• 1
  • 2
2007-04-24, 08:57
Medlem
rick-ransoms avatar
Har sökt runt lite men inte hittat något om detta så:

Funderar på att köpa en Lap top som har Vista Home Premium förinstallerat på sig.
I mitt arbete måste jag ibland använda fjärrskrivbord och VPN-kopplingar och jag blev lite bekymmrad när det enligt Microsofts jämförelse av versioner inte har "Fjärrskrivbord" som alternativ.
http://www.microsoft.com/sverige/win.../n/choose.mspx

Innebär det att jag inte alls kan använda en dator med denna version eller finns det tredjepartsprogram som löser problemet?
Jag tror att vi i framtiden skall använda bl.a. Cisco VPN-klient - kommer det ar fungera eller är Home Premium spärrad för VPN?

Det känns som att Microsoft verkligen medvetet velat göra det svårt med alla versioner med olika funktioner...

...såg just att det finns en stor Vista-tråd, det inte om detta borde legat där..?
Citera
2007-04-24, 09:42
Medlem
terminator t-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rick-ransom
Har sökt runt lite men inte hittat något om detta så:

Funderar på att köpa en Lap top som har Vista Home Premium förinstallerat på sig.
I mitt arbete måste jag ibland använda fjärrskrivbord och VPN-kopplingar och jag blev lite bekymmrad när det enligt Microsofts jämförelse av versioner inte har "Fjärrskrivbord" som alternativ.
http://www.microsoft.com/sverige/win.../n/choose.mspx

Innebär det att jag inte alls kan använda en dator med denna version eller finns det tredjepartsprogram som löser problemet?
Jag tror att vi i framtiden skall använda bl.a. Cisco VPN-klient - kommer det ar fungera eller är Home Premium spärrad för VPN?

Det känns som att Micrisift verkligen medvetet velat göra det svårt med alla versioner med olika funktioner...

tycker att du ska hålla dig till xp efter som vista
ogillar vissa program
Citera
2007-04-24, 09:44
Moderator
tobess avatar
VPN fungerar som vanligt.. hur det ligger till med fjärrskrivbord vet jag inte, men om inte annat är det väl bara att installera VNC eller något liknande
Citera
2007-04-24, 11:44
Medlem
rick-ransoms avatar
Jag var inne och pratade med personalen i affären nu på morgonen och fick ett smula flytande svar.
"Visst skulle det gå att koppla upp sig mot nätverk och använda VPN men jag vet inte exakt vad som fungerar..." lät det ungefär.

Han föreslog att jag skulle köpa en OEM-version av Ultimate för c.a. 1800...
Citera
2007-04-24, 11:47
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Jag var inne och pratade med personalen i affären nu på morgonen och fick ett smula flytande svar.
"Visst skulle det gå att koppla upp sig mot nätverk och använda VPN men jag vet inte exakt vad som fungerar..." lät det ungefär.

Låter som att business-versionen passar bättre i ditt fall.
Citera
2007-04-24, 11:55
Medlem
rick-ransoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Låter som att business-versionen passar bättre i ditt fall.

För visso men då tappar jag lite funktionalitet mot Home Premium (Microsoft vill ju tjäna pengar) och Ultimate kostar kanske 500 mer...

Fortsatt är jag dock mest förhoppningsfull att det kanske räcker med den förinstallerade i alla fall, bara att jag inte verkar kunna få reda på någonstans vad som EGENTLIGEN fungerar/inte fungerar av nätverkshantering i denna version...
Citera
2007-04-24, 11:57
Medlem
mr.arnes avatar
Annars köp Ultimate, jag menar hur ofta köper du nytt operativ?
500 spänn är inte mycket i det långa loppet.
Citera
2007-04-24, 13:17
Medlem
rick-ransoms avatar
Ingen som har mer info om nätverkshanteringen i Home Premium? Microsofts hemsida innehåller bara säljfloskler om de olika versionerna vad jag kan hitta.
Borde det inte finnas någon mer teknisk beskrivning?

Citera
2007-04-24, 16:32
Medlem
vulenhs avatar
Du menar alltså på största allvar att du tänker köra fjärrskrivbord till ditt jobb? Är du helt från vettet människa? Vet du överhuvudtaget vilken enorm säkerhetsrisk det innebär för dig och ditt företag? Det enda alternativet du har är att köra över företagets VPN-anslutning. För det behöver du adressen till deras VPN och personligt användarnamn och lösenord.

För att skapa en VPN anslutning gör följande i Windows Vista:

1. Klicka på Startmenyn och därefter Connect To.
2. Klicka på "Set up a connection or network".
3. Välj "Connect to a workplace" och tryck på Next.
4. Välj "Use my Internet connection (VPN)".
5. Fyll i "foretagets.vpn.server.com" i rutan "Internet address".
6. Skriv "Ditt företag" i rutan "Destination name".
7. Bocka i alternativet "Allow other people to use this connection" om du vill att anslutningen ska vara tillgänglig även för andra personer som använder datorn. Tryck på Next.
8. Fyll i ditt användarnamn och lösenord. (OBS! Lämna rutan "Domain" tom om du inte får uppgifter om att fylla i den från eran VPN-administratör."
9. Klicka på Connect för att slutföra installationen och testa din anslutning.
10. Du får nu upp den bekräftande texten "You are connected". Tryck på Close. Du är nu ansluten.
11. Det kommer nu upp en dialogruta med rubriken "Select a location for the 'Ditt företag' network". Välj "Public location" för bästa säkerhet. Tryck därefter Close.
Citera
2007-04-24, 16:46
Medlem
mr.arnes avatar
Har kollat runt lite på nätet nu.
Som sagt, det är dåligt med info.
Har dock hittat ett par oberoende källor som säger att både Remote Desktop och VPN finns inbyggt i Home Premium men bara för anslutningar utåt, dvs från din dator. Du kan fjärrstyra andras, men de kan inte fjärrstyra din. Du kan ansluta till företagets nätverk med VPN, men inte tvärtom.

Dubbelkolla med någon här som kör Home Premium.
Be dem starta den där guiden för att skapa en nätverksanslutning och fråga om VPN finns med som alternativ. Be dem också kolla i Startmenyn --> Program --> Tillbehör --> efter Remote Desktop. Eventuellt ligger det här eller i Kommunikation-mappen tror jag.

Edit: skrev detta samtidigt som inlägget ovan kom in.
Citera
2007-04-24, 18:48
Moderator
tobess avatar
Citat:

Att VPN fungerar vet jag med säkerhet eftersom jag har Home Premium på en burk och är med jämna mellanrum tvungen att koppla upp mig till universitetets VPN-server för att kunna komma åt mina filer.

Remote desktop vågar jag inte svära på att det finns, men jag skulle bli minst sagt förvånad om det inte gör det.
Citera
2007-04-24, 18:54
Medlem
jallaballas avatar
Windows fjärrskrivbord har ju ingenting med VPN att göra, särskilt inte Cisco VPN. Olika tredjepartsprogram för VPN, inkl Cisco, ska fungera på Vista i alla dess versioner.

http://support.microsoft.com/kb/929490
Citat:
Ursprungligen postat av support.microsoft.com
APPLIES TO
• Windows Vista Ultimate
• Windows Vista Enterprise
• Windows Vista Business
• Windows Vista Home Premium
• Windows Vista Home Basic
• Windows Vista Ultimate 64-bit Edition
• Windows Vista Enterprise 64-bit Edition
• Windows Vista Business 64-bit Edition
• Windows Vista Home Premium 64-bit Edition
• Windows Vista Home Basic 64-bit Edition
• Windows Vista Starter

http://www.cisco.com/en/US/products/...801c2dbe.shtml
Citat:
Ursprungligen postat av cisco.com
Q. Does Cisco provide a VPN Client for Windows Vista?

A. At the time of writing (April 2007) Version 5 of the VPN Client is available for 32-bit Windows Vista. Support for 64-bit Windows Vista is not available at this time.

Givetvis ska du fråga IT-ansvariga på ditt arbete om hurvida de program ni använder är kompatibla med Vista. Det är ju dessutom inte helt säkert att ni får använda privata datorer till att koppla upp er till jobbets nätverk eftersom det finns en viss risk för att virus och annat tar sig in den vägen då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in