2007-04-23, 23:52
Medlem
Tjena!
vi har fått comhem-lina nu och ska dela på den på två datorer. Saken är den att min polare bara har en switch, och han påstår att han har delat på comhem-lina på två datorer förut med denna switch.
Men jag jobbade själv på comhem för några år sedan, och då kunde man inte ha switch, utan va tvungen att ha router, eftersom man bara får en ip-adress från comhem. Man kan väl inte köra på två datorer på en ip-adress? Finns det nåt finurligt sätt att lösa detta på utan att behöva köpa ett extra nätverkskort eller en router?
Vi får det bara att fungera på en dator i taget.
Citera
2007-04-24, 00:03
Medlem
The Sidewinders avatar
ja du ... man får väl ta det på den ena datorn å sen dela ut internet-anslutningen ... fast det e en kass lösning ... skaffa en router .. ni spar in det på två månader mot att ha varsin uppkoppling
Citera
2007-04-24, 00:06
Medlem
Jo, självklart ska vi köpa en router, men vi vill gärna kunna använda uppkopplingen fram tills onsdag, då vi har råd att köpa denna.
Kan du förklara lite grovt hur man gör för att dela ut interhetuppkopplingen? Behöver jag inte två nätverkskort för det då?
Citera
2007-04-24, 01:02
Medlem
DennisOlofs avatar
Man kan dela en IP mellan två datorer.

Det du gör är att köra en mjukvaru router i en av datorerna. Du kopplar båda datorerna till switchen.

Därefter måste "slav" datorn ställas in så att den skickar all trafik till den andra datorn och därifrån routas det ut på Internet. Det dåliga med detta är ju att du blir beroende av den andra datorn som måste vara på jämt.

Plus det är faktiskt ganska krångligt och tar tid att sätta upp, strunta i det och skaffa router istället, kvittar ju om ni måste vänta några dagar det kan ni leva med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in