• 1
  • 2
2007-04-22, 21:18
Medlem
galen_indies avatar
Har varit hemma i en vecka, har haft en öroninflammation. Från Måndag till Lördag rann även örat konstant med en klar vätska som var blandad med blod eller var.

Gick på en penicillinkur också, två st 800mg Kåvepenin, morgon och kväll i fem dagar.

Nu bankar det i örat, och jag har kraftigt nedsatt hörsel på örat. Är det "vanliga" symptom, dvs det går över eller kan det vara någon allvarlig åverkan på trumhinnan?

Tacksam för snabba svar..

/ Johan
Citera
2007-04-22, 23:08
Medlem
Din trumhinna är trasig, det är hål i den.
Det är genom hålet som vätskan kommer ifrån. Och det är pga hålet i trumhinnan som du hör dåligt också.

Trumhinnan läker i 9 fall av 10, och när den läkt hör du också bättre.

Och ja, att det "bankar" i örat är också normalt. Det är pulsen som du "känner".

Mitt tips till dig :

Vänta några dagar till. Om det fortfarande bankar och du känner att du hör dåligt eller har ont i örat, ring då din läkare igen. Det är mycket möjligt att du behöver penecilin ett tag till. 5 dagar lät lite tycker jag !

Lycka till !
Citera
2007-04-23, 11:08
Medlem
galen_indies avatar
Tack för svaret Magnus, då är det som jag trodde.

Bör jag ligga hemma och hålla mig borta från bullriga och ljudliga miljöer, eller läker det lika bra ändå?

mvh / Johan
Citera
2007-04-23, 18:56
Medlem
Det tror jag inte spelar någon större roll, men skulle tro att det känns bättre för dig om det är tyst och lugnt runt omkring dig.

Vänta till onsdag, känns det inte bättre då så ring med din läkare igen.

Har du värk i örat bör du nog ringa på en gång, värken SKA försvinna nästan på en gång av penicilet.

/Magnus
Citera
2007-04-23, 20:36
Medlem
galen_indies avatar
Okej. Var och lirade lite biljard precis, nu hörs slagen en liten yns högre känns det som.

Ja, tänkte det. Tror jag håller mig hemma imorgon med, är väldigt svårt att kommunicera när det är såhär så jag tror jag ska låta bli det.

Värken försvann aldrig av penicillinet, som det verkar ha gått till hos andra.
Men jag ska höra av mig till vårdcentralen om jag inte blir bättre.

Tack än en gång Magnus, du är en klippa.
Citera
2007-04-23, 22:59
Medlem
Hm.. som sagt , värken brukar försvinna redan efter ett par dagar med penecilin. Och oftast minskar den markant när trumhinnan väl gått sönder, själva trycket i örat minskar då.

Det KAN ju vara så att Kåvepenin inte hjälper dig, utan du måste ha en antibiotika med ett bredare spektrum.

Tips : Har du ont i örat när du gått och lagt dig, så prova att höj huvud ändan på sängen, med massor av kuddar eller dylikt. Svullnaden (och värken) i örat ökar nämligen när du ligger ner...

Har själv haft kronisk öroninflammation i snart 31 år så har provat dom flesta medeciner och huskurer...
Citera
2007-04-23, 23:33
Medlem
Tjohildas avatar
Prova avsvällande nässprej, typ Nasin. Funkar förvånansvärt bra och lättar på trycket.
Citera
2007-04-24, 12:57
Medlem
galen_indies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus76
Det KAN ju vara så att Kåvepenin inte hjälper dig, utan du måste ha en antibiotika med ett bredare spektrum.

Tips : Har du ont i örat när du gått och lagt dig, så prova att höj huvud ändan på sängen, med massor av kuddar eller dylikt. Svullnaden (och värken) i örat ökar nämligen när du ligger ner...
Ja, jag har faktiskt tänkt om penicillinet kanske inte hjälper, för jag tycker inte det har hjälpt ett dugg.

Ja, jag upptäckte det själv när det kom att det dels var lättare att kontrollera rinnandet, och dels att det inte gjorde så fruktansvärt ont om huvudet var högre upp.

Usch, 31 år!? Jag lider verkligen med dig..

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Prova avsvällande nässprej, typ Nasin. Funkar förvånansvärt bra och lättar på trycket.
Har faktiskt en sprayburk Nasin här, försöker ta den regelbundet. Hjälper faktiskt och delvis tar bort smärtan.

Tack allesammans, ni är guld värda.
Har fått en tid på vårdcentralen imorgon vid lunchtid, får se om det är något allvarligt eller om det bara är "naturens gång".

Tack, åter igen.

mvh / Johan
Citera
2007-04-26, 08:41
Medlem
galen_indies avatar
Har nu varit på sjukhuset och fått nytt godis. Idag bjöd fröken Doktor på Amimox.

Kruxet är att en kompis fyller 21 imorgon. Kollade på FASS.se, står inget att det är farligt att blanda med alkohol. Det jag fått höra är att det dämpar effekten, är det sant eller vad kan hända om kroppen får Amimox och Mümmelmann samtidigt?

Örat har börjat rinna igen, är det ett tecken på att jag blir bättre eller sämre?

Puss puss / Johan
Citera
2007-04-26, 15:24
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus76
Din trumhinna är trasig, det är hål i den.
Det är genom hålet som vätskan kommer ifrån. Och det är pga hålet i trumhinnan som du hör dåligt också.
Det kan du inte uttala dig om bara så där, det är ganska ovanligt att en öroninflammation går så långt att trumhinnan spricker.
Citera
2007-04-26, 15:33
Medlem
galen_indies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Det kan du inte uttala dig om bara så där, det är ganska ovanligt att en öroninflammation går så långt att trumhinnan spricker.

Vad jag har förstått så är öroninflammation en inflammation bakom trumhinnan, och att smärtan framkommer just av att trumhinnan går sönder och att vätskan är något som inflammationen utsöndrar som i sin tur rinner ut igenom trumhinnan?

Pratade med min polska läkare, hon sa nåt i stil med det också. Fast jag kan inte polska, och hon behärskade inte svenska så värst bra, så det är möjligt att vi pratade om något helt annat.

Frågan kvarstår, är det farligt att dricka alkohol när penicillin är kvar i kroppen? Tar inga piller imorgon isånnafall.

O'Hoj, och tack för hjälpen / Johan
Citera
2007-04-26, 17:11
Medlem
Guybrushs avatar
Står det inget om det på fass.se så borde det inte vara någon fara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in