2007-12-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akazippo
Jag tror inte överläkaren på Universitetssjukhuset i örebro ljög för oss.
Och vem fan är Anna Skipper???

Nej om han säger det så MÅSTE det vara sant
Citera
2007-12-13, 11:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugoi
Alltså, acesulfam påverkar insulinutsöndringen lika mycket som samma mängd druvsocker. Trots att det innehåller 0 kalorier.
Ska vi ta det en gång till? Själv inväntar jag dina källhänvisningar för dina påståenden innan jag lägger ned mer energi på denna diskussion.

I praktiken innebär det att 9 liter läsk med maximala tillåtna halten acesulfam K(350 mg/liter) motsvarar en dextrosoltablett i insulinproduktion.
Detta är dock bara i den "cephaliska fasen", dvs innan glukos verkligen kommer ut i blodet.
Hittar inga bra referenser till hur stor andel av insulinet som produceras under den cephaliska fasen men om det är 25% så kan man dricka 36 liter läsk innan det motsvarar en dextrosoltablett som innehåller 3,3 gram glukos.

Det är med andra ord försumbart vid normal konsumtion och det vet alla diabetiker som dricker lightläsk utan några problem!
Citera
2007-12-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akazippo
Allt det här snacket om att det är bra om man är sötsugen skulle jag rekommendera en icke "light"-produkt.
Light-produkterna höjer sötsuget eftersom att ditt blodsocker sjunker när du dricker det.

Och förutom att höja sötsuget så är det cancerframkallande

"Cancerframkallande"... ät inte korv, de kan fasta i halsen, ät eller drick ingenting, du kan dö, nonsens! tss!
Citera
2007-12-13, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
nonsens! tss!

Inte alls.
Citera
2007-12-13, 15:04
Bannlyst
Att light dricka skulle höja blodsockret tror jag är bs.Är det inte ganska grundläggande näringslära att det som inte inehåller några kalorier inte kan ge förhöjt blodsocker? Dom enda dokumenterade hälsoriskerna(från seriösa studier och inte afronbladets skvaller)är väl att sötningsmedlet aspartam är cancerframkallande vid extremt stora doser.Man måste typ dricka 5 l lightläsk per dag för att ens hamna i riskzonen.

Annars kan jag tala om att jag äter väldigt nyttigt till vardags men ibland till helgen kan jag äta godis eller ta en pizza eller nått sånt.Känner direkt av då jag ätit nått med socker,jag blir typ "speedad" sen slö,denna effekt får jag inte av att äta nått med sötningsmedel.
Citera
2007-12-13, 16:17
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Nu, just precis nu, är det dags att The Bandit lägger sig platt på rygg och ERKÄNNER att han misstagit sig!!! Eller är tråden död...?

(Missade att det skrivits i tråden.)

Jag tänker aldrig ERKÄNNA att sötningsmedel påverkar insulin eller blodsocker - FÖR DET ÄR INTE SANT! Försök för fan inse det.

Gå in på Kolozzeum och sök efter trådar som handlar om detta, och du kommer att få det klart för dig.

Ibland blir man så less på Flashback, visserligen ett härligt forum men helt värdelöst många människor som är jävligt korkade och obildade men samtidigt hånar andra på helt jävla fel grunder.
Citera
2007-12-13, 16:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
(Missade att det skrivits i tråden.)

Jag tänker aldrig ERKÄNNA att sötningsmedel påverkar insulin eller blodsocker - FÖR DET ÄR INTE SANT! Försök för fan inse det.

Gå in på Kolozzeum och sök efter trådar som handlar om detta, och du kommer att få det klart för dig.

Ibland blir man så less på Flashback, visserligen ett härligt forum men helt värdelöst många människor som är jävligt korkade och obildade men samtidigt hånar andra på helt jävla fel grunder.

Acesulfam K frisätter insulin. Obetydliga mängder dock.
Citera
2007-12-13, 16:27
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Svea I
Acesulfam K frisätter insulin. Obetydliga mängder dock.

Ja, det är ju det jag sagt tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Energivärdet i Acesulfam-K är så litet att insulinutsöndringen endast kan upptäckas i laboriatorium och spelar ingen roll i praktiken.
Citera
2007-12-13, 16:38
Bannlyst
Jaha jasså.

Citat:
Ursprungligen postat av Thebandit

Tolkade det som att ... nåväl, skitsamma.
Citera
2007-12-13, 16:44
Medlem
kultingens avatar
Hur kan det här hålla på i 7 sidor? Sötningsmedlet är så många gånger sötare än socker att det krävs obetydliga mängder för att söta läsken. Insulin frisätts inte på grund av hur sött ett ämne är utan för hur mycket energi det innehåller, sen om det har ett lågt GI-värde eller inte är totalt betydelselöst då det innehåller så pass lite energi, käka några matskedar med havregryn så har du frisatt betydligt större mängder.
Citera
2007-12-13, 18:45
Medlem
Omar Santanas avatar
Något inom mig får mig att hata alla personer som brukar lightprodukter, vet inte vad det är.

Edit: Är nog för att folk är så dumma att dom sväljer allt med hull och hår bara för att det innehåller noll kalorier, även fast det kan innehålla vad fan som helst som definitivt inte är naturligt och kroppen inte är van att hantera, vilket kan leda till otäckheter. Varför dricker man bara inte mjölk eller vatten om man är törstig? Sötsugen är ett jävla påhitt, lågt blodsocker hjälps ju bevisligen inte genom att dricka Pepsi Max.
Citera
2007-12-13, 19:49
Medlem
jones58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Något inom mig får mig att hata alla personer som brukar lightprodukter, vet inte vad det är.
.... Varför dricker man bara inte mjölk eller vatten om man är törstig? ....
Något får mig att hata alla personer som dricker mjölk, vet inte vad det är..

JO förresten!! Det är äckligt!!! Och minst lika onaturligt för en vuxen människa att suga i sig mjölk från en ko som att dricka en dryck med artificiellt sötningsmedel. Dessutom verkar det ju genomgående för alla mjölmustashprydda bönder att lägga sig i vad andra människor stoppar i sig! Varför dricker du inte blod istället? Nej just det, för att det är äckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in