2007-08-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piotosia

M V har, vad vi i dagsläget vet, felaktigt pekat ut två personer för ett av de mest skamfyllda brott som finns, vilket lett till pöbelstämning gentemot dem (och antaligen förlorade inkomster, sociala nätverk osv). Följaktligen är det hon, om någon, som ska hängas ut.

Läs domen. "Vad vi i dagsläget vet" har hon inte alls felaktigt pekat ut någon. Hon har pekat ut två män som hon anser har våldtagit henne, och det håller TR'n med om att de har gjort.
Sen klandrar du MV för att det skapats pöbelstämning kring männen? Och begär att få hänga ut henne lite till? Cheezus, mycket ska man höra. Det var ju knappast heller något hon kunde förutse vid anmälan om du tänker ett par steg längre. De flesta våldtäksmål hamnar ju inte på löpet i flera dagar...
2007-08-07, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Vänta nu.. att någon blir frikänd är ingen garanti för att denne är oskyldig. Inte på något sätt. Det betyder bara att den tilltalade inte kunde bli fälld för brottet på grund av omständigheter, brist på bevis eller vad du vill..

Oavsett om det finns skuld i frågan så är det så.

Därför kan man inte påstå att hon bedriver förtal för att hon pekat ut de två gärningsmännen. I så fall skulle alla brottsoffer som känner till sina angripare teoretiskt kunna bli föremål för förtalsmål om angriparna blir frikända.

Gissa hur många som skulle anmäla brott under sådana premisser?

Allt förtal är inte brottsligt, icke desto mindre är det förtal. Det finns en liknande brott, Förolämpning. Jag tror alla här inne har blivit förolämpade hundratals gånger men det är väldigt få, om någon, av dessa förolämpningar som skulle vara förolämpning i lagens mening.

För övrigt har jag inget till övers för varken Stureplansmänniskor, folk som går ut vid Fridhemsplan eller går på Patricia. Inte heller sympatiserar jag med kvinno- och manssynen som det givits uttryck för i detta sammanhang. Jag kan inte heller förstå personer med nekrofila drag (sex med halvt medvetslösa individer alltså). En travesti på Voltaire vore kanske på sin plats här. I alla fall, vi har fortfarande bara hört hennes version och det faktum att hon talar ut i AB tycker jag tyder på fortsatt dåligt omdöme. Verkligheten överträffar ofta dikten och det kanske dyker upp en förklaring som överraskar alla som har så mycket åsikter just nu, jag vet inte.
2007-08-07, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Jag saknar blödande underliv och bortslitna hårtussar samt 46 olika skador på kroppen i ditt resonemang.
piotosia = pwned!
2007-08-07, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jubz
Läs domen. "Vad vi i dagsläget vet" har hon inte alls felaktigt pekat ut någon. Hon har pekat ut två män som hon anser har våldtagit henne, och det håller TR'n med om att de har gjort.
Sen klandrar du MV för att det skapats pöbelstämning kring männen? Och begär att få hänga ut henne lite till? Cheezus, mycket ska man höra. Det var ju knappast heller något hon kunde förutse vid anmälan om du tänker ett par steg längre. De flesta våldtäksmål hamnar ju inte på löpet i flera dagar...

Jag har läst domen. Har du? Det subjektiva rekvisitet fattas och jag är glad att det krävs. Jämför Marcus Gabrielsson och vad som framkom i Uppdrag Granskning. Mycket tyder på att han dog av att han snubblade när han sprang och slog huvudet i en vägg. Är det rimligt att döma någon för mord i det fallet? Du kanske kastat snöboll på en kompis någon gång som sprungit - om h*n snubblat lika tragiskt som MG, skulle du vilja sitta några år för dråp då?

I slutändan är det bara att acceptera att brott där det är svårt att få fram teknisk bevisning och man i slutändan oftast bara har två (väldigt) berusade personers vittnesmål att gå på så är det svårt med bibehållen rättssäkerhet att fälla någon.
2007-08-07, 22:45
Medlem
Som av en händelse "sprang" jag på en bild av alla 3 killarna tillsammans...
Har länken redan postats så ber jag om ursäkt men orkar inte kolla igenom hela tråden...
http://www.stureplan.se/articles/4324/images/article_image_61cc58acc2cfb9b4.jpg
2007-08-07, 22:49
Medlem
Citat:
Jag har läst domen. Har du? Det subjektiva rekvisitet fattas och jag är glad att det krävs. Jämför Marcus Gabrielsson och vad som framkom i Uppdrag Granskning. Mycket tyder på att han dog av att han snubblade när han sprang och slog huvudet i en vägg. Är det rimligt att döma någon för mord i det fallet? Du kanske kastat snöboll på en kompis någon gång som sprungit - om h*n snubblat lika tragiskt som MG, skulle du vilja sitta några år för dråp då?

I slutändan är det bara att acceptera att brott där det är svårt att få fram teknisk bevisning och man i slutändan oftast bara har två (väldigt) berusade personers vittnesmål att gå på så är det svårt med bibehållen rättssäkerhet att fälla någon.

Subjektiva rekvisit har inget med saken att göra. Inte heller Marcus Gabrielsson.

Du hävdar att hon felaktigt anmält två våldtäksmän. Du vill få bedriva förtalskampanj och hänga ut hennes namn på flashback. Eftersom att hon sabbat de två männens yrkesblablabla och allt vad det var.

Jag hävdar å min sida att hon inte gjort en felaktig anmälan, och jag hävdar dessutom att Tingsrätten höll med henne om att hon inte anmält felaktigt. Det enda tingsrätten kom fram till var att det saknades uppsåt. Skulle du bli förvånad om Hovrätten kommer fram till något annat? Inte jag.

Om du vill dra paralleller till snöbollskrig är det upp till dig, jag ser bara inte relevansen.
2007-08-07, 22:52
Medlem
Noah Crosss avatar
http://tjejerpastureplan.blogspot.com/2006/07/porrigt.html

Förmodligen var det inte bara champagne Elita fick i rumpan när hon spenderade natten med JK..
2007-08-07, 22:58
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
I princip inte. Bryter man ett avtal renderar det skadestånd.

Ditt exempel är ointressant i och med att avtalsbrottet föregås av ett annat straffrättsligt brott. Jämför med två affärspartners där den ena misshandlar den andra - tror du en domstol skulle tvinga offret att betala ett fullt skadestånd för att h*n bryter partnerskapet pga denna misshandel?

Eh, och fullgör man inte sina förpliktelser enligt avtalet - t.ex att inte misshandla, hota eller respektera motpartens avtalsvillkor om rätt att frånträda avtalet - så har man rätt att bryta avtalet utan risk för skadestånd. Vad nu civilrätt har med våldtäkter att göra, en sexakt är ingen avtalsituation och dina analogier är fullständigt vansinniga ur ett juridiskt perspektiv.
2007-08-07, 23:10
Bannlyst
http://img260.imageshack.us/img260/451/grabbarnalm9.gif

det ska vara gött att leva
2007-08-07, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmoz
Ersvik stäng nu igen och gå och lägg dig innan du retar upp någon rejält.

Erwik, annars var det korrekt. Han är f.n online. Men i inställning till offer kontra gärningsman verkar han vara offline.
2007-08-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfc
http://img260.imageshack.us/img260/451/grabbarnalm9.gif

det ska vara gött att leva

Ja, ibland skulle det sitta fint med lite amerikanska fängelsetakter även här, god knows att vissa förtjänar det.....
2007-08-07, 23:18
Medlem
Ohlbacks avatar
Citat:
I princip inte. Bryter man ett avtal renderar det skadestånd.

Ditt exempel är ointressant i och med att avtalsbrottet föregås av ett annat straffrättsligt brott. Jämför med två affärspartners där den ena misshandlar den andra - tror du en domstol skulle tvinga offret att betala ett fullt skadestånd för att h*n bryter partnerskapet pga denna misshandel?

Stortrollet, tagga ner lite. Du har ju inte alla hästar i stallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in