2007-12-13, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Något inom mig får mig att hata alla personer som brukar lightprodukter, vet inte vad det är.

Edit: Är nog för att folk är så dumma att dom sväljer allt med hull och hår bara för att det innehåller noll kalorier, även fast det kan innehålla vad fan som helst som definitivt inte är naturligt och kroppen inte är van att hantera, vilket kan leda till otäckheter. Varför dricker man bara inte mjölk eller vatten om man är törstig? Sötsugen är ett jävla påhitt, lågt blodsocker hjälps ju bevisligen inte genom att dricka Pepsi Max.

Självklart är det nyttigare och om inte annat billigare att dricka vatten istället för light läsk vilket jag själv personligen gör.Men att säga att lightläsk i sig gör en lika fet som vanlig läsk är fel.Hälsoriskerna med sötningsmedel är också mest skrönor som saknar vetenskapliga belägg trots att det gjorts otaliga undersökningar.Men light läsk inehåller ju precis som vanlig läsk en massa andra onyttiga saker,kolsyra olika färgämnen och en massa andra syror mm som är onyttigt för inre organ och inte minst tänderna.
Citera
2007-12-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHeart
Beror på hur man ser det. Enligt tandläkare är det socker i kombination med fosforsyra och citronsyra som är värst. Tandläkare rekomenderar faktiskt att dricka light istället för vanlig läsk, då sockret försvinner. Socker lägger sig på tandytan och bakterier skapas vilket kan resultera i karies. citronsyra och fosforsyra har en mer "frätande" effekt på tänderna. Dessa 2 eller 3 i kombination är alltså inte speciellt bra, och är vad jag skulle kalla en "mardröm för tänderna". Nu menar jag inte att det är bra för tänderna, men det är däremot bättre att dricka light än vanlig läsk.

Och är du rädd för fosforsyra och citronsyra bör du hålla dig från en hel del livsmedel, bland annat olika juice sorter. Sedan kan du alltid be din tandläkare att inte använda fosforsyra vid eventuella rotfyllningar som ska göras om, och blekas.

Nej, det är inte bra för tänderna. Däremot finns det många andra livsmedel som innehåller dem olika ämnena, så ska man undvika läsk, så bör man kanske resonera på samma sätt vad gäller andra livsmedel.

Men snela jävla hesten. Det är väl ändå skillnad på att en tandläkare använder ett ämne vid enstaka tillfällen, och att skölja käften med det varenda dag?

Ja, ur tandsynpunkt ska man inte gå runt och snutta på juice dagen lång, eller knapra ett äpple var femte minut, eftersom syrorna då får en utmärkt chans att erodera tänderna. Det betyder inte att man behöver undvika att käka frukt - bara att man ska låta tänderna vila mellan födointagen. Är inte detta en självklarhet? Det är i alla fall inget som på något sätt gör lightläsk till något BRA för tänderna.

Skillnaden mellan juice och lightläsk är folks beteendemönster. Det är sällan man ser folk ständigt släcka törsten med juice eller sockerläsk (om man inte är i slummiga områden där whitetrashmammorna ger barnen saft istället för vatten), eftersom sockrade grejer inte släcker törst särskilt bra, däremot finns det folk som går och suger på sina coke zero-flaskor som om livet hängde på't, vilket utsätter tänderna för extremt slitage även om det inte finns socker i skiten, och det är därför tandläkare går ut och varnar för att även lightläsk är tandskadligt om man dricker ofta och mycket...
Citera
2007-12-13, 21:29
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Självklart är det nyttigare och om inte annat billigare att dricka vatten istället för light läsk vilket jag själv personligen gör.Men att säga att lightläsk i sig gör en lika fet som vanlig läsk är fel.Hälsoriskerna med sötningsmedel är också mest skrönor som saknar vetenskapliga belägg trots att det gjorts otaliga undersökningar.Men light läsk inehåller ju precis som vanlig läsk en massa andra onyttiga saker,kolsyra olika färgämnen och en massa andra syror mm som är onyttigt för inre organ och inte minst tänderna.

