• 1
  • 2
2007-04-23, 15:42
Medlem
Lirade mycket reducerade system p Stryktipset fr ngra r sedan och r sugen p att ta upp det igen. Hittade lite intressanta diskussioner i tidigare trdar p detta forum och tnkte vcka intresserade till liv igen.

Ngra hr som lirar reducerade system p Stryktipset?
Kr ni direkt p Svenska Spel eller anvnder ni ngot program fr att skapa reduceringen? Vilka r i s fall era favoritstt fr filtreringar?
Ngra andra bra tips p hur ni tnker nr ni reducerar eller jobbar fram ramen fr systemet (antal skra/halvgarderingar och tar ni ocks hjlp av helgarderingar med viktningar?)?

Hoppas p massa bra frslag!
2013-01-28, 00:47
Medlem
hjalmar123s avatar
r ocks sugen p att veta vad folket p Flashback har fr favoritfiltreringar.

Sjlv kr jag oftast:
Utdelningsvillkor
Hur mnga ettor, kryss eller tvor det fr frekomma
Teckenfljder, max 3st i rad fr frekomma (detta villkor kr jag bara ibland)

Utver dessa filtreringar brukar jag vikta mina matcher, ofta mot favoriterna.

Fullt medveten om att trden r gammal men nu slapp jag gra en ny.
2013-01-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjalmar123

Sjlv kr jag oftast:
Utdelningsvillkor

Kolla denna trd: https://www.flashback.org/t1029900
Bttre hoppa p den!
2013-01-28, 19:30
Medlem
Citat:

Sjlv kr jag oftast:
Utdelningsvillkor

Filter som gr efter matchernas ordning p kupongen r rena slumpfilter. De reducerar lika mycket som chansen r att det ska sitta.
Om de enskilda matcherna har samma sannolikhet fr respektive tecken s r raden 1x1x1x exakt lika sannolik eller osannolik som 111xxx. Det r ett vanligt misstag att tro annat.
2013-01-28, 21:51
Medlem
hjalmar123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Filter som gr efter matchernas ordning p kupongen r rena slumpfilter. De reducerar lika mycket som chansen r att det ska sitta.
Om de enskilda matcherna har samma sannolikhet fr respektive tecken s r raden 1x1x1x exakt lika sannolik eller osannolik som 111xxx. Det r ett vanligt misstag att tro annat.

Sjlvklart r det ett slumpfilter, men jag sorterar grna bort de raderna nd fr att f ner antalet rader.
Nu skrev inte ni era favoritstt att reducera men jag hoppar in i den andra trden och tar mig en titt!
2013-01-28, 22:03
Medlem
Citat:
Sjlvklart r det ett slumpfilter, men jag sorterar grna bort de raderna nd fr att f ner antalet rader.
Nu skrev inte ni era favoritstt att reducera men jag hoppar in i den andra trden och tar mig en titt!
Men vad r pongen med ett sdant filter d? Det r vl lika bra att anvnda slumpreducering?

Tanken bakom att filtrera rader tycker iaf jag br vara att man fr ner radantalet utan att minska chanserna alltfr mycket att f in raden, och framfrallt att se till att ens rader har strre chans att g in n vad den frvntade utdelningen ger fr odds.
2013-01-28, 22:08
Medlem
hjalmar123s avatar
Citat:
Men vad r pongen med ett sdant filter d? Det r vl lika bra att anvnda slumpreducering?

Tanken bakom att filtrera rader tycker iaf jag br vara att man fr ner radantalet utan att minska chanserna alltfr mycket att f in raden, och framfrallt att se till att ens rader har strre chans att g in n vad den frvntade utdelningen ger fr odds.

ven fast det r slumpen som avgr s frekommer ju inte fyra eller flera tecken i rad jtteofta. Hur mnga tecken efter varann brukar du ha med?

Meningen r s klart att f ner antalet rader och chansen att f in fulltrffen minskar ju hur man n gr.
2013-01-28, 22:11
Medlem
Citat:
ven fast det r slumpen som avgr s frekommer ju inte fyra eller flera tecken i rad jtteofta. Hur mnga tecken efter varann brukar du ha med?

Jag frklarade nyss att ett filter som fungerar p det sttet tar bort exakt lika stor andel av raderna som risken att spricka p det r.

Bevis fr att ordningen p matcherna inte spelar ngon roll.

Anta att vi har en kupong som bestr av 6 matcher ( fr att det ska lttare att se ).
Vi spelar matcherna innan matchnumren lottas. Om matchnumret bestms fre eller efter matchen kan rimligen inte pverka resultatet i matchen.

Alla 6 matcherna garderas med 1x och har 1a som u-tips.
Eftersom vi tippar lika i alla matcher oavsett i vilken ordning de ligger p kupongen str det inte oss att ordningen bestms med lottning efter att de har spelats.

Krav1: Exakt 4 u-tips av 6 rtt.
Krav2: 1-2 u-tips i fljd.

Filtrerat blir detta 6 rader av 64.
Om vi tar bort Krav2 s har vi 15 rader med 4 u-rtt.

Krav2 rensar allts bort 9 av 15 rader och chansen att det ska g in r 6 p 15.

Nu lottar vi matchordningen! De fyra 1rna ska allts placeras ut p 6 matcher.
1111xx
111x1x
111xx1
11x11x *
11x1x1 *
11xx11 *
1x111x
1x11x1 *
1x1x11 *
1xx111
x1111x
x111x1
x11x11 *
x1x111
xx1111

*) markerar de rader som valts ut mha Krav2.
Frgan r nu: Har dessa strre chans att g in n de andra raderna med 4 u-rtt?
Svaret r sjlvklart nej och detta bevisar att filter som bygger p ordningen p kupongen har exakt lika stor chans att g in som det antal rader som blir kvar efter filtret.
Detta r exakt samma sak som att vlja ut 6 av 15 rader slumpmssigt.

Svaret p din frga r att jag lika grna skulle vlja ut rader helt slumpmssigt som att reducera med en sdan metod.

Rader med mnga lika tecken i rad r exakt lika sannolika som andra rader med samma antal tecken av den typen totalt i raden.
2013-01-28, 22:23
Medlem
hjalmar123s avatar
Citat:
TEXT

Anvnder du dig av hur mnga tecken det fr frekomma totalt? Om du gr det och stter MAX 8 ettor s sorterar du allts inte bort rader dr du har tta ettor efter varandra?

Som sagt s r frstr jag ju att matchnumret inte pverkar resultatet av en match, men det knns vldigt konstigt att ha med sdana rader.
2013-01-28, 22:50
Medlem
Citat:
Anvnder du dig av hur mnga tecken det fr frekomma totalt? Om du gr det och stter MAX 8 ettor s sorterar du allts inte bort rader dr du har tta ettor efter varandra?

Som sagt s r frstr jag ju att matchnumret inte pverkar resultatet av en match, men det knns vldigt konstigt att ha med sdana rader.

Om du frstr att inte matchnumret spelar ngon roll s borde du frst att alla rader med 8 ettor har lika stor chans att bli rtt rad ( frutsatt att varje etta har samma chans att sl in ) som alla andra rader mer 8 ettor som inte r i rad.

Det r din hjrna som j-las med dig. Rader med flera lika tecken p rad har samma chans att sl in som de med blandade tecken.

Jmfr med t ex roulette. Svart,rd,Svart,rd,Svart,rd har exakt samma sannolikhet att uppst som rd,rd,rd,rd,rd,rd.

Din "knsla" spelar dig spratt. Observera att du inte frlorar ngot p att ha ett sdant filter. Du tar bort lika mnga rader som chansen minskar fr dig att f alla rtt.
Men du tjnar inget p det heller. Och du fr exakt samma effekt om du slumpar fram dina rader.

Ls "TEXT"-en i frra inlgget noga s ser du att det inte r ngon skillnad alls.
2013-01-28, 23:07
Medlem
hjalmar123s avatar
Citat:
Om du frstr att inte matchnumret spelar ngon roll s borde du frst att alla rader med 8 ettor har lika stor chans att bli rtt rad ( frutsatt att varje etta har samma chans att sl in ) som alla andra rader mer 8 ettor som inte r i rad.

Det r din hjrna som j-las med dig. Rader med flera lika tecken p rad har samma chans att sl in som de med blandade tecken.

Jmfr med t ex roulette. Svart,rd,Svart,rd,Svart,rd har exakt samma sannolikhet att uppst som rd,rd,rd,rd,rd,rd.

Din "knsla" spelar dig spratt. Observera att du inte frlorar ngot p att ha ett sdant filter. Du tar bort lika mnga rader som chansen minskar fr dig att f alla rtt.
Men du tjnar inget p det heller. Och du fr exakt samma effekt om du slumpar fram dina rader.

Ls "TEXT"-en i frra inlgget noga s ser du att det inte r ngon skillnad alls.

Har lst "TEXT"-en i ditt frra inlgg och insett att det inte r ngon skillnad alls.

Nu r det ju dock s att man faktiskt ser alla matchnummer p Svenska Spels hemsida, drav kan man sjlv gra en bedmning om det r rimligt att det blir sg 4 ettor p rad. Av denna anledning sorterar jag ibland bort till exempel 4 ettor p rad eftersom jag inte tror att det kommer hnda den specifika omgngen.
2013-01-29, 00:41
Medlem
Citat:
Har lst "TEXT"-en i ditt frra inlgg och insett att det inte r ngon skillnad alls.

Nu r det ju dock s att man faktiskt ser alla matchnummer p Svenska Spels hemsida, drav kan man sjlv gra en bedmning om det r rimligt att det blir sg 4 ettor p rad. Av denna anledning sorterar jag ibland bort till exempel 4 ettor p rad eftersom jag inte tror att det kommer hnda den specifika omgngen.

Det r sklart ngot helt annorlunda. D sger du ju att du filtrerar bort exakt 4 ettor p 4 specifika matcher. Det gr jag med ibland ( fast ibland ligger inte de fyra matcherna direkt efter varann. )

Om de 4 matcherna skulle rkat ha haft matchnummer s att de inte ligger efter varandra s kar inte chansen att det skulle bli 4 ettor, eller hur? Allts spelar matchordningen ingen som helst roll och hela tnket med "fljder" och "tecken i rad" r slseri med tid och ger inget mer n ren slumpreducering.

Om matchordningen skulle sorteras efter att omgngen r klar s att alla ettor kommer verst och sedan kryssen och sist tvorna s skulle ju utdelningen bli exakt densamma ( eftersom alla rader skulle bli omsorterade likadant ).
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in