• 1
  • 2
2007-04-21, 17:21
Medlem
midarks avatar
Som rubriken säger så låser sig min dator lite då och då när jag kollar film. Från början var det bara när jag kollade med MediaPlayer Classic, så då bytte jag till VLC vilket fungerade bra till en början... men när jag plöjde igenom OZ så började datorn låsa sig även då och nu även när jag kollar vilken film som helst. Dock verkar vanliga TV-serier som Lost, Heroes, Prison Break etc fungera utan problem, och så även en del filmer.
Är oerhört irriterande att behöva starta om datorn mitt inne i en film, för att sedan få göra samma sak efter 5 minuter om man har otur... Kan inte komma på vad det är för fel eftersom det sker så random, aldrig på samma ställen och ibland funkar det hur bra som helst.

Kan tillägga att jag formaterat om datorn och fått samma problem. Testat att lägga filmerna på andra hårddiskar och verkar inte spela någon roll om datorn stått på flera dygn eller är nystartad.

Någon som har den blekaste vad det kan bero på?

Lite info...
Processor: Intel Pentium 3.00ghz
Moderkort: ABIT IC7-Max3
Bildskärmskort: Radeon 9550
Citera
2007-04-21, 20:47
Medlem
-INGEN SOM SVARAR!

Ja då kan väl jag skriva nått även om jag inte riktigt behärskar frågan. –Å andra sidan skrivs det mycken svar här på Flashback som är bara rena fantasier.

Och först vill jag då få fråga: Vad vet du signaturen midark här ovan själv om frågan, överhuvudtaget vet om datorteknik? Är du en hejare eller kanske vet du mindre än vad du själv tror?
Alltså ditt tal här ovan …är väl inte precist vad man bör säga, att du kanske tror dig veta mer än rätt?
Du skriver om att datorn låser sig, och det är väl precis vad som händer, oaktat att de flesta härvid talar om att datorn kraschar.

Sen bör man nog bäst, preciserat tala om att det är datorns hårddisk! som man formaterar eller om-formaterar. Att man formaterar den med ett visst fil-lagrings-system. Detta som operativsystemet jobbar med, t.ex. FAT eller NTFS.
Men först …vad jag har blivit upplyst om, bör man partitionera HDD:en, även om man bara skall ha en styck partition. Det handlar visst om nått nödvändigt register.

..det här med att partitionera och formatera HDD:en, behärskar jag inte alls. Jo, jag har blivit rejält upplyst, för mitt OS Windows 98:2, men har inte prövat. Och hur man gör för XP, har jag ingen aning om.
Och inte heller vet jag om man behöver också om-partitionera då man ger sig på att om-formatera.

Och sedan då efter formateringen, har man att installera, alla de program som man behöver: OS:et, alla olika drivrutiner, webbläsaren; om detta programmet inte är integrerat i OS:et, eller om man vill använda något annat webbläsreprogram. Och installera önskat filöppningsprogram, alltså mediaspelareprogram som man också kan säga.
-Ja det framgår ju inte av rubrikinlägget om midark ser filmerna per egen CD/DVD eller per Internet.
Jo, jag vet att man också kan, med ett särskilt program, om-formatera –utan att OS:et och tillämpningsprogrammen tas bort.

Å så problemet! Ja, vad jag känner till handlar datorkrasch mest om att olika program kolliderar med varandra. Dels av att ett program har blivit skadat och därmed kolliderar med de andra, dels att vissa program inte passar bra för varandra. Men visst kan det också vara fel i hårdvaran.
Att en första åtgärd kan vara att –bara- om-installera OS:et och webbläsaren. Och kanske att använda en annan webbläsare. Och också, som signaturen midark redan har prövat med, pröva med ett annat filöppningsprogram/mediaspelareprogram.

…välkommen tillbaka att recensera mitt sagda.
Citera
2007-04-21, 23:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag skulle gissa på att det kan vara något med själva uppspelningen, alltså codec problem.

Om så inte är fallet är det något som gör att datorn låser sig, oftast är detta kopplat till hårdvaran på något vis. Det är inte så att din cpu blir för varm ? Har du god ventilation i datorlådan.

Du kan ju prova köra utan lock på sidan för att se om det löser problemet. Kolla också i enhethanteraren att du inte har något som ligger där och spökar.

Alternativt kan du också kolla i biosen så du inte kör överklockat osv, det kan ställa till med problem om man t.ex. har minnen som inte är så snabba osv. Jag har också 3Ghz burk och den är lite småseg men det går att spela upp vanliga pdtv.xvid.avi filer t.ex. utan problem, cirka 40% cpu belastning.
Citera
2007-04-21, 23:52
Medlem
kklasens avatar
Jag tror knappast det handlar om codec, för då ska inte filmen kunna spelas upp alls, eller utan ljud o.s.v.

