2007-04-23, 23:39
Medlem
gräddgäddans avatar
dvs, om vi äns har någon eller om nått har en själ ?

motivera ditt svar
Citera
2007-04-24, 11:18
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Frågan är vad en "själ" är. Jag skulle betrakta själen som en samlingsplats för samtliga upplevelser (oavsett proportion) av livet. Därför drar jag också slutsatsen att själen växer efter varje erfarenhet. Men om du menar en sorts spirituell själ, såsom religioner talar om - vem vet?
Citera
2007-04-24, 11:32
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gräddgäddan
dvs, om vi äns har någon eller om nått har en själ ?

motivera ditt svar
Nej, då skulle den väga mer än 21 gram.
Citera
2007-04-24, 14:43
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Nej, då skulle den väga mer än 21 gram.
Inte om den växer i utbredning men minskar i densitet.
Kass frågeställning för övrigt...
Citera
2007-04-24, 18:52
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Inte om den växer i utbredning men minskar i densitet.
Men herregud, vad ska man säga? Komiskt
Citera
2007-04-25, 15:27
Medlem
Som påpekats är det kanske en något otydlig frågeställning men jag ska ändå ge nåt slags svar

Om själen är medvetandet
Medvetandet kan nog inte växa, men medvetenheten kan. dvs du kan lära dig allt om du vill, men först när du kan/förstår det så har du lärt dig det. Då är du medveten om "ett område" som du tidigare inte var medveten om. Jag tror att medvetandet är en begränsning av all kunskap/information som finns. När du öppnar upp medvetandet för nya saker så kanske du tror att du lär dig nåt. I själva verket så lär du dig bara veta något som du tidigare har begränsat dig själv ifrån att veta. Man kanske kan säga att alla kan allt, men vissa begränsar sitt vetande mer än andra.
Om du då t.ex lär dig att köra bil samma dag som du sätter dig i en bil, så har du lätt för att öppna upp "informationskanalen" till det området.

äh nu blev det nåt askonstigt men jag spårade iväg för mkt i mina egna tankar , ge en mer detaljerad frågeställning så kanske det går bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in