2007-04-24, 08:35
Medlem
svindyrs avatar
Jag har börjat att bränna in swesubben direkt på filmerna, eftersom det inte alltid fungerar med XBMC och .srt-filer.

Jag har provat en massa olika program och guider:
* TMPGenc kunde jag inte få att komprimera filmen, resultatet blev runt 4000 MB från en 175MB-fil
* AutoGK verkade kunna bränna in texten, men slutfilen blev 220 MB från en 175MB-fil (med kvalitet 100%)
* Nu använder jag AVI ReComp, och säger till programmet att filen skall vara 180MB när den är klar, och då undrar jag om detta innebär att jag förlorar en del kvalitet på filmen när jag bränner in texten?

Ska filmen verkligen behöva utökas med 45MB för att man ska bränna in undertexter utan att förlora kvalitet, eller förlorar man kanske kvalitet även då? Eller är det bara skitsnack vad jag läst, och man i verkligheten inte kan se någon skillnad på de två filerna?

Tacksam för all input.
Citera
2007-04-24, 15:57
Medlem
bergsturks avatar
När du komprimerar om bilder som redan är komprimerade uppstår alltid en kvalitetsförsämring. Lägger du dessutom till ytterligare information, och vill ha samma filstorlek, så blir det en märkbart sämre kvalitet. Det är alltså fullt normalt att filerna blir större om du vill ha ungefär samma kvalitet (viss information kommer dock alltid försvinna).
Citera
2007-04-25, 06:16
Medlem
svindyrs avatar
Alrighty, tack för tipset.

Jag valde nu att göra om filen som tidigare var 175MB till "target size" 200MB. Men det känns ändå lite löjligt att filen blir mellan 25 och 45 MB större, bara för att lägga till texter som fyller 44KB.

Men det är väl kanske en jäkla massa extra information för varje bildruta som ska in.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in