2007-04-30, 03:21
Medlem
Parkers avatar
Jag har förvisso inte läst boken själv, men Vilja Av Sten av Aron Ralston verkar skapligt intressant. Från bokus.com;

Citat:

I april 2003 år gav sig den 27-årige alpinisten Aron Ralston ut i Utahs bergstrakter på en ensamklättring som skulle förändra hans liv. Ett stenblock på flera hundra kilo rubbades ur sitt läge och klämde fast hans högra hand. Efter tre dagar var hans vattenförråd slut. Efter fem dagar insåg han att enda sättet att rädda sitt liv var att amputera sin egen arm. Han gjorde det med en slö fickkniv, han tog sig därefter ner för en 20 meter hög klippvägg och vandrade 10 kilometer innan en räddningshelikopter kunde hämta upp honom.

I den här boken berättar han med egna ord om sin övermänskliga bedrift. Vilja av sten är en bok som kommer att läsas med samma skräckblandade förtjusning som den stora försäljningssuccén Tunn Luft av John Krakauer.

Aron Ralston är bosatt i Aspen, Colorado. Han arbetar i en specialaffär för alpinistutrustning. Han klättrar numera med en avancerad protes.

Har sett Aron när han gästat David Letterman och han är en inspirerande historieberättare.
Citera
2007-04-30, 09:36
Medlem
Cohibas avatar
Min favorit bland överlevare är gardessergeant Bourgogne, som stapplade över liken från Napoleons armé i den ryska vintern iförd ett björnskinn med kosacker i hasorna. Han nedtecknade själv sina minnen, som finns översatta till svenska*, med robust humor och starkt bildsinne. En av de mest gripande böcker jag läst.

Gillade du Krakauers bok om Everestexpeditionen kan du ju även kika på Into the Wild om överklassynglet Chris McCandless, som bestämmer sig för att leva på vad naturen har att ge i Alaskas vildmarker. Det går dock inte så bra för honom och Krakauers sympatier för den stollige McCandless känns rätt främmande, men det är ändå en ganska bra bok.

*Läser du franska så tveka inte att inhandla originalet, som är mycket lättläst.
Citera
2007-04-30, 10:17
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Min favorit bland överlevare är gardessergeant Bourgogne, som stapplade över liken från Napoleons armé i den ryska vintern iförd ett björnskinn med kosacker i hasorna. Han nedtecknade själv sina minnen, som finns översatta till svenska*, med robust humor och starkt bildsinne. En av de mest gripande böcker jag läst.
När utkom den svenska översättningen och på vilket förlag? LIBRIS har ingen bok på svenska skriven av Bourgogne.
Citera
2007-04-30, 11:00
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
När utkom den svenska översättningen och på vilket förlag? LIBRIS har ingen bok på svenska skriven av Bourgogne.

Jag hoppas jag inte inbillat mig att den finns på svenska. Jag var nästan säker på att jag sett en svensk utgåva från omkring 1980 i ett skyltfönster, men jag hittar den lika lite som du, när jag söker på nätet.

På danska och engelska finns den i alla fall för dem som inte läser franska.
Citera
2007-04-30, 13:02
Medlem
Flytande_argots avatar
Frivilligt skeppsbruten av Alain Bombard där han seglar över Atlanten i en gummibåt för att pröva sin hypotes om att en människa kan överleva bara genom att dricka havsvatