Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Vänta nu.. att någon blir frikänd är ingen garanti för att denne är oskyldig. Inte på något sätt. Det betyder bara att den tilltalade inte kunde bli fälld för brottet på grund av omständigheter, brist på bevis eller vad du vill..
Oavsett om det finns skuld i frågan så är det så.
Därför kan man inte påstå att hon bedriver förtal för att hon pekat ut de två gärningsmännen. I så fall skulle alla brottsoffer som känner till sina angripare teoretiskt kunna bli föremål för förtalsmål om angriparna blir frikända.
Gissa hur många som skulle anmäla brott under sådana premisser?
Allt förtal är inte brottsligt, icke desto mindre är det förtal. Det finns en liknande brott, Förolämpning. Jag tror alla här inne har blivit förolämpade hundratals gånger men det är väldigt få, om någon, av dessa förolämpningar som skulle vara förolämpning i lagens mening.
För övrigt har jag inget till övers för varken Stureplansmänniskor, folk som går ut vid Fridhemsplan eller går på Patricia. Inte heller sympatiserar jag med kvinno- och manssynen som det givits uttryck för i detta sammanhang. Jag kan inte heller förstå personer med nekrofila drag (sex med halvt medvetslösa individer alltså). En travesti på Voltaire vore kanske på sin plats här. I alla fall, vi har fortfarande bara hört hennes version och det faktum att hon talar ut i AB tycker jag tyder på fortsatt dåligt omdöme. Verkligheten överträffar ofta dikten och det kanske dyker upp en förklaring som överraskar alla som har så mycket åsikter just nu, jag vet inte.