Kvinnans roll i samhället
Det finns troligen ingen tillförlitlig statistik över mäns respektive kvinnors illdåd under historiens gång kontra. hur stort inflytande de respektive könen har haft. Men, med tanke på att det traditionellt sett alltid (med några fåtal undantag) har varit männen som har haft makten (vilket jag skulle tro beror på att de/ni är fysiskt starkare och aldrig är gravida o.s.v.) så är det naturligtvis också överväldigande andelar män som har "ställt till" det, hur man nu ska kunna definiera något sådant, fast den filosofiska aspekten av vad som varit bra och dåligt under historiens lopp kan vi ta en annan gång.
p.g.a. detta kan vi inte heller veta hur stor skillnaden hade varit om läget hade varit det motsatta, eller om det redan från början funnits den sorts jämlikhet(och jämställdhet) som vi/jag förespråkar idag. Kvinnor har helt enkelt aldrig fått någon chans att visa vad vi går för förrän de senaste decennierna. Däremot kan man ju idag se tydligt (genom att fler och fler kvinnor är chefer t.ex.) att manligt och kvinnligt ledarskap skiljer sig åt på många punkter. Frågan är ju iof om det har med arv eller miljö att göra (därom tvistar de lärde).
Och då kommer man till min s.k. "kamp". Jag har visioner om ett samhälle där alla betraktas som individer i stället för att ses som kvinna, man, svart, vit, bög, straight o.s.v. För att komma dit bör man genom såväl lagar som opinionsbildning få upp ögonen och agera mot orättvisorna. Fram tills den dagen har kommit måste man dock slåss för utsatta grupper (t.ex. kvinnor) därför att det ännu inte existerar någon äkta jämställdhet. feminismen är ju en rörelse som på så sätt har som mål att "utrota" sig själv. För i ett jämställt och jämlikt samhälle kommer den inte att behövas. Nu blev det lite långt och jag har inte fått allt sagt, men fråga på så svara jag i stället!
Kram/Liquid