2007-10-16, 12:49
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Av DNs sammanfattning är hovrätten inte det minsta tvetydig elller vag, utan det är ett helt vanligt våldtäktsmål utan principiell betydelse.

Vilket det naturligtvis också är, även om en del gymnasiejurister på FB tror sig veta någonting annat.

Det fanns adekvat bevisning, både på kvinnans kropp och smset som de skickat till varandra.

Ni som är rädda för att nu bli oskyldigt dömda, kan jag ge ett råd. Ta inte hem en kvinna med en kompis och våldta henne en hel natt - så är det nog ingen fara.

Nu fick jag tillbaks lite av förtroendet för rättsamhället.

Vad pratar du om , enligt kvinnan ( till slut ) blev hon ju bara våldtagen en "halv natt" iom att hon ju senare erkännde att hon va med på gruppsex först.
2007-10-16, 12:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Vad pratar du om , enligt kvinnan ( till slut ) blev hon ju bara våldtagen en "halv natt" iom att hon ju senar erkännde att hon va med på gruppsex först.

Det som jag blir mest fundersam över är kommentaren "– Vi har valt att tro på kvinnan fullt ut, till skillnad från tingsrätten, som bara valt att tro på delar av hennes berättelse, förklarade hovrättslagman Göran Ewerlöf den fällande domen. " (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1024951.ab)

Om någon LJUGER i sin polisanmälan och sedan under pågående rättegång ändrar sin utsago till i stort sett identisk med de åtalades för att hon var rädd att inte bli trodd - hur kan man anse det vara skäl att tro på henne fullt ut?
2007-10-16, 12:54
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Vad pratar du om , enligt kvinnan ( till slut ) blev hon ju bara våldtagen en "halv natt" iom att hon ju senar erkännde att hon va med på gruppsex först.

Okej Gudmund, ta inte hem en kvinna och våldta henne en halv natt.

I övrigt är dina argument mot domen inte ens på en gymnasiejurists nivå. Ungefär som att hävda att det inte kan vara mord om personerna först skojbråkade och sen slog den ena killen honom i huvudet med en yxa så att han dog.

Men det är därför vi har polis och domstol, för att sortera bort individer som inte förstår den skillnaden, eftersom de inte kan vara lösa i samhället. Om det inte passar så rekommenderar jag dig att åka till något land med annan syn på lagar och förordningar. Kongo till ex.
2007-10-16, 12:56
Medlem
Ett riktigt skönt beslut är taget. Det är på tiden att Sverige visar att man inte accepterar denna sortens handling.
2007-10-16, 12:57
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det som jag blir mest fundersam över är kommentaren "– Vi har valt att tro på kvinnan fullt ut, till skillnad från tingsrätten, som bara valt att tro på delar av hennes berättelse, förklarade hovrättslagman Göran Ewerlöf den fällande domen. " (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1024951.ab)

Om någon LJUGER i sin polisanmälan och sedan under pågående rättegång ändrar sin utsago till i stort sett identisk med de åtalades för att hon var rädd att inte bli trodd - hur kan man anse det vara skäl att tro på henne fullt ut?

Det är JAG som betalar domstolarna, det är jag som bestämmer över domstolarna. De är en förlängning av samhället, och vi som betalar skatt (vilket nog inte är så många i den här tråden) bestämmer över dessa, i och med vår rösträtt.

Och den stora majoriteten av samhället kommer fira den här domen som helt korrekt. Om ni anser att den inte är det så får ni väl ut och demonstrera.
2007-10-16, 12:59
Bannlyst
Nu sitter det kåta lirare på Kumla och väntar på lammkött.
2007-10-16, 13:01
Medlem
Stauppps avatar
Förvisso helt ointressant men jag vill bara konstatera att jag är nöjd med domen, frågan är om HD kommer att ta upp fallet..
2007-10-16, 13:01
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Det är JAG som betalar domstolarna, det är jag som bestämmer över domstolarna. De är en förlängning av samhället, och vi som betalar skatt (vilket nog inte är så många i den här tråden) bestämmer över dessa, i och med vår rösträtt.

Och den stora majoriteten av samhället kommer fira den här domen som helt korrekt. Om ni anser att den inte är det så får ni väl ut och demonstrera.

Nej, vi betalar domstolarna för att vi INTE ska behöva fatta beslut vi inte är utbildade att fatta. För då går allting åt helvete och häxjakten med stening kan börja.
2007-10-16, 13:02
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.I.A
Nu sitter det kåta lirare på Kumla och väntar på lammkött.

De kommer inte hamna på Kumla. Antagligen Skogome.
2007-10-16, 13:03
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stauppp
Förvisso helt ointressant men jag vill bara konstatera att jag är nöjd med domen, frågan är om HD kommer att ta upp fallet..

Inte någon risk överhuvudtaget. Vad skulle kunna bli prejudicerande? Om man begår en våldtäkt så får man sitta i finkan.
2007-10-16, 13:03
Medlem
Det luktar...

... justitiemord på lång väg. Jag har inget att förlora på det här men om detta var vad som fick dem fällda så undrar jag hur det kommer att se ut i framtiden:

Citat:
Läkarintyg på kvinnan som dokumenterar skador dels på kroppen och på underlivet.

Telefonsamtalet till SOS Alarm, där hon har varit uppriven och gråtit och sagt gång på gång "jag har blivit våldtagen".

Hon har varit skakad när hon pratat med en god vän och då sagt att hon blivit våldtagen.

Även en polis vittnar om att hon har sagt att hon blivit våldtagen.

I SMS-trafiken mellan männen framgår det att de vet att de gjort något som varit fel.
Inte mycket av det här tycker jag är starka bevis då det är klart att alla som polisanmäler inte är offer, sex med våldsinslag har förekommit mellan kvinnan och killarna tidigare, och det enda SMS:et jag läst bestod inte av ånger utan istället att dem inte skulle berätta för någon om att de brukade ha sex med henne. Det är väl ingen offentlig handling heller.

Varför väljer domstolen att TRO på kvinnan nu? Varför delade inte tingsrätten samma uppfattning?
2007-10-16, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stauppp
Sluta snacka skit, dom kommer inte hamna bland några "vanliga" förbrytare...

Grov våldtäkt, 4 år, m ao startar dom sin volta på Kumla.

Men du kanske sitter på annan info? Berätta........

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in