2007-10-16, 12:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akz
Mitt i allt sitter jag här och funderar över hur det sett ut i tidningarna om det blivit en friande dom.

Vilket band skulle vi uppmanats att bära då? Skulle vi haft rosa tröjor för att stödja den stackars tjejen, eller rentav blå för att vara mer genuskorrekta 2007?

Vilken 15-årig fjortis hade startat Facebookgruppen "Bevara oss från Stureplansvåldtäkterna"?

Kanske hade detta rentav blivit en större tragedi för mänskligheten?

Observera att jag inte jämför grabbarna med Jesus, men likheten mellan Pilatius med de arga judarna och Hovrätten med de arga tidningarna är slående
2007-10-16, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Härligt härligt. Hoppas deras jävla restaurang går åt helvete också.
Driver de restaurang? Vilken?

Om det är krögare det rör sig om behövs väl för faen ingen rättegång? Finns det EN ENDA krögare i Sverige, som inte är ett svin?
2007-10-16, 12:32
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Driver de restaurang? Vilken?

Om det är krögare det rör sig om behövs väl för faen ingen rättegång? Finns det EN ENDA krögare i Sverige, som inte är ett svin?

Jag har samtalat en hel del med en, även om jag knappast ska gå så långt som att säga att jag kände honom.
Väldigt trevlig människa som var omtyckt av såväl personalen som de gäster han samtalade med.
2007-10-16, 12:33
Medlem
Pölsas avatar
Varför har ingen av tidningarna offentliggjort deras identiteter? Det är väl kutym i högprofilsfall när de blivit fällda i domstol och det kommer att vinna laga kraft. De finns ju inga närstående heller att skydda. Hagamannen hade ju fru och barn? Är det för att journalisterna känner sig närbesläktade med "profilerna". Stureplan och lätta tjejer på efterfester kanske ingår i deras vardag också?
2007-10-16, 12:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Så om två män några gånger möts i en boxningsring för att slåss , en dag blir den ena skadad , inte dödligt eller allvarligt typ blåmärken och kanske ett sprucket ögonbryn. Är det då "grov misshandel" ?
Om den ena är relativt nykter och den andra så full att han knappt vet vad han gör så skulle det nog bli grov misshandel.
2007-10-16, 12:37
Medlem
Bjornens avatar
Nu har jag faktiskt hittat domen, men har inget bra ställe att lägga upp pdfen på. Intressant dom dock, alltid lika kortfattat från HovR
2007-10-16, 12:38
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornen
Nu har jag faktiskt hittat domen, men har inget bra ställe att lägga upp pdfen på. Intressant dom dock, alltid lika kortfattat från HovR

http://files-upload.com/ kanske? Googla free upload så finns det ganska mycket att välja på.
2007-10-16, 12:39
Medlem
Pölsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Straffet måste väl påbörjas innan man får publicera sådana uppgifter?

Att journalisterna skulle sympatisera med grabbarna är väl så långt ifrån sanningen man kan komma?

Hagamannen offentliggjordes när dommen föll. Att högsta domstolen kommer att ta upp fallet är ju helt orimligt tom enligt deras försvarare så att domen inte vinner laga kraft är helt osanolikt.
2007-10-16, 12:43
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pölsa
Hagamannen offentliggjordes när dommen föll. Att högsta domstolen kommer att ta upp fallet är ju helt orimligt tom enligt deras försvarare så att domen inte vinner laga kraft är helt osanolikt.

Jaja, Flink namngavs med bild innan förundersökningen ens börjat typ

Man kan väl nästan bara hoppas på att kvällspressen inser vilken enorm hatstämning de piskat upp och väntar ett tag med att publicera namn och bild. I nuläget är det ju nästan lika med uppvigling
2007-10-16, 12:44
Medlem
Bjornens avatar
Fixar bättre senare ikväll! läs och begrunda.
2007-10-16, 12:45
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m203
Det blir nog 'misshandel' om den slagne försöker klättra ut ur ringen men hålls kvar av den starkare boxaren samt dennes tränare och assistent.

Hur som helst, media borde kunna gå ut med namn och bild nu. Det har de ju gjort förr innan ens domar fällts.

Om det nu går att styrka , problemet är ju att kvinnans vittnessmål är ju det som varierat mest och vissa saker verkar ju inte ha stöd i tekinsk bevisning.

Så håll analogin till faktiska omständigheter.
2007-10-16, 12:46
Medlem
Insignificunts avatar
Av DNs sammanfattning är hovrätten inte det minsta tvetydig elller vag, utan det är ett helt vanligt våldtäktsmål utan principiell betydelse.

Vilket det naturligtvis också är, även om en del gymnasiejurister på FB tror sig veta någonting annat.

Det fanns adekvat bevisning, både på kvinnans kropp och smset som de skickat till varandra.

Ni som är rädda för att nu bli oskyldigt dömda, kan jag ge ett råd. Ta inte hem en kvinna med en kompis och våldta henne en hel natt - så är det nog ingen fara.

Nu fick jag tillbaks lite av förtroendet för rättsamhället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in