2007-10-17, 10:49
Medlem
dictionarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag undrar varför hon satte lösen på den.

Du är ironisk va? Om hon hade problem tidigare med att folk lämnade elaka kommentarer lär det ju eskalerat lavinartat efter domen...
2007-10-17, 10:57
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A
Grov våldtäkt, 4 år, m ao startar dom sin volta på Kumla.

Men du kanske sitter på annan info? Berätta........

Dom får sitta sina första 6-8 veckor på kumla under "utredningen" om vart de senare ska hamna.

De kommer absolut inte hamna bland de "vanliga" internerna (livstidsdömda för mord, väpnade bankrån osv) alltså under den tid de sitter på Kumla. Kommer efter dessa veckor flyttas till en annan anstalt, troligen en plats där de sitter likasinnade människor och långt ifrån människor som kan skada dom pga deras brott som i mångas interner anses som de värsta brott man kan begå tillsammans med pedofili och kvinnomisshandel....

Något mer?
2007-10-17, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dictionary
Jag får inte din länk att funka. Om du säger vilket program det var kan jag säkert leta upp det själv. Kommer bara till en sida där jag ska välja mediespelare och kan inte gå vidare från den.

Tror det var P1 morgon del 3 av 6 delar när man ska lyssna på det via SR s hemsida.
2007-10-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vad är du behöver få specificerat? Helt korrekt , "rätten" att ha sex med vem man vill hur man vill är en absurd relativistisk idé helt befriad från verkighetsanknytning som förs fram som ett luddigt argument när man talar om "modern kvinnlig sexualitet", eller för den delen vad modern "manlig sexualitet innebär". Visst skall det finnas en principiell rätt, men det betyder ju inte att den är eftersträvansvärd i praktiken eller i den form den tar sig uttryck. Jag ser gärna en tydligt debatt om vad "modern kvinnlig sexualitet" innebär och där tror jag att idéer om våldsex, gruppsex och kraftig berusning knappast skulle vinna särskilt många röster som definitionen av modernism.

Och det är klart att rätten uttalar sig om MV, eftersom ju rättens inlaga är ett statement i en debatt där MV:s sexualitet används som ett slagträ. Jag är kritisk mot domen som sådan av andra skäl, och vill framhålla att jag här anser att det är debatten som är snedvriden inte domen som sådan.

Visst gör rätten det. Särskilt i perspektivet att man ställer krav på att den sexuella

Låt oss säga att vi tar oss rätten att utnyttja den "principiella rätt" du pratar om. Även om många tycker att gruppsex under kraftig berusning av ett eller annat moralistiskt skäl är förkastligt eller icke-eftersträvansvärt, vad spelar det för roll? Som en grundläggande rättighet ska den väl försvaras i vått och tort, oberoende av vad den fördömande pöbeln anser? En idé befriad från all verklighetsförankring? Knappast. Att kalla mänskor absoluta rätt till sin egen sexualitet för en absurd relativistisk idé går inte ihop. Eller har jag/du misförstått innebörden av vad en absurd relativistisk idé är?
2007-10-17, 11:16
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Du får leva med att det även fortsättningsvis kommer finnas skanderande skockar med plakat utanför valfri tingsrätt efter att Aftonbladet skrivit lite artiklar. Stöd för båda fenomenen hittar du i lagen. Uppenbarligen har du problem med detta då du ojar dig över "opinionsyttringar" och hur detta [sic] påverkat hovrätten.

Till saken hör ju att detta är ett extremt fall och att det därtill är en helt ny typ av fall. Kännedomen om detaljer i målet och aktivismen knuten kring frågorna är unika, och detta beror i många avseenden på internet. Här kan man ju spekulera om möjliga åtgärder, men jag anser det hursomhelst är eftersträvansvärt att opinionsbildningar följer en satt demokratisk ordning. Detta betyder att det är den lagstiftande makten som skall påverkas av demonstrationer, inte den dömande. Den ökande transparens som rättsväsendet nu genomgår är inte odelat positiv. Det finns trotts allt en anledning till att man måste gå på universitet för att praktisera juridik.

Citat:
Att du identifierar dig med de tilltalade borde vara uppenbart även för dig själv av dina svar att döma. Vidare verkar dina åsikter överrensstämma i stort med åsikterna hos en viss Björn Sandin.

Han är försvarsadvokat. Det är knappast underligt att vi har samma syn på det juridiska sett till att vi har samma utbildning. I övrigt pratar du strunt. Identifierat mig på vilket sätt? Du menar att jag likt de tilltalade blir åtalad för att jag gillar att sätta på fulla småflickor? Hur kommer du fram till det.

Citat:
Det där är din tolkning. Medvetenhet om medieintresset är en lite mer jordnära förklaring.

Jaha så det är en slump att det ALDRIG varit en faktor tidigare? Häpnadsväckande okunnigt. Du menar att en insikt hos cheferna på HovR om att man helt plötsligt skall börja förklara sina domar pedagogiskt är sprungen ur någonting annat än en oro för hur rättsväsendets domar uppfattas? Och om man nu har en sådan oro - är det inte rimligt att dra slutsatsen att man faktiskt blivit påverkad av kritiken mot rättsväsendet?

Citat:
Att påstå att hovrättens tolkning av lagen skulle ha färgats av Aftonbladets skriverier är ett befängt påstående. Enda skillnaden mellan tings- och hovrättens bedömning är att i den senare instansen bedömdes de tilltalade ha förstått vad de sysslade med. Som en tidigare skribent skrev är det skönt att se att en svensk rättsinstans äntligen bedömde män som kapabla att förstå innebörden av sina egna handlingar.

Hovrättens ledamöter existerar inte i ett vaakum. Det är klart att de läser tidningen och påverkas av debatter. Huruvida detta specifikt har skett i det här fallet vet jag ej och har ej heller påstått.

I övrigt där är trams. Insiktsuppsåtet är knappast något normaltillstånd vid andra brottstyper. Varför tror du man täcker upp med culpösa underkategorier? Eller menar du att varje gång någon döms för vållande till annans död istället för mord så är det en förminskning av den könskategorins förmåga att förstå sina egna handlingar?
Skillnaden mellan HovR och TR är att HovR gör en mycket anal juridisk bedömning sprungen ur möjligheteten att betrakta uppdraget att ENDAST pröva frågan om skuld på ett mycket smalt sätt. Det gör de visserligen rätt i, det är stödet för kvinnans version som skall bedömas. Tyvärr gör en mycket underlig värdering av dessa stödbevis och exkluderar en hel del motfaktum. Kan dock bero på en dålig försvarsinsats.

Citat:
Ja det är säkert möjligt, men domen har ingen principiell betydelse i det avseendet. Vi får väl avvakta och se vad Högsta domstolen säger om ännu en rond. För dagisfrökens skull hoppas jag att de avslår, men om det skulle bli ännu en rond lär de främst ta ställning till huruvida männen verkligen förstod att de våldtog henne eller inte. Skulle bli det möjligtvis mest udda vägledande avgörandet på länge...

Nej, det är en ren bevisvärderingsfråga. Jag tror att utrymmet att få saken prövad i HD är liten.
2007-10-17, 11:17
Medlem
dictionarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Tror det var P1 morgon del 3 av 6 delar när man ska lyssna på det via SR s hemsida.

Tack, hittade nu.
2007-10-17, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jakan
Inte en chans! De åker dit så det stänker om det! Att de blev friade förra gången i tingsrätten spelar ingen roll, det var redan då ett fall för hovrätten och fallet hade kommit dit även om tingsrätten fällt dem då.
I väntan på hovrättsförhandlingen gör de om exakt samma sak och då talar väl det för ett sk mönster dvs de gör om samma sak och de kommer att fortsätta med det ända till samhället sätter stopp för dem och det har samhället nu gjort för åtskilliga år framöver.

jag fick rätt i mitt inlägg nr 1421 och det betyder att jag fortfarande tror på rättvisan.
Tingsrättens domar blir ofta överklagade och då avgör hovrätten, längre än dit kommer inte många.
Nu fattas bara det sista anmälda övergreppet, först tingsrätten och sedan hovrätten.
2007-10-17, 11:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dictionary
Du är ironisk va? Om hon hade problem tidigare med att folk lämnade elaka kommentarer lär det ju eskalerat lavinartat efter domen...

Inte bara de elaka kommentarerna skulle jag tro? Dessutom går det väl att lösenordsskydda bara kommentarerna, eller har jag fått det om bakfoten?

Jag menar bara att det är lustigt att hon fläker ut sig under tiden i TR, innan HR, under tiden i HR och så fort grabbarna blev dömda stängde hon ner och har inte ens givit ett uttalande.
2007-10-17, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Inte bara de elaka kommentarerna skulle jag tro? Dessutom går det väl att lösenordsskydda bara kommentarerna, eller har jag fått det om bakfoten?

Jag menar bara att det är lustigt att hon fläker ut sig under tiden i TR, innan HR, under tiden i HR och så fort grabbarna blev dömda stängde hon ner och har inte ens givit ett uttalande.

Uttalar sig gör hon idag på expressen.se: http://www.city.se/Nyheter/1.885296/antligen-fick-jag-ratt
2007-10-17, 11:47
Medlem
Relays avatar
Ignatius
Som jag skrev i ett tidigare skede så hänger inte juridikens rättstolkningar med samhällets syn på brott och straff, vilket tydligt visade sig i detta våltäktsfall. Att studerar juridik och sedan tro att man är mer kunnig än vanligt folk när det gäller brott, är ett oerhört grovt misstag. Hade man friat dessa män från våldtäkt hade fått ännu fler att vända den lagliga rättvisan ryggen, då den enligt dessa inte står för verklig rättvisa. Jag tror lagens män vann oerhört mycket på att fälla i detta fall.
2007-10-17, 11:50
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Ignatius
Som jag skrev i ett tidigare skede så hänger inte juridikens rättstolkningar med samhällets syn på brott och straff, vilket tydligt visade sig i detta våltäktsfall. Att studerar juridik och sedan tro att man är mer kunnig än vanligt folk när det gäller brott, är ett oerhört grovt misstag. Hade man friat dessa män från våldtäkt hade fått ännu fler att vända den lagliga rättvisan ryggen, då den enligt dessa inte står för verklig rättvisa. Jag tror lagens män vann oerhört mycket på att fälla i detta fall.

Men lagen är ingenting som ska ändras utan eftertanke och snabbt bara för att samhället plötsligt vill något annat. Det är där rättsäkerheten som alla efterlyser, sätts på spel! Idag ser lagen ut på ett sätt, imorgon på ett annat. Det är de lagstiftande instanserna som gör dessa justeringar och de gör detta efter långa övervägningar av alla tänkbara faktorer som finns just då. Det är inte den dömande instansen som genomföra ändringarna!
2007-10-17, 11:52
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenDeMartini
Uttalar sig gör hon idag på expressen.se: http://www.city.se/Nyheter/1.885296/antligen-fick-jag-ratt

Tji fick jag

Snabb reflektion över intervjun, det verkar som att hon är mer glad över att ha blivit trodd utan undantag än att de fått ett straff. Jag skulle vilja veta mer om hennes tankar kring den specifika domen.

Sen det där med att hon inte haft sex med våldsinslag tidigare, vad är det egentligen hon menar på inte är våldsinslag i spottande, dragande i håret och smisk & pisk? Eller är all hennes tidigare sexuell historia bara lögn?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in