• 1
  • 2
2007-04-23, 12:05
Medlem
rick-ransoms avatar
Jag funderar lite på moppar och debatten om kvalité på kinsesiska kontra "andra".
Pratar man med en handlare som bara säljer "klassiska" märken får man reda på att kinesiska moppar är bara skräp.

Jag har lite svårt att tro på så generella påståenden, de kommer oftast från personer som har en orsak att säga så (konkurent) eller folk som inte hat någon aning men ogillar i största allmänhet. Jämför bilägar som säger att "alla koreanska bilar är skit" - själva kör de då oftast BMW eller Voolvo och har aldrig ägt eller ens kört en korean.

Nu till min egentloiga fråga: jag har hittat en säljare på dinscooter.se som säljer billiga och snygga moppar som verkar vara av bra kvalité, motorerna är licensierade av Yamaha t.ex.
Tillgången på reservdelar skall vara god, importerar själva från Kina och har få mellanhänder.

De är registrerat företag som följer Konsumentverkets linjer, funnits ett bra tag, sålt en hel del och verkar vilja finnas kvar på markanden...

Vad tror ni - är de vettiga för priset eller skall man köpa någon avsevärt dyrare?
Citera
2007-04-23, 12:12
Medlem
nicerpms avatar
nackdelen är väl inte tillgången till grejer.. frågan äv vem som är villiga att skruva med dom?
Citera
2007-04-23, 12:19
Medlem
rick-ransoms avatar
De har "egna" rekommenderade verkstäder i flera svenska städer...
Citera
2007-04-23, 12:55
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rick-ransom
Pratar man med en handlare som bara säljer "klassiska" märken får man reda på att kinesiska moppar är bara skräp.
dom har rätt, kinesare är skräp om man jämför med 25.000kr mopeder.
kinesarna håller överlag sämre kvalite och passformen på exempelvis plastdetaljer lämnar en del övrigt att önska men man får ju vad man betalar för.

Citat:
motorerna är licensierade av Yamaha t.ex.
låter bättre än vad det är, motorerna är fortfarande kinesare och kvaliten är därefter MEN vi har ju faktiskt 3års reklamationsrätt i det här landet.

Citat:
Vad tror ni - är de vettiga för priset eller skall man köpa någon avsevärt dyrare?
allt beror på vem du frågar, en del ser ju en moped som ett fordon, andra ser det som en kukförlängare.

har ingen erfarenhet av kinesare direkt men polarn köpte en i höstas som han har till jobbet och den har fått jobba hela vintern och dom problem som varit med den är.

bakskärmen han fick med var felkonstruerad så det skvätte en massa bös in på motorn och förgasaren vilket gett vissa köpare problem, polarn har klarat sej utan.
dock har säljaren valt att skicka ut en ersättningskärm kostnadsfritt till sina kunder som löser detta problem.

passformen på plastdetaljerna var inte perfekt så var en del pillandes med bl.a gashandtaget för det inte skulle kunna hänga sej i gasläge.

annars har den startat i ur skur och snöstorm -15grader, balansen ska tydligen va bra vilket underlättar när det är halt.
överlag så är polarn nöjd med köpet, en yamati blev det.

Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
nackdelen är väl inte tillgången till grejer.. frågan äv vem som är villiga att skruva med dom?
vilken seriös firma som helst för det är inget direkt med dom mer än att dom har 4taktare men det är inte så mycket krångel med det.
Citera
2007-04-23, 14:28
Bannlyst
Billigt skräp är vad det är. Har du ont om pengar köp hellre en begagnad scooter av ett bra märke tex Gilera, Piaggio, Yamaha.
Citera
2007-04-23, 14:38
Medlem
rick-ransoms avatar
tjaboooo - tack för seriöst svar,

Självfallet inser jag att man får vad man betalar för och att detaljkvalitén är avsevärt bättre på en dyrare/finare moppe.

Handlaren jag var hos visade själv på just att detaljpassningen i vissa kopor inte inte var 100% men jag tyckte det såg absolut tillräckligt snyggt ut...

Har efter lite mer sökande på nätet insett att det är flera handlare som säljer märket Baotian i Sverige, hittade efter lite sökande även ett forum om detta märke, verkade inte vara några samaskri bland ägarna om usla produkter...
http://www.baotianforum.com
Citera
2007-04-23, 22:55
Medlem
rick-ransoms avatar
Inga andra (seriösa) åsikter om Baotian och andra motsvarande kinesiska moppar?
Citera
2007-04-23, 23:04
Medlem
Miicke^s avatar
från första början då denna karusell startade med kinesmopederna så var det bara skrot..

Men utvecklingen har gått frammåt och det är idag otroligt många återförsäljare som säljer denna typ av mopeder.
Så det finns ingen brist på varken reservdelar eller dyl.

Sen kvalitén kanske inte är på top men dom står pall för en hel del endå!

Men ska du ha den som ett transportmedel för att flytta arlset från punkt A till punkt B så är den en jättebillig och bra moped, speciellt med tanke på att dom är extremt bensinsnåla då det är en 4-taks motor som sitter på.
Citera
2007-04-23, 23:17
Bannlyst
Lite roligt att normal kinesen inte vill köpa utlänksa moppar/mc för dom har så dålig servic och är så dyra att laga, själv klart ska man köpa kinesiskt dom har så mycket bättre servic. För den som inte vet hur det fungerar i kina så låter det kanske konstigt. Men i kina moppen ingår reserv delar, hur länge vet nog ingen men för man tillräckligt med liv i affären så får man alltid delarna och oftast arbetskostnaden också. Utlänska moppar får man alltid betala för alla delar och arbete, blir ju svindyrt i jämförelse.
Tilläggas ska ju att man ska vara en hejare på kinesiska och kunna bråka och för ett herras liv om man ska lämna något på servic, är det kanske därför nästan alltid frun i huset tar moppen till servic
Citera
2007-04-24, 01:35
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
I höstas var jag på väg att köpa en moppe och var runt och kollade på lite olika modeller. Pratade förstås med en del handlare och så gott som alla handlare som sålde märkesmoppar hävdade att kinamoppar var rent skräp som dom aldrig skulle rekommendera. Dock så tog samtliga emot kinamoppar för service, hmmmm

Dock har jag bara hört positiva tongångar från bekanta som har kinamoppar. Visst verkar det vara en del småproblem & fix men vad jag förstår så har säljarna löst ev. problem smärtfritt.

Visst finns det säkert kvalitetsskillnader men frågan är om dom är så stora så det motiverar att märkesmopparna är 2-3 gånger dyrare

Om det är en bruksmoped för att ta dig mellan punkt a & b du är ute efter så lär en kinamoppe vara ett utmärkt val.

Däremot tycker jag inte att man ska betala nästan 10.000kr för en kinamoppe när det finns modeller från etablerade P.G.O. & Kymco från 12-13.000kr

Kolla även in www.mopedbutiken.com

/#LOUDmouth#
Citera
2007-04-24, 06:43
Bannlyst
Fördomar är fördomar av en anledning.. Jag och en vän bruksade en Hyundai Accent -97 i bra skick i drygt 1,5 månad och den rasade ihop totalt, och visst vi körde väl inte som pensionärer med bilen precis men lite hårdkörning borde alla bilar tåla, det har i alla fall mina förra bilar av dom mer etablerade märkena gjort, så det blir ingen mer korean/kinesbil för min del.
Citera
2007-04-24, 07:11
Medlem
k0rv3ns avatar
Som du säger trådskaparen så säger jag emot! Har tre kompisar, två äldre som hadde moppe innan mig och en god vän som umgås ofta med. Alla dessa tre hadde kina skit. Båda dom som jag kände som var äldre deras skärde runt 6-700 mil! Även fast dom behandlat dom bra.

Min andra bra vän har kvar sin men använder den aldrig. Han köpte den också från en seriös firma och köpte den i delar och skruva ihop den själv. När han skruvat ihop den och kom ut dan efter hadde en plastkåpa gått sönder. Att tillägga så fassn inte alla skruvar med! Och han fick inte något på garantin för föräkringsbolaget!

Och jag har kört flera av dom! Jämför man dom med min peugeot jetforce för 30k så e det en J*VLA skillnad. man märker bara kvaliten runt alla knappar och sådant.

Ne mitt råd är att köpa en begagnad super 9, speedfight/speedfight 2, Aerox, eller liknande moppar som funkar BRA och finns runt 10-15k i bra skick. Detta är ett MYCKET bätre köp en att köpa en kinaskit!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in