2007-10-17, 08:44
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Jag är lika juridiskt erfaren som du själv, men sammantaget (och här väger jag, som lekman, även in åtal nr 2 och de märkligheter som yttrades i Efterlyst) anser jag detta vara bra. Fallet i sig har ju nu fått ny bevisning tillförd i och med 112-samtalet. HR har bedömt kvinnans historia som MINDRE ändrad och tillrättalagd än männens- dessa har ju ALDRIG kunnat redogöra för uppkomna skador. Lägg till detta(hennes enligt HR oförändrade historia, deras oförmåga att redogöra) att hon var tvungen att sövas under gynundersökningen och att alla var överens om att hon aldrig tidigare blivit skadad (och vem fan blir skadad av en dask på röven, en loska och ett par örfilar? Det är inte ens bdsm-sex, för helvete)- och jag kan nog tänka mig att det efterföljande sms:et kommer i ny dager. Är det TROLIGT att detta bara är ett "mörka för bruden"sms? Har man haft tillgång till fler sms, för övrigt?

Jag antar här nu att vi inte sitter med tillgång till all bevisning. Det jag anser tveksamt är detta med fjärrkontrollen- men, som Ignatius m fl påpekar har ju detta med en sloppig förundersökning att göra (fjärren har inte testats vad jag vet, man verkar inte heller ha kollat efter fler, etc). Å andra sidan har väl AJ tillstått att han & M har använt en fjärrkontroll på det viset innan, eller minns jag fel nu?

Att TR finner att varje skada för sig är lindrig, vad har det med den sammantagna bilden av de FÄRSKA skadorna att göra? Som någon påpekat innan i tråden står det visserligen lindriga skador i läkarintyget, men för att förstå den korrekta skalan på vad "lindrig" betyder på läkartugg bör man ha mer koll ärn vad vi, och eventuellt TR, har, vad jag förstod på postaren.

Jag ser inte alls någon rättsröta eller minskad säkerhet. Jag skulle gärna se att de som hävdar att målsäganden ändrat sig så mycket i historien staplar upp exakt vad som ändrat sig. Det tycks mig som om domarna läses enormt godtyckligt.

Att man kallar till presskonferens är väl lika ovanligt aom att mål som dessa tras upp för öppna dörrar? Vidare är det inte alls ovanligt att HR dömer hårdare än TR.

Just den där grejen retar lite. Var det inte så att de i TR sade att hon fått skador tidigare? Vissa skador visste inte ens tjejen själv var de kom ifrån och hon hade tidigare (på sin blog har jag för mig att det var) klagat på blåmärken kring halsen och smärtor över hela kroppen som hon vägrade svara på var det kom ifrån.

Sen när vi ändå talar om skador - var är grabbarnas försvarsskador från tjejens "vilda" motstånd?

Jag har ingen lust att söka igenom tråden efter citaten som uppdagades om hur hon först talade om hur hon blev våldtagen från början, kläderna blivit avslitna och så vidare för att när bli ställd mot väggen erkänna att hon ljugit för rädslan att inte bli trodd.

Dags att gå, tjo!
2007-10-17, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Just den där grejen retar lite. Var det inte så att de i TR sade att hon fått skador tidigare? Vissa skador visste inte ens tjejen själv var de kom ifrån och hon hade tidigare (på sin blog har jag för mig att det var) klagat på blåmärken kring halsen och smärtor över hela kroppen som hon vägrade svara på var det kom ifrån.

Sen när vi ändå talar om skador - var är grabbarnas försvarsskador från tjejens "vilda" motstånd?

Jag har ingen lust att söka igenom tråden efter citaten som uppdagades om hur hon först talade om hur hon blev våldtagen från början, kläderna blivit avslitna och så vidare för att när bli ställd mot väggen erkänna att hon ljugit för rädslan att inte bli trodd.

Dags att gå, tjo!