Som sagt så är det oftast kopplat till hårdvara. Om processorn blir för varm så ska den sänka hastigheten... alternativt stänga av sig i vissa system, och det resulterar till en "låst" dator. I övrigt så skall "Bluescreen" dyka upp, men det är inte alltid det sker heller.

Kolla att alla fläktar snurrar, även på grafikkortet!
Citera
2007-04-22, 09:00
Medlem
R Ö Ö Ö Ö V A R …OCH INTE ENS SAKLIGA GISSNINGAR!

….törs jag vara så rak i språket? Att …ja vad nu codec är för något, som jag har frågat efter under ååårs tider, skulle vara anledningen till datorkrasch?????
Ja det är ju klart att en så kallad codec, ett program som processorn räknar med för att lösa upp en komprimering i ett annat program, skulle kunna bli datorkrasch; vad nu en sådan är arbetslåsning handlar om? ..men sådant känns logiskt väldigt långt borta.

Och tal-en här ovan att en arbetslåsning som mest beror på hårdvaran …har i alla fall inte jag hört att snacken går. Man talar om att programmen inte kan samarbeta.

cpu-delen för varm! ..men då kan man väl inte direkt starta om datorn!?!?!?
…att signaturen midark kör, alltså då omedvetet, sin dator överklockat!? Röva…

-Och 84 stycken besök och så tunt med kommentarer, …är alltså denna webbplatsens kapacitet.

Men var är midark själv då? ..kanske bara inte hemma för stunden, och kunde pröva med, inte minst en annan webbläsare. Det är i alla fall min erfarenhet, med att jag har använt Explorer och haft väldiga problem med just video. Å så fick jag tipset om Firefoz, å se! nu har jag inga problem med video.
Citera
2007-04-22, 12:15
Medlem
nilsgörans avatar
Kolla tempen på cpu, minnena och grafikkortet. Kolla även om minnet är helt och felfritt och likaså med graffekortet. Minnena kan du kolla med memtest...finns att ladda ner på nätet om du googlar.
Citera
2007-04-22, 23:04
Medlem
midarks avatar
Så... då har jag tid att vara lite aktiv igen och har gjort en del tester. Temperaturerna är det inga fel på som jag kan se, CPU'n ligger på stadiga 37 grader och casen håller runt 27. Investerade även i en Cooler Master till de nya hårdiskarna jag köpte senast då de gamla gått på tok för varmt så inte heller där är några problem med temperaturen.

Memtest har jag inte hunnit med ännu, men jag har inga problem allt i övrigt vad det gäller minnena.

För tillfället kör jag helt utan codecs eftersom jag använder VLC, men har innan använt CCCP codec pack med samma resultat så jag finner det inte troligt att problemet ligger där. Och jag kör inte heller med något överklockning.

Så finns det möjligen några fler förslag på vad problemet kan vara?

Och vad det gäller signaturen B-O Gavne's pretentiösa ordbajsande så har jag svårt att se vad herrn vill ha sagt!?
Citera
2007-04-22, 23:14
Medlem
DennisOlofs avatar
Kanske är några drivrutiner till hårdvaran i windows som inte fungerar som det ska.

Brukar lösa många problem om man har rätt drivrutiner och nya sådana eller hyffsat nya i alla fall.
Citera
2007-04-22, 23:39
Medlem
midarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Kanske är några drivrutiner till hårdvaran i windows som inte fungerar som det ska.

Brukar lösa många problem om man har rätt drivrutiner och nya sådana eller hyffsat nya i alla fall.

Kör med senaste drivrutinerna från windows, men upptäckte att de från ATI hade några år på nacken så har installerat och ska köra ett test sedan...
Citera
2007-04-22, 23:48
Medlem
OJ OJ! –SÅ DUM I HUVE´T.

Säkert, tror jag i alla fall, har midark här ovan minst normalbegåvning. –Men alltså så jeeeligt förståndsmässigt dum att hon inte klarar av att förstå vad jag tipsar om här ovan, å inte förstår att jag presenterar mig med mitt namn. –Att jag inte smutsigt gömmer mig bakom en signatur.
…ja då kan hennes problem med kraschad dator ligga var dumt som helst.
Citera
2007-04-23, 06:09
Medlem
nilsgörans avatar
Jag tror ingen vet vad herr B-O vill ha sagt då han säger samma sak i alla sina inlägg om datorer.
Citera
2007-04-23, 10:06
Medlem
Nu skall jag dra ett litet inlägg..

Du påstår att vissa tv-serier och filmer fungerar klanderfritt.
Då är mitt råd till dej att bränna ut någon film som inte fungerar
på din dator och köra den på en annan dator som du vet fungerar.
Därmed kan du utesluta att själva filmen är skadad, funkar filmen
fint på den andra datorn, ja, då får du installera om OS:et. Kör med
Windows egna drivrutiner till att börja med, låser dig datorn även då
måste du nästan börja misstänka hårdvara och kan då köra div.
memtest program, kanske tanka SpeedFan och kontrollera grader på MB
och CPU samt hårddiskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här