• 1
  • 2
2007-04-22, 00:38
Medlem
Subb[a]s avatar
Här kommer ännu en grej som är omöjlig för er flashbacksdoktorer att diagnosera, men jag tänkte att jag hör hur läget ligger till med sådana här grejer. Historien lyder;

Var ute med snöskotern idag, drog en smärre krasch och flög av, landade hårt på sidan, rullade, fick ont lite överallt men inte värre än att man skakade av sig och fortsatte hemåt. Kände att det smärtade i knät lite, men jag kunde gå, stödja och använda det som normalt. For till en kompis senare och satt i hans soffa 3 timmar ungefär, när jag ska resa mig märker jag att jag varken kan stödja något vidare på knät eller räta ut/böja knappt 90 grader utan väldigt mycket obekväm och det är rätt svullet, framförallt nedanför knäskålen på framsidan, där vars vi med naturligt fula knän har några sorts utbuktningar redan från början. Största svullnaden är på höger sida av vänster knäskål, strax nedanför. Är detta något jag borde ta till doktorn, och är det viktigt att få ned svullnaden med något bandage eller någon kompressionssocka?

Hur jag skadade knät vet jag faktiskt inte alls. Kände inte av någon vridning eller dylikt, bara att jag slog i det i snön kanske när jag for av.

Tack för svar knäexperter!
Citera
2007-04-22, 00:46
Medlem
Stackars, lilla knä.
Linda det, så det får värme och låt det vila= ansträng det inte(i onödan).
Avvakta ca. 1 vecka, sedan sök Farbror Doktor.
Så hade då jag gjort. Men annars kan du ringa Vårdupplysningen och höra med dem, vad de(utbildade på området)säger.
Lycka/ krycka(?)till

---,
Tillägg: Att "överanstränga" knäet, i detta fallet, tror jag är detsamma som att INTE hålla benet utsträckt. Så, när du t. ex sitter ned, sträck ut knäet.
Citera
2007-04-22, 00:50
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Stackars, lilla knä.
Linda det, så det får värme och låt det vila= ansträng det inte(i onödan).
Avvakta ca. 1 vecka, sedan sök Farbror Doktor.
Så hade då jag gjort. Men annars kan du ringa Vårdupplysningen och höra med dem, vad de(utbildade på området)säger.
Lycka/ krycka(?)till

Aja, drog på en sån där socka. Orkar inte åka och sätta mig på akuten, har jobb imorgon och därför jag undrar här på internet! Får väl se imorgon hur det känns. Som de känns nu kommer det bli mångfalt värre. Vårdupplysningen i Kiruna frågar antagligen bara om man har knäskador i släkten
Citera
2007-04-22, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Aja, drog på en sån där socka. Orkar inte åka och sätta mig på akuten, har jobb imorgon och därför jag undrar här på internet! Får väl se imorgon hur det känns. Som de känns nu kommer det bli mångfalt värre. Vårdupplysningen i Kiruna frågar antagligen bara om man har knäskador i släkten

En sak i fallet(och i dylika fall)vet du vad det är? Jo, tidningspapper. Finns knappt något som kan alstra värme så bra/ effektivt som just tidningspapper. Linda in knäet i tidningspapper(jag inbillar mig att knäet behöver värme).
Men som sagt, detta bara min åsikter nu. Har du sketaont i möra, så måste väl även Kiruna inse allvaret? Du kan ju faktiskt ha fått en blödning i det.
Men håll benet rakt/ rakt ut från kroppen= belasta det INTE+ ge det värme.
Och skulle det, som du NU känner/ skriver, vara "mångfalt värre" till morgonen nu , så kanske det ändå vore en idé att uppsöka akuten i alla fall?
Citera
2007-04-22, 09:01
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Har du sketaont i möra
Va? Jo jag fattar, men det lät lite.....bonnigt haha!

Aja hur som helst, jag skadade knät för ett tag sen, böjde det bakåt så något uppenbarligen hände, vad för något vet jag inte men jag kan berätta det om det möjligtvis skulle hjälpa något.

Var full som fan och skulle springa, det gick skitdåligt och jag lyckades som sagt på något konstigt sätt ställa mig på ena benet för att sedan "knäcka" det bakåt. Smärtan var enorm och det svartnade för ögonen. Ramlade bara ihop, och slog till råge på det i knäskålen i asfalten haha...
Jag kunde med nöd och näppe gå, men knät kändes slappt och, ja halvt trasigt, gjorde jävligt ont men det gick, sakta.
Dagen efter kunde jag knappt resa mig upp ur sängen p.ga smärtan, nu var det jävligt illa och jag började fundera på att åka till sjukan men avstod för att inget var brutet och inget verkade vara av eller "tillräckligt" skadat.
Bortsett från att knäskålen kändes allmänt spräckt så var smärtan lokaliserad precis inne i knät, ganska mycket i mitten, eller ja överallt.

Det tog fyra månader innan jag var helt återställd, fyra månaders helvete.
Men någon läkare blev det icke, så jag vet inte hurvida allvarligt eller inte det var.
Nu när det verkar vara över har jag lite problem med en sak, det är någon sena eller nåt som läägger sig fel på knäskålen så att det ibland smäller till, ibland gör det "sketaont i möra ", och jag har svårt att sätta mig på huk då det börjar, efter att det har rättat till sig kan jag använda knät utan problem.
Visst kan det smälla till i knäna men det känns att något är fel med det knät, det spänner som fan över knäskålen och det känns verkligen som om något ligger över den och ska gå av.
Citera
2007-04-22, 21:49
Medlem
Subb[a]s avatar
Hehe... jag kan gå på mitt knä nu, även om det inte går bra. Gör ont när jag försöker böja det i alltför häftiga vinklar och räta ut det helt. Något som "klickar" lite konstigt också i knät när jag böjer ut det helt och böjer in lite igen. Uppstår vid varje böjning, vad kan detta vara? Svullnaden gick ner under natten lite.
Citera
2007-04-22, 23:43
Medlem
Subb[a]s avatar
Uppdatering; Gjorde nu en ytterligare undersökning av mitt knä. Den "klickande" känsla jag känner härleds till vänster sida av knäskålen (vänster knäskål då), man kan känna att något är löst, känns ungefär som en sena som ligger och rider på ben, ni vet att man kan "vicka" fram och tillbaka på detta... vafan är detta för något? Lös broskbit? Ben bit? :S
Citera
2007-04-23, 11:00
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Uppdatering; Gjorde nu en ytterligare undersökning av mitt knä. Den "klickande" känsla jag känner härleds till vänster sida av knäskålen (vänster knäskål då), man kan känna att något är löst, känns ungefär som en sena som ligger och rider på ben, ni vet att man kan "vicka" fram och tillbaka på detta... vafan är detta för något? Lös broskbit? Ben bit? :S
EXAKT detta fick jag och det har inte gått över, ibland verkar det vara okej men ibland när jag ska sätta mig ner så smäller det till något förskräckligt och det känns jävligt vidrigt, känns precis som du säger att nån sena eller nåt ligger över knäskålen, kanske är något helt annat men det känns så iaf.
Det gör inte ont direkt men det är väldigt obehagligt.
Citera
2007-04-23, 13:09
Medlem
Giggis avatar
Citat:

Har en del problem med ett av mina knä och läkaren påstod då att det i de allra flesta knä ligger lösa bitar av brosk och/eller ben. De flesta besväras aldrig av dem. Men, det kan vara en av dessa som lagt sig i "fel läge" sas. Det är inte säkert att det kommer att besvära dig framöver, men det kan också skava och ställa till mer skada. Man kan suga ut dessa bitar vilket inte är en skön känsla. Kanske kan vara värt att kolla så du inte ställer till mer skada i längden!
Citera
2007-04-23, 15:52
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Har en del problem med ett av mina knä och läkaren påstod då att det i de allra flesta knä ligger lösa bitar av brosk och/eller ben. De flesta besväras aldrig av dem. Men, det kan vara en av dessa som lagt sig i "fel läge" sas. Det är inte säkert att det kommer att besvära dig framöver, men det kan också skava och ställa till mer skada. Man kan suga ut dessa bitar vilket inte är en skön känsla. Kanske kan vara värt att kolla så du inte ställer till mer skada i längden!

Precis min tanke, man vill ju inte ha en massa brosk där i som ligger och mosar sönder andra saker så fort man böjer knät. Pratade nu med en på jobbet, han tyckte att det lät precis som en sträckt minisk. Han hade tydligen samma (dubbelsidigt, efter en arbetsplatsolycka) och det tog nästan 3 år för det att gå över. Dock kunde han få plötsliga låsningar i knäna när han t.ex sprang och det har man ju själv sluppit så länge, men då var det visserligen en rejäl sträckning han åkte på och så vitt jag vet så fick jag ju bara en smäll på knät och ev. nån liten vridning ingen sträckning. Men man vet ju aldrig, allt går så snabbt när man flyger av... Ska försöka ta mig till doktorn på ledigveckan nästa vecka, är hopplöst att försöka få en tid här via telefon. "Tyvärr har vi ingen tid att ringa upp dig på". Bah.
Citera
2007-04-23, 19:55
Medlem
barkens avatar
Vänta inte för länge bara för brosk åsido så kan du få infektion och om infektionen kryper in mot knä-leden så måste det opereras relativt akut och då är risken stor för permanenta men.
Var nära för mig att åka på bordet pga jag tänkte att jag måste ju för fan jobba,inte kan man ju börja gnälla bara för att man knappt kan gå.Men sen en morgon kunde jag inte gå och då blev det besök hos doktor som klargjorde att här ska det opereras och det raskaste.Men klara mig med nöd och näppe tack vare en dunder kur penicilin.
Citera
2007-05-02, 01:20
Medlem
Subb[a]s avatar
Känns fortfarande halvknaggligt i knät men ingen direkt smärta och har även slutat halta. "Klicket" har jag fortfarande kvar och när jag lägger benet på det knät i den där sittställningen, vad den nu kallas, så smärtar det lite på ovansidan av knät, nästan vid låret. Skumt. Kanske skulle ta ett doktorsbesök snart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in