Har ju aldrig påstått att det gör en fet, men att folk kan dricka vadfan somhelst bara för att det inte gör en fet är ju det som retar upp mig, dom känner sig så präktiga samtidigt som dom stoppar i sig saker som gjorts i ett labb som dom inte har en aning om vilka bieffekter det kan ge, att man sedan bara dricker det för att det är gott.

Citat:
Ursprungligen postat av jones58
Något får mig att hata alla personer som dricker mjölk, vet inte vad det är..

JO förresten!! Det är äckligt!!! Och minst lika onaturligt för en vuxen människa att suga i sig mjölk från en ko som att dricka en dryck med artificiellt sötningsmedel. Dessutom verkar det ju genomgående för alla mjölmustashprydda bönder att lägga sig i vad andra människor stoppar i sig! Varför dricker du inte blod istället? Nej just det, för att det är äckligt.
Nu är det väl så att det är väldigt naturligt av en människa från Sverige att dricka (ko)mjölk? Har ingen koll på när man börjar men det måste väl vara några århundraden man har sysslat med det nu. Det innehåller även väldigt viktiga och nyttiga näringsämnen, det är även en väldigt god protein källa, vad fan har Pepsi Max att stoltsera med, den smakar gott? Den innehåller ju inte ens någon energi (vilket vanliga läsken åtminstonde kan stoltsera med).
Citera
2007-12-13, 21:41
Medlem
Citat:
Har ju aldrig påstått att det gör en fet, men att folk kan dricka vadfan somhelst bara för att det inte gör en fet är ju det som retar upp mig, dom känner sig så präktiga samtidigt som dom stoppar i sig saker som gjorts i ett labb som dom inte har en aning om vilka bieffekter det kan ge, att man sedan bara dricker det för att det är gott.

Nu är det väl så att det är väldigt naturligt av en människa från Sverige att dricka (ko)mjölk? Har ingen koll på när man börjar men det måste väl vara några århundraden man har sysslat med det nu. Det innehåller även väldigt viktiga och nyttiga näringsämnen, det är även en väldigt god protein källa, vad fan har Pepsi Max att stoltsera med, den smakar gott? Den innehåller ju inte ens någon energi (vilket vanliga läsken åtminstonde kan stoltsera med).

Allt prat om naturligt är bara trams, ska vi först fastslå. Därefter kan man säga att mjölk går utmärkt att konsumera för de flesta svennar. Däremot är det inte nödvändigtvis det mirakelmedel som mjölkbönder vill att det ska vara. Proteinet är ganska svårsmält, fettet är synnerligen bra på att klogga igen blodkärl och kolhydraterna behöver man en genetisk skada för att kunna smälta i vuxen ålder. Finns både det som är bättre och det som är sämre.
Citera
2007-12-13, 21:43
Bannlyst
Citat:
Den innehåller ju inte ens någon energi (vilket vanliga läsken åtminstonde kan stoltsera med).

Kanske det som är meningen? . Lightläsk är ypperligt under defftider. Ypperligt, I tell ya!
Citera
2007-12-13, 21:55
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
Kanske det som är meningen? . Lightläsk är ypperligt under defftider. Ypperligt, I tell ya!

På vilket sätt skulle det vara ypperligt? Vatten är ju bra mycket bättre om man är törstig.
Citera
2007-12-13, 21:56
Bannlyst
Citat:

Jo det är ju iofs höjden av okunskap med alla mäniskor som tror att dom kan smälla i sig en massa snask,chips och annat skräp bara för att dom bytt ut cola mot cola light.Socker är ju i den bemärkelsen inte naturligt heller och hur mycket av den livsmedel man stoppar i sig idag är egentligen naturlig i den bemärkelsen?

Jag vill nog fasthålla att light läsk ändå är bättre än vanlig läsk,båda inehåller en del skit men light gör en iaf inte fet så då är det en bieffekt mindre iaf.Men visst håller jag med om att det är lite löjligt med folk som fortsätter att äta en massa skit men tror att dom lever sunt för att dom bytt ut drickan mot light dricka.
Citera
2007-12-14, 00:44
Medlem
jones58s avatar
Citat:
Givetvis är det som an0dslam säger att allt prat om naturligt bara är trams. Jag hatar givetvis inte mjölkdrickare heller, utan brusade upp lite för att "prove my point". Jag förstår inte vad du tjänar genom att trashtalk:a lightprodukter som brukas av andra. Nu har det glidit väldigt OT här, men ingen tvingar dig att dricka annat än vatten och mjölk. Jag, däremot, tycker att vatten är smaklöst och mjölk äckligt. Med andra ord: Jag gillar läsk. Och eftersom jag inte tycker om att smälla i mig en massa socker så väljer jag lightprodukten.

Dessutom kanske vi bör tillägga till den här OT-diskussionen att det är just det låga kaloriinnehållet som är poängen med lightprodukter. Många (läs: större delen av den vuxna befolkningen) behöver inte näringen och kalorierna från mjölken du talar så varmt om.
Citera
2007-12-14, 00:55
Medlem
Doxologys avatar
Jag dricker mellan 1-4 liter Coca-Cola Light om dagen. Jag kan försäkrar er att det inte påverkar vikten på något sätt. Alla vetenskapliga undersökningar visar klart och tydligt att det i princip är som vatten - men mycket godare.
Citera
2007-12-14, 01:02
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt skulle det vara ypperligt? Vatten är ju bra mycket bättre om man är törstig.

För att det är gott att unna sig något under deff. Jag brukar exkludera ätardagar, så lightläsk är en räddare i nöden.
Citera
2007-12-14, 12:40
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jones58
Givetvis är det som an0dslam säger att allt prat om naturligt bara är trams. Jag hatar givetvis inte mjölkdrickare heller, utan brusade upp lite för att "prove my point". Jag förstår inte vad du tjänar genom att trashtalk:a lightprodukter som brukas av andra. Nu har det glidit väldigt OT här, men ingen tvingar dig att dricka annat än vatten och mjölk. Jag, däremot, tycker att vatten är smaklöst och mjölk äckligt. Med andra ord: Jag gillar läsk. Och eftersom jag inte tycker om att smälla i mig en massa socker så väljer jag lightprodukten.

Dessutom kanske vi bör tillägga till den här OT-diskussionen att det är just det låga kaloriinnehållet som är poängen med lightprodukter. Många (läs: större delen av den vuxna befolkningen) behöver inte näringen och kalorierna från mjölken du talar så varmt om.

Visst, jag kanske överreagerar med lightläskerna, men det är ju så jag känner det, visst är man ute någonstans så kan jag förstå att man inte betalar det hysteriska priset för nått jävla flaskvatten utan att man tar en lightläsk (om man nu deffar). Att man däremot köper hem flera liter lightläsk per dag som de flesta här inne verkar göra är ju helt vansinnigt. Har man såna problem att man måste dricka läsk varje dag och ha något sött så tycker jag att man ska försöka sluta, inte börja gå på lightläsk bara för att det är deff och sedan gå tillbaka till sockret när det är bulk.

Citat:
Ursprungligen postat av rollebolle
För att det är gott att unna sig något under deff. Jag brukar exkludera ätardagar, så lightläsk är en räddare i nöden.
Visst, det går väl att unna sig något ibland, det är ju inte heller särskilt svårt att planera in det goda med resten av kosten så man ändå ligger på kcal minus. Ska man dock försöka gå ner hälsosamt (läs ej bobybuilder-deff) så ser jag ingen anledning att ersätta sockret med aspartam.
Citera
2007-12-14, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ska man dock försöka gå ner hälsosamt (läs ej bobybuilder-deff) så ser jag ingen anledning att ersätta sockret med aspartam.

Nä, men du är inte vidare påläst heller, så jag skiter ärligt talat i vad du tycker. Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in