2007-10-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akz
Det man också bör ta i beaktande när denne blev tillsammans med sin flickvän?
Var det exempelvis veckorna innan de hade sista sexet som blev till påstådd våldtäkt hamnar det ju i en helt annan dager.
Då vore ett sånt SMS högst lämpligt.
Enligt hennes snyftstory i dagspress inte förr'ns han satt häktad för det aktuella dådet. Vilket gör hela konstruktionen än märkligare..
2007-10-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Xallo's idol? Varför i allsindar tror du att jag på någotvis skulle idolisera mayito? Den karln började väl hyfsat men klev sedan iväg ut i det blå, ungefär på samma sätt som flera andra här i tråden, bara åt motsatt håll!
Vi var rätt många som tyckte att det luktade unket om det han skrev redan från början.....
2007-10-16, 23:56
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Exempelvis stod det. Läs igen.

Ja, Clara Stjärt. Jag läste igen. Efter det läste jag mitt eget inlägg igen. Där stod det "vara en del av..."

Folket och media har krävt blod, HR har gett dem blod. Allt för att inte skada trovärdigheten till rättsystemet.
2007-10-16, 23:56
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
Enligt hennes snyftstory i dagspress inte förr'ns han satt häktad för det aktuella dådet. Vilket gör hela konstruktionen än märkligare..

Du blandar ihop flickvännerna till de båda åtalade.

Godnatt, nu lägger jag mig.
2007-10-16, 23:57
Medlem
en svensk tigers avatar
Citat:
I gårdagens dom konstateras att de två männen ”inte alls eller endast till viss del kunnat ge någon förklaring” till att kvinnan hade skador över hela kroppen och i underlivet efter vad de kallar för ett ömsesidigt samlag.

Problemet är att inte heller målsäganden kan uppge hur eller ens när vissa av dessa skador uppkommit, men detta var tydligen oviktigt för HovR..
2007-10-16, 23:58
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
I din iver att förenkla det hela blev det inte riktigt rätt. Du kan naturligtvis inte bli dömd enkom på den grunden att du skadat en annan människa, uppsåt alternativt oaktsamhet måste föreligga sen kan ju inte gärna en ansvarsfriande grund t.ex. samtycke vara för handen om man skall dömas.

Nej, du har rätt, boxningsexemplet är naturligtvis dåligt ur det perspektivet. Men jag tror att poängen framgick korrekt i vilket fall, och det var syftet.
2007-10-16, 23:58
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me

Det var en annan tjej.
2007-10-16, 23:59
Medlem
dansunds avatar
Citat:
Ja och därför bör män tänka sig för och kvinnor tänka sig för innan det håller på med BDSM och med vem de gör det med.

Precis - man kanske inte ska välja en 19-åring som dessutom inte är så psykiskt stark. Det blir lite mobbingvarning på detta och erfarenheterna verkar inte så goda - det är bara att jämföra med Bobbyfallet. Har man en dragning åt hårdhänt sex kanske man ska vara lite mer seriös, förvissa sig om att den andra parten har samma intresse och inte andra motiv, hålla sig nykter, tillämpa stoppord - kanske t.o.m. ge utlopp för sina böjelser på de klubbar som finns och där man kan vara säkrare på att man har rätt förväntningar på varandra.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glock17
Namn och bild på "drinkhoran" tack. Orka leta igenom 5000 inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Varför?
Vadå varför?

Fanns ju massvis med sajter med bilder på grabbarna innan de var dömda, måste väl finnas liknande sajter/bilder från Stureplansgrabbarnas polare med bilder på 19-åringen nu när HR gett sin dom.

Eller har bratsen ingen koll på att lägga upp liknande hemsidor?

Namn då?
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Och, innan du sätter igång, jag har motsvarande 280 högskolepoäng varav 180 utgör en jur.kand. Vad har du själv?

Vad hette den där FB-juggen som hade läst 200 poäng på 1 termin eller vad det var? Känns som han behövs här
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
För tredje gången i ordningen så kan jag konstatera att jag inte är tillräckligt insatt för att helt och hållet se vilka effekter en oaktsamhetsbedömning skulle få. Det enda jag med stor sannaolikhet kan säga är att någon sanslös mängd våldsverkade inte skulle lagföras bara för att man inför oaktsamhet som alternativ till uppsåt. Men utifrån den informationen jag har så är det en möjlighet man kanske bör utreda. Framförallt så att rätten inte på ett kreativt sätt lyckas snickra ihop ett uppsåt som osar rättsröta lång väg.

Jag är helt på det klara med att du inte är tillräckligt insatt för att se vilka effekter en oaktsamhetsbedömning skulle få. Däremot uttrycker du ju en del åsikter som jag därför frågar dig om. Det kan ju vara värdefullt att diskutera dem om du tänker dig få en klarare bild av våldtäkt som oaktsamhetsbrott.
Så, menar du att oaktsamhetsbrott inte leder till "riktiga" domar?
Eller vad menade du med "riktig"?
Eftersom du uppenbarligen kommit så långt i dina funderingar kring det här att du uttrycker att det kan vara en risk för rättssäkerheten undrar jag hur du resonerar kring det. Vad är det som får dig att tänka att det skulle riskera den?
2007-10-17, 00:00
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Hur vore det om du faktiskt kunde bemöta juridiska resonemang med någonting annat än töntiga påhopp? Det är lätt tröttsamt när du försöker ge dig på folk i ett ämne du faktiskt inte behärskar genom renodlad FB-kukmätning. Jag har svårt att se behovet av att markera ogillande mot de här personerna, du sysslar bara med att slå in öppna dörrar. Kom med något relevant eller återgå till grupprunk om "box" i sportforumet.

Om juridiken (ta nu anteckningar ni andra också)

Våldtäktsbrottet skiljer sig från de övriga våldsbrotten i det avseende att det inte finns några culpösa underkategorier. Jämför t.ex misshandel och vållande av kroppskada eller mord, dråp och vållande till annans död. Kort sagt - skadar du en annan människa så kan du alltid dömas för brott, oavsett bevisfrågan. Slår en boxare sin boxningskompis kommer han kanske undan uppsåtskravet för misshandel men döms för vållande av kroppsskada. En våldtäktsman däremot kan inte dömas för vållande till våldtäkt, då ett sådant brott inte existerar. Samtliga härledningar och jämförelser mellan hypotetiska brott måste ta med det här perspektivet.

Och, innan du sätter igång, jag har motsvarande 280 högskolepoäng varav 180 utgör en jur.kand. Vad har du själv?
"Och du bor på Sturegatan..."
Förklara det fetlagda för mig. Jag förstår egentligen vad du menar, men kan du ta det på "juridiska"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in