om Dig faktiskt tror att det är bäst för Dig att i nuläget ha neuroleptika?
Om Du kommer fram till att läkare vill Dig väl ska Du absolut prata med honom/henne. Om Du kommer fram till att läkaren skiter i Dig, vill Dig illa eller något annat så ska Du be att få byta.
4. Diskutera Ditt dilemma med någon annan personal som Du känner förtroende för. Kanske också med någon av Dina medboende som Du tror/vet kan ha varit med om något liknande.
5. Zeldox är inte bra för alla men kan vara värt att prova. Men då måste Du ju pratat med läkaren.
Sköt om Dig!