Jag menade EXAKTA uppgifter, inte "jag har för mig" och vidare.
2007-10-17, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Står det inte i domen att hon försökt ta sig loss genom att försöka riva och slå? Något som misslyckades med pga att den ena satt på henne och tryckte ner ansiktet i kudden.
2007-10-17, 09:23
Bannlyst
Här kan ni höra hur den här tråden nämns

http://sr.se/webbradio/include/CreatePlaylist.asp?Type=latestbroadcast&Id=1650&br oadcastDate=&IsBlock=1&AudioFormat=3&AvailableAudi oFormats=3
2007-10-17, 09:33
Medlem
Mjölkmustaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
Problemet är att inte heller målsäganden kan uppge hur eller ens när vissa av dessa skador uppkommit, men detta var tydligen oviktigt för HovR..
Pga att hon blev våldtagen och därmed satt i chocktillstånd? Kan männen bevisa att hon inte fått skadorna i samband med besöket i lägenheten?
2007-10-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Vafalls, är ni efterbliven människa? (ad hominem argument)
Jag har aldrig sagt att bara för att någon säger att någon vill något skall man inte dömas.
Du klarar inte av att följa resonemanget det är ju där problemet ligger, det är du som inte är särskilt smart. Jag använde det avhuggna fingret som ett exempel för att visa på att hennes skador per se inte bevisar våldtäkt. Det jag försökte poängtera var att människor kan ha betydligt värre saker för sig frivilligt än sex som renderar i blåmärken.
Varför väljer du att oavbrutet bortse från det faktum att hon hade så ont så de var tvungna att söva henne vid den gynekologiska undersökningen? Det här handlar inte om några blåmärken utan om en tjej som råkat mycket mycket illa ut. Framförallt har de koncentrerat sig på att trasa sönder hennes underliv. 4 år på kåken är billigt.
2007-10-17, 09:54
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Pga att hon blev våldtagen och därmed satt i chocktillstånd? Kan männen bevisa att hon inte fått skadorna i samband med besöket i lägenheten?

Kan du bevisa att du inte är skyldig ? sk omvänd bevisning är inte rättssäkert.
2007-10-17, 10:22
Medlem
The Heirophants avatar
Kanske hade jag inte helt fel ändå?

http://www.city.se/Nyheter/1.885253/ex-fangen-de-far-ett-helvete
2007-10-17, 10:26
Medlem
dictionarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Här kan ni höra hur den här tråden nämns

http://sr.se/webbradio/include/CreatePlaylist.asp?Type=latestbroadcast&Id=1650&br oadcastDate=&IsBlock=1&AudioFormat=3&AvailableAudi oFormats=3

Jag får inte din länk att funka. Om du säger vilket program det var kan jag säkert leta upp det själv. Kommer bara till en sida där jag ska välja mediespelare och kan inte gå vidare från den.
2007-10-17, 10:29
Bannlyst
http://mika.blogdog.se/ är lösenordsskyddad nu...

nån som kan hjälpa till att ta sig in på bloggen?
2007-10-17, 10:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarrenDeMartini
http://mika.blogdog.se/ är lösenordsskyddad nu...

nån som kan hjälpa till att ta sig in på bloggen?

Jag undrar varför hon satte lösen på den.
2007-10-17, 10:48
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Du preciserar fortfarande inte. Syftar du på att kvinnor ska få ha sex med vem de vill, hur de vill och hur ofta de vill?
Är det den normbildningen du inte gillar? Eller vad?
Menar du att rätten genom att döma JK & AJ för våldtäkt överhuvudtaget uttalar sig om MV:s huruvida hennes sexliv är bra eller dåligt?
Om det är din långsökta tolkning av domen så förstår jag alls inte varför du ens ifrågasätter bedömningen av sms:en. Den är ju inte ens långsökt.

Vad är du behöver få specificerat? Helt korrekt , "rätten" att ha sex med vem man vill hur man vill är en absurd relativistisk idé helt befriad från verkighetsanknytning som förs fram som ett luddigt argument när man talar om "modern kvinnlig sexualitet", eller för den delen vad modern "manlig sexualitet innebär". Visst skall det finnas en principiell rätt, men det betyder ju inte att den är eftersträvansvärd i praktiken eller i den form den tar sig uttryck. Jag ser gärna en tydligt debatt om vad "modern kvinnlig sexualitet" innebär och där tror jag att idéer om våldsex, gruppsex och kraftig berusning knappast skulle vinna särskilt många röster som definitionen av modernism.

Och det är klart att rätten uttalar sig om MV, eftersom ju rättens inlaga är ett statement i en debatt där MV:s sexualitet används som ett slagträ. Jag är kritisk mot domen som sådan av andra skäl, och vill framhålla att jag här anser att det är debatten som är snedvriden inte domen som sådan.

Visst gör rätten det. Särskilt i perspektivet att man ställer krav på att den sexuella

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in