2007-04-21, 04:24
Medlem
Utan att gå in i detalj för anledningen till att jag behöver göra detta; är det någon som har erfarenhet av att ta hårddisken från en stationär dator, stoppa in den i en annan stationär, och få Windows XP att fungera i den andra? Vilka problem uppstår, och hur kan man lösa dem?

Det jag vill göra är att plocka ur hårddisken ur min stationära Dell dator, ta flyget till en annan världsdel och stoppa in den i en Sony VAIO stationär dator, som antagligen har helt annan hårdvara. Efter att ha gjort detta måste jag få igång Windows, koppla upp mig trådlöst mot en AP och registrera min Windows installation i denna AP. Slutligen har jag för avsikt att plocka ur hårddisken igen, flyga hem, stoppa i den i den ursprungliga Dell datorn och få hårdvara/drivrutiner att fungera som vanligt.

Så..., Vilka mekanismer har Microsoft bakat in i Windows för att förhindra att man använder samma licens på olika hårdvara? Spontant tänkte jag att det kanske skulle funka om man startade upp datorn i felsäkert läge. Dessvärre så fungerar inte mjukvaran, som jag måste köra vid registreringen mot APn, i felsäkert läge, så det är inget alternativ.

Någon som kan ge några tips?
Citera
2007-04-21, 18:31
Medlem
SLOBs avatar
Problemen kan ju vara avsaknad av drivrutiner till den nya datorn. När du bootar XP första gången kommer den hitta tokmycket ny hårdvara som kräver drivisar. Har du tur får du det viktigaste att funka - typ nätverkskort, så du kan koppla upp dig och ladda ner det som saknas.

Sen är det ju frågan om det är en OEM-licens. De funkar inte utan vidare att flytta till ny hårdvara och aktivera. Är det en "vanlig" licens, dvs något du köpt separat, så ska det inte vara några problem.

/S
Citera
2007-04-21, 21:37
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Detta fungerar utan vidare om du använder dig av windows PE, det finns vissa begränsningar iomed detta men fördelen är mängden drivrutiner och just denna portabilitet. PE finns i ett antal olika versionenr och finns att tanka både här och var.
Citera
2007-04-22, 02:26
Medlem
Tack för era svar!

Dessvärre så är det en OEM licens jag har. Angående aktivering: är inte det ett av de sista stegen man gör vid en ny installation av Windows?

Ominstallation är inget alternativ i mitt fall. Vid registreringsprocessen så lagras information om min Windowsinstallation i AP:n (en Sony Locationfree box som streamar video över internet). Dessutom sker det någon form av registrering i Windows installationen (i registret kanske?), som matchas mot AP:n varje gång jag ska användra min streaming programvara. Att installera om Windows skulle alltså inte utan vidare fungera.

Vad finns det för programvara som analyserar vilka ändringar som görs i en dator vid 3de parts mjukvaruinstallation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in