Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Jag tror inte att det finns ngn "fakta" på din fråga. I så fall måste man definiera vad man menar.
Skulle man ställa frågan till random Sthlmare skulle en hel del inte ha en åsikt: en hel del skulle säga ett lag utan att veta en enda spelare eller vilken sport det gäller. Till den andra ytterkanten "jag går på alla matcher och träningar i alla sporter och alla årsmöten".
Vill du ha en siffra/fakta på någorlunda mätbart skulle man kunna ställa frågan. Hur många är så pass engagerade att de både köper biljett och går på fotbollsmatcher?
Läs och diskutera gärna i lämplig tråd
(FB) I vilka områden i 08 området finns mest anhängare AIK, Bajen och DIF
(FB) Vad är det för skillnad på Djurgården, Hammarby och AIK?
(FB) Ni utomstående: AIK, Djurgården & Hammarby - vilka är "störst"?
Svarar i den här tråden istället.
Jag tror Djurgården har flest supportrar som inte går på matcherna. Och det baserar jag på detta från 2016:
https://www.aftonbladet.se/sportblad...xit--uppenbart
Vad det beror på kan man spekulera i men jag tror att de flesta Djurgårdare baserar sitt supporterskap på sportliga prestationer mer än både aik och bajen och därför spelar sportsliga prestationerna roll. Men återigen är detta omöjligt att veta och i slutändan kommer vi alla diskutera utefter subjektiva kriterier, och jag tvivlar väldigt starkt på att Flashbacks mest frenetiska Djurgårdshatare Tonyo, QuantumQuill, 116-Sofia, osv, kommer komma med en objektiv bild av saker och ting som rör Djurgården.
Nu ska jag dock försöka mig på en objektiv bild (vilket såklart inte går men ändå). Jag tror att Djurgårdare är de som minst skyltar med vilka de håller på medan bajarna skyltar mest och låter deras supporterskap vara en större del av deras identitet. Därför tror jag att bajen har fler
inbitna supportrar eftersom de flesta Djurgårdare finner nya identiteter senare i livet medan bajarna fortsätter låta den identiteten vara väldigt dominant. Därför är det nog många gamla inbitna Djurgårdare som slutat vara aktiva men som fortfarande håller på Djurgården, medan många bajare fortsätter vara lika inbitna som tidigare i livet.