Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
För tredje gången i ordningen så kan jag konstatera att jag inte är tillräckligt insatt för att helt och hållet se vilka effekter en oaktsamhetsbedömning skulle få. Det enda jag med stor sannaolikhet kan säga är att någon sanslös mängd våldsverkade inte skulle lagföras bara för att man inför oaktsamhet som alternativ till uppsåt. Men utifrån den informationen jag har så är det en möjlighet man kanske bör utreda. Framförallt så att rätten inte på ett kreativt sätt lyckas snickra ihop ett uppsåt som osar rättsröta lång väg.
Jag är helt på det klara med att du inte är tillräckligt insatt för att se vilka effekter en oaktsamhetsbedömning skulle få. Däremot uttrycker du ju en del åsikter som jag därför frågar dig om. Det kan ju vara värdefullt att diskutera dem om du tänker dig få en klarare bild av våldtäkt som oaktsamhetsbrott.
Så, menar du att oaktsamhetsbrott inte leder till "riktiga" domar?
Eller vad menade du med "riktig"?
Eftersom du uppenbarligen kommit så långt i dina funderingar kring det här att du uttrycker att det kan vara en risk för rättssäkerheten undrar jag hur du resonerar kring det. Vad är det som får dig att tänka att det skulle riskera den?