2018-07-15, 18:57
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Du behöver inga "optimerings-program". Kör man Archlinux så kan det vara bra att läsa https://wiki.archlinux.org/index.php/System_maintenance eftersom det går igenom hur man underhåller sitt OS. Man kan ju underhålla Ubuntu också, men Ubuntu använder inte systemd som Arch gör och en annan pakethanterare, så det kommer ju se annorlunda ut, så vet inte riktigt hur du ska göra på just Ubuntu.

Rättelse: Ubuntu använder systemd åtminstone sedan 16.04.

Citat:
Men du behöver som sagt inget "ccleaner för linux"-program.

Medhåll.
Citera
2018-07-15, 20:44
Medlem
SalvadorDs avatar
Citat:
Du behöver inga "optimerings-program". Kör man Archlinux så kan det vara bra att läsa https://wiki.archlinux.org/index.php/System_maintenance eftersom det går igenom hur man underhåller sitt OS. Man kan ju underhålla Ubuntu också, men Ubuntu använder inte systemd som Arch gör och en annan pakethanterare, så det kommer ju se annorlunda ut, så vet inte riktigt hur du ska göra på just Ubuntu.

Men du behöver som sagt inget "ccleaner för linux"-program.

Då så!
Tack för svar.

/SalvadorD
Senast redigerad av SalvadorD 2018-07-15 kl. 20:44. Anledning: omformulering
Citera
2019-02-07, 21:23
Jag söker nån bra, enkel o snabb videokonverterare, i första hand till Linux Mint, men Windows går väl också...

Det är så att jag köpte en ny (begagnad) TV på Blocket o fick med ett surroundsystem, dock klarar det inte MKV-filer, BluRay o dessutom är det ofta skivfel på den inbyggda DVD'n. Så, nu vill jag kunna;
-Konvertera en DVD till avi/mp4-fil med undertexter
-Konvertera MKV-filer till avi/mp4-fil med undertexter

Har till Windows;
-Freemake Video Converter Gold
-WinX DVD Ripper Platinum
-Xilisoft HD Video Converter

Men jag köpte ny dator förra veckan, o nu börjar de optiska enheterna med sitt utträde! Så den är icke utrustad med med CD/DVD-läsare. Men det har jag äldre datorer som kan läsa. Finns det något bra (gratis) program till Linux för videohantering?

Jag har installerat Flowblade för videoredigering, men inte använt det så mycket. Tipsa mig om vad ni tror jag kan behöva!
Citera
2019-02-07, 21:34
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Men jag köpte ny dator förra veckan, o nu börjar de optiska enheterna med sitt utträde! Så den är icke utrustad med med CD/DVD-läsare. Men det har jag äldre datorer som kan läsa. Finns det något bra (gratis) program till Linux för videohantering?

Jag har installerat Flowblade för videoredigering, men inte använt det så mycket. Tipsa mig om vad ni tror jag kan behöva!
Handbrake eller WinFF bör lösa dina problem att rippa från dvd och konvertera mellan olika format.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in