-INGEN SOM SVARAR!
Ja då kan väl jag skriva nått även om jag inte riktigt behärskar frågan. –Å andra sidan skrivs det mycken svar här på Flashback som är bara rena fantasier.
Och först vill jag då få fråga: Vad vet du signaturen midark här ovan själv om frågan, överhuvudtaget vet om datorteknik? Är du en hejare eller kanske vet du mindre än vad du själv tror?
Alltså ditt tal här ovan …är väl inte precist vad man bör säga, att du kanske tror dig veta mer än rätt?
Du skriver om att datorn låser sig, och det är väl precis vad som händer, oaktat att de flesta härvid talar om att datorn kraschar.
Sen bör man nog bäst, preciserat tala om att det är datorns hårddisk! som man formaterar eller om-formaterar. Att man formaterar den med ett visst fil-lagrings-system. Detta som operativsystemet jobbar med, t.ex. FAT eller NTFS.
Men först …vad jag har blivit upplyst om, bör man partitionera HDD:en, även om man bara skall ha en styck partition. Det handlar visst om nått nödvändigt register.
..det här med att partitionera och formatera HDD:en, behärskar jag inte alls. Jo, jag har blivit rejält upplyst, för mitt OS Windows 98:2, men har inte prövat. Och hur man gör för XP, har jag ingen aning om.
Och inte heller vet jag om man behöver också om-partitionera då man ger sig på att om-formatera.
Och sedan då efter formateringen, har man att installera, alla de program som man behöver: OS:et, alla olika drivrutiner, webbläsaren; om detta programmet inte är integrerat i OS:et, eller om man vill använda något annat webbläsreprogram. Och installera önskat filöppningsprogram, alltså mediaspelareprogram som man också kan säga.
-Ja det framgår ju inte av rubrikinlägget om midark ser filmerna per egen CD/DVD eller per Internet.
Jo, jag vet att man också kan, med ett särskilt program, om-formatera –utan att OS:et och tillämpningsprogrammen tas bort.
Å så problemet! Ja, vad jag känner till handlar datorkrasch mest om att olika program kolliderar med varandra. Dels av att ett program har blivit skadat och därmed kolliderar med de andra, dels att vissa program inte passar bra för varandra. Men visst kan det också vara fel i hårdvaran.
Att en första åtgärd kan vara att –bara- om-installera OS:et och webbläsaren. Och kanske att använda en annan webbläsare. Och också, som signaturen midark redan har prövat med, pröva med ett annat filöppningsprogram/mediaspelareprogram.
…välkommen tillbaka att recensera mitt sagda.