• 1
  • 2
2007-04-23, 19:03
Medlem
jeevos avatar
Hej alla hårdvåra experter!
Min dator har på senaste tid (3 månader) börjat starta om av sig själv, ca 3-4 gånger om veckan händer detta.
Det är inte blue screen (har avaktivera autostart vid bluescreen i windows)
Inte heller är CPU, GPU eller något annat på datorn för varm.

Själv tror jag det kan bero på strömförsörjning?
Ingen expert på området och vet inte heller hur jag ska undersöka om allt får tillräckligt med el, så mina frågor lyder.

1. Vilket program ska jag använda mig av för att se till att nätagget försöjer som den ska
2. Finns det något annat som kan orsaka detta?

Edit: Glömde visst ta med dxdiag, kan behövas.
http://www.badongo.com/file/2842739
Citera
2007-04-23, 19:36
Medlem
Testa med att koppla ur saker som inte behövs för att datorn ska fungera, tex cd/dvd läsare/ brännare och om den inte startar om då så är det nätagget som är felet.
Edit: Hur många watts nätagg har du?
Citera
2007-04-23, 19:38
Medlem
Har också haft samma problem! Nu har jag nytt nätagg så problemet är u världen. Men vill du inte lägga ner pengar så kan du alltid gå in i BIOS och ändra hur mkt ström t.ex CPU'n får, således måste du också klocka ner den några MHz, om den inte för det automatiskt. För mig räckte det med c.a 50 MHz.

Lycka till!
Citera
2007-04-23, 19:49
Medlem
jeevos avatar
Att köpa nytt nätagg känns surt.
Ska testa koppla ut onödiga saker och se om det händer igen.

Mitt nätagg ligger på 525 watt,
http://www.hipergroup.com/English/pr...hpu-4s525.html

Finns en spak med 4 olika lägen bakom nätagget, detta styr hur snabbt fläktarna arbetar, kan de även styra hur mycket watt nätagget ska skapa?

Har fortfarande ett år kvar på garantit hos komplett, hur ska jag till 100% veta att det är nätagget, att skicka dit nåt i onödan vill jag inte.
Citera
2007-04-23, 19:52
Medlem
525 borde ju räcka om du inte har en massa lampor och skit.
Citera
2007-04-23, 19:56
Medlem
jeevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusNilsson
525 borde ju räcka om du inte har en massa lampor och skit.

2 Hårddiskar
2 Gpu'n
1 Cpu
3 Chassi fläktar.
Citera
2007-04-23, 19:57
Medlem
jeevos avatar
Förresten, har nämligen ca 5 apparater kopplade till samma strömutag, kan detta påverka datorn nåt?
Citera
2007-04-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeevo
Förresten, har nämligen ca 5 apparater kopplade till samma strömutag, kan detta påverka datorn nåt?
Det KAN, men är osannorlikt, hur många watt är de tillsammans, uppskattningsvis? Annars dumpa grafikkort, eller klocka ner och samma med CPU och andra ström minskande saker och testa då.
Citera
2007-04-23, 20:44
Medlem
Hej!

Om du har ställt fläkthastigheten på nätagget på Low så kan du börja med att höja den eller ställa den på Auto. Det kan ju teoretisk sett vara nätagget som stänger av pga överhettning.

Om du har ett någorlunda vanligt moderkort så kan nog Speedfan http://www.almico.com/speedfan432.exe läsa ut spänningarna. Om det funkar så kan du enkelt kolla ifall spänningarna ändrar sig mellan tomgång och full belastning. Ändrar spänningarna sig mycket så är nätagget misstänkt.

Vi hade en dator på jobbet som betedde sig som din, men efter mycket felsökning kom vi fram till att det var ett av ram-minnena som krånglade.
Vill du kolla stabiliteten hos RAM och processor så rekommenderar jag Prime95 http://www.mersenne.org/freesoft.htm
Citera
2007-04-23, 21:16
Medlem
Oj jo föresten höj alla fläktar till max och testa att låta datorn vara igång utan några program uppe/ utan belastnig och se om det startar om efter några timmar då.
Citera
2007-04-23, 22:42
Medlem
jeevos avatar
Testade windows ram testing program, alla test 5 gånger och inga problem.
Ökade fläktarna på nätagget, ska se om datorn dör nångång under kvällen.
Citera
2007-04-24, 10:18
Medlem
Sane?s avatar
Min dator tjafsade så en sommar, visade sig att den blev för varm någonstans (cpu och gpu temp var ok). Kom fram till att det var temperatur för att den funkade felfritt när ena chassisidan var bortplockad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in