2007-04-20, 18:52
Medlem
Wittgensteins avatar
Jag söker dokumentära böcker om överlevare av olika slag. Olyckor, inte sjukdomar. Böcker jag har läst är exempelvis Krakauers Tunn luft om Everestkatastrofen 1998, Steven Callahans Adrift om kampen ensam på en flotte mitt på Stora havet, samt en bok vars namn jag glömt om en pappa med bihang av barn som blir strandsatta någonstans längst med Alaskas kust efter en båtförlisning.

All hjälp uppskattas.
Citera
2007-04-20, 19:09
Medlem
Hin Håle.s avatar
Innan jag öppnade tråden så tänkte jag först på Callahan och Krakauer. Gillar starkt denna typen av böcker, och har läst allting jag kommit över. Titlar värda att nämna i sammanhanget är Piers Paul Reads Alive (som sedemera filmatiserades. Behöver nog ingen introduktion) samt Joe Simpsons Touching The Void (även den filmatiserad).

Gillar man denna typ av böcker, så gillar man säkert också de många reseskildringar från ensamseglatser som finns. Kanske inte alltid lika dramatiska som exemplen ovan, men även där finns mycket att hämta. Gillar speciellt Joshua Slocums Spray samt rubbet av Tristan Jones.
Citera
2007-04-20, 20:39
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Innan jag öppnade tråden så tänkte jag först på Callahan och Krakauer. Gillar starkt denna typen av böcker, och har läst allting jag kommit över. Titlar värda att nämna i sammanhanget är Piers Paul Reads Alive (som sedemera filmatiserades. Behöver nog ingen introduktion) samt Joe Simpsons Touching The Void (även den filmatiserad).

Gillar man denna typ av böcker, så gillar man säkert också de många reseskildringar från ensamseglatser som finns. Kanske inte alltid lika dramatiska som exemplen ovan, men även där finns mycket att hämta. Gillar speciellt Joshua Slocums Spray samt rubbet av Tristan Jones.

Kanon. Tack för tipsen. Alive har jag läst, den borde jag naturligtvis ha nämnt. Touching The Void ska jag definitivt kolla in.
Citera
2007-04-28, 18:37
Medlem
cwts avatar
en bra bok som handlar om en annan sorts överlevare Dave Pelzer Pojken som kallades det en grym sann historia
Citera
2007-04-28, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cwt
en bra bok som handlar om en annan sorts överlevare Dave Pelzer Pojken som kallades det en grym sann historia

Fast nu var ju det en helt annan typ av bok.
Citera
2007-04-28, 18:51
Medlem
snapcases avatar
Nando Parrado som var en av fotbollspelarna som kraschade i anderna har skrivit en egen version av händelserna. Den heter Miraklet i Anderna och kom ut på svenska för inte allt för länge sen. Inte läst den än men den ligger i min läshög.
Citera
2007-04-28, 21:34
Medlem
coolbreezes avatar
Evert Stenmark - Ripjägaren berättar

En av mina favorieter vad gäller idéinnehållet - även om själva boken verkar vara rejält spökskriven - är ovanstånde. Handlar om en Ripjägare som någon gång under femtiotalet blev begravd under en ravin och låg nedgrävd under snön i 8 dygn innan han hittades.

Han blev ohyggligt populär i veckopressen som skrev spaltmeter om denne ädle Snoddasfigur, förövrigt till utseendet mycket likt en annan Stenmark från samma trakter.

http://genealogi.aland.net/discus/messages/576/56087.html?1176562414
Citera
2007-04-28, 23:46
Medlem
rekviems avatar
Slavomir Rawicz som var en polsk krigsfånge skrev "The long Walk" om hur han flydde från sibirskt fångläger. Jag har letat efter den eftersom den verkar grym. Det är kanske ingen olycka men definitivt en osannolik strapats.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slavomir_Rawicz

Chris Ryans "The one that got away" är också en bra flyktskildring vill jag minnas. Han var i Bravo Two Zero och kom undan irakierna genom att fly genom öknen i 8 dagar.
Citera
2007-04-29, 11:11
Medlem
franciscuss avatar
Peter Freuchens böcker om sitt liv på Grönland bland inuiterna i början av 1900-talet innehåller mycket om överlevnad under svåra förhållanden.

Facinerande är oxå den pragmatiska inställning inuiterna hade till livet.
Rekommenderas starkt!!!
Citera
2007-04-29, 14:44
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolbreeze
En av mina favorieter vad gäller idéinnehållet - även om själva boken verkar vara rejält spökskriven - är ovanstånde. Handlar om en Ripjägare som någon gång under femtiotalet blev begravd under en ravin och låg nedgrävd under snön i 8 dygn innan han hittades.

Han blev ohyggligt populär i veckopressen som skrev spaltmeter om denne ädle Snoddasfigur, förövrigt till utseendet mycket likt en annan Stenmark från samma trakter.

http://genealogi.aland.net/discus/messages/576/56087.html?1176562414
Björn-Erik Höijer har skrivit en roman, som är baserad på denna historia.
Jag kommer inte ihåg titeln.
Citera
2007-04-29, 15:01
Medlem
Olof Palmes avatar
Den här boken kan jag rekomendera. Handlar om en familj som vars segelbåt blir rammad av späckhuggare, sen tvingas de kämpa för att överleva 38 dagar i en liten gummibåt.

Riktigt bra bok!

http://www.bibliotek.se/session/showrecord?titleId=1988118

http://ec3.images-amazon.com/images/G/01/ciu/39/cc/bb5b124128a00e51c9188010._AA240_.L.jpg
Citera
2007-04-29, 15:22
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Björn-Erik Höijer har skrivit en roman, som är baserad på denna historia.
Jag kommer inte ihåg titeln.
Lavinen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här