• 1
  • 2
2007-04-22, 18:02
Medlem
rekviems avatar
Så fruktansvärt enfaldigt att tro att uttryck som man inte kan ta till sig inte räknas. En person som kryper runt naken i ett koppel kan dålig konst eftersom det har en överdriven eller tråkig symbolik. En spyfärgad målarduk i sjukhuskorridoren kan vara dålig konst eftersom det är en spyfärgad målarduk. Men då och då är det något som säger något. Att det inte är något sött man kan hänga på väggen gör det inte sämre. Varför skulle konst ha med estetik att göra?

Men Castorp kan ju köpa sig en kritlåda och börja rita teckningar ifall han tycker det är fint.
Citera
2007-04-22, 21:04
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammerspace
Intressant logik.

Påminner lite om en fyråring som har svårt att inte krocka med möblerna när han springer omkring i lägenheten och slår sig, och skäller ut matsalsbordet för att det stod i vägen. "Dumma, dumma bord".

Så jag tar det en gång till, så att till och med fyraåringar kan förstå: Om du ser en sak som du inte förstår dig på, då är det fortfarande saken det är fel på, och inte du själv som helt enkelt inte begriper? Som sagt, intressant logik.

Modern konst kan vara "svår". Men bara för att folk har svårt för modern konst, så är det inte konsten det är fel på, utan folk. All konst är inte för alla, precis som all musik inte är för alla. Jag har svårt för tex Celine Dion och Lordi, men det betyder inte att Celine Dion eller Lordi skriver obegripliga texter, utan för att den typen av text och musik inte tilltalar mig. Jag tycker inte att Celine Dion är dum i huvudet för det, det är helt enkelt bara inte min grej. Och så är det med all form av konst. Vissa uppskattar det, andra inte. Men bara för att man inte uppskattar det behöver inte det betyda att man måste förneka dess existensberättigande. Åt var och en efter behov, från var och en efter förmåga. Allt har sin plats, och världen är tillräckligt stor för att det ska finnas folk som gillar Markoolio och Rauchenbergs get med bildäck. Däremot kanske inte samtidigt, det finns faktiskt gränser för smak och fason.

Du har helt fel. Idiot. Du slår säkert din fru också.
Citera
2007-04-22, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Du har helt fel. Idiot. Du slår säkert din fru också.

Haha, nej... Den lätta går jag inte på. Men du kanske skulle behöva en liten bitch-slap?

Men jag antar att ditt svar var ironiskt menat, med tanke på den häpnadsväckande totala bristen på argumentation.
Citera
2007-05-01, 20:29
Medlem
Hans Castorps avatar
Jag kan också intellektaulisera om saker och ting, det måste man nog göra och det har verkligen sin plats i civilisationen. Men det finns "konst"-uttryck som inte är värda att intellektualisera om.

Inom två-tre år kommer vi att få se bilder från rättsläkarstationerna i landet. Någon kommer att göra konstnärliga anspråk på detta. Men det kommer fortfarande bara vara bilder på lik och en dålig ursäkt för att inte skaffa sig ett hederligt arbete.
Citera
2007-05-01, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Jag kan också intellektaulisera om saker och ting, det måste man nog göra och det har verkligen sin plats i civilisationen. Men det finns "konst"-uttryck som inte är värda att intellektualisera om.

Det finns bra konst och det finns dålig konst. Men modern konst är inte dålig per se. Däremot har den moderna konsten gått från ett konstnärligt uttryck till att bara vilja vara provocerande. Och provokationer är väldigt enkla. Det är bara att "fånga tidsandan" och vända ut-och-in på normerna.

Citat:
Inom två-tre år kommer vi att få se bilder från rättsläkarstationerna i landet. Någon kommer att göra konstnärliga anspråk på detta. Men det kommer fortfarande bara vara bilder på lik och en dålig ursäkt för att inte skaffa sig ett hederligt arbete.

Varför inte? För den som har sett tv-serien "Dexter" så framstår hans fotografiska tavlor av blodstänk som väldigt estetiskt tilltalande. Jag skulle köpa dom... Och vem vill inte bli förevigad som ett vackert lik? Det är tillräckligt provocerande för att kunna sälja.
Citera
2007-05-01, 20:56
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammerspace
Varför inte? För den som har sett tv-serien "Dexter" så framstår hans fotografiska tavlor av blodstänk som väldigt estetiskt tilltalande. Jag skulle köpa dom... Och vem vill inte bli förevigad som ett vackert lik? Det är tillräckligt provocerande för att kunna sälja.

Jag hade en bild från en rättsläkarstation på min vägg i mitt studentrum. Men ärligt talat finner jag det idag ytterst barnsligt. Det var nog bara för att imponera på flickorna och framstå som lite "farlig". Konst var de i vart fall inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in