Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-22, 21:54
  #1
Medlem
TriKris avatar
Finns det något smidigt sätt att sköta det här med bilder och bildtexter på i MS Word? Vill ha två bilder bredvid varandra, en längst till vänster på sidan och en längst till höger på sidan, med varsin bildtext under. Sen vill jag att texter fint och smidigt ska börja under båda bildtexterna så att den inte behöver göra någon radbrytning pga av att en text kommer ivägen.

Det som händer nu: Jag har två texter och två bildtexter alltså fyra objekt som beter sig godtyckligt. Ibland hamnar texterna ovanför bilderna och ibland hamnar de under fel bild. Jag lyckades med att få båda bilderna ganska långt till vänster bredvid varandra alltså och bildtexterna under, då hade jag "I nivå med text" på båda bilderna och Rektangulär på bildtexterna, tyvärr hoppade brödtexten upp och la sig bredvid den högra bildtexten. Då prövade jag att sätta rektangulär på alla fyra objekten och dra dem till respektive platser, då hoppade brödtexten upp och fyllde ut det lilla utrymme som fanns mellan bilderna!

Dessutom lägger sig bilder ibland på varandra. Och när man väljer rektangulär på en bild och sen placerar den intill någon text, vet Word att bilden hör till texten och då när texten flyttar på sig flyttar Word på bilden också eller? Hur vet Word var den ska lägga bilden när saker i dokumentet ändrar på sig?

Det är ju så man spyr på eländet! Det måste väl finnas något enklare sätt att fixa allt på? Annars tror jag att jag ska uppfinna något sätt och ta patent på det så kan jag sälja det till Microsoft jättedyrt, för det lär ju vara många som kan tänka sig att betala mycket bara för att det ska bli lite lättare...
Citera
2007-04-22, 22:12
  #2
Medlem
2biass avatar
Det finns något verktygs fällt som man kan infoga i word för att flytta och fixa med bilder i word...kommer inte ihåg vad det heter...
Citera
2007-04-22, 22:14
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Använd celler och textrutor!
Celler för bilderna och ja, resten kan du nog räkna ut.
Då går det också lätt att flytta runt det som man vill.
Spalter går ju också, men att gå in och redigera mitt i en spaltad text i Word är INTE det roligaste du kan ta dig för, så jag rekommenderar ovan nämnda metod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback