2007-04-22, 00:23
Medlem
gurexs avatar
Tänkte köpa mig en gammal powermac g4 och ha vid tvn för att titta på film och slösurfa när tjejen använder "riktiga" datorn.
Jag har inte hållt på med OSX på flera år och undrar vilka program som kan funka bra samt hur snabb cpu behöver man? Har sett att 4-500 mhz är billiga och med en del minne flyter väl operativet bra men vad klarar en sån burk att spela upp? Gissar att hd grejer går bort men klarar den "vanliga" xvid/divx?

Frontrow verkar schysst men kan man köra alla filer då eller måste det funka med quicktime? Om det är så finns det andra bra alternativ?

Har också ett hauppage pvr-150 (eller vad det heter) liggandes. Funkar dom med mac (orkar inte kolla nu men om nån vet)

Väldigt tacksam för svar.
Citera
2007-04-22, 09:36
Medlem
StyleWarss avatar
Jag tror inte ett hauppage kort(eller vad det heter) kommer att fungera. Eller det kommer inte att fungera, för en PCI plats behöver ju drivisar. Dock tror jag Hauppage (eller vad det heter) har en Mac product som gör samma sak, men jag är osäker+att det är säkert dyrt.

Alla Powermac pallar att spela upp Xvids.

Front Row (OSX 10.4) spelar bara upp Quicktime, men det finns hack för Xvids.
Ladda ner: http://perian.org/. Lägg i mappen "filmer" och använd Front Row som vanligt. Sweet! Men du kommer ju sakna fjärren som följer med nya Mac:ar...

Ett alternativ för dig vore att köpa AppleTV och hacka den så att den går att "slösurfa" på! Eller kanske inte...
Citera
2007-04-22, 12:45
Medlem
gurexs avatar
Tack för svaret. Så vilken g4 som helst funkar alltså = super.
Har tänkt på en appletv men det kostar lite för mycket. Lägger hällre till lite och köper en beg mini istället i sånna fall. Men en powermac får man ju för under tusenlappen och borde räcka för det jag vill använda den till.

Synd på tv-kortet bara.
Citera
2007-04-23, 08:48
Medlem
Pallemans avatar
VLC

www.videolan.org
Citera
2007-04-23, 10:29
Moderator
tobess avatar
Citat:
DivX for Mac
Minimum System Requirements:

* 500 MHz G4 or faster
* QuickTime 7
* Mac OS X 10.3.9

Ungefär samma borde gälla för Xvid
Citera
2007-04-23, 12:38
Medlem
gurexs avatar
Hur är det med g4rna? Är det inte mer cache minne i de stationära än i de bärbara eller har jag fel? Det borde ju göra en del skillnad. Har sett att en del powerbookar är billiga också och de tar ju ingen plats + alla fördelar som en bärbar ger.

Alltså. är en powerbook/ibook g4 mycket slöare än en powermac g4 vid samma mhz?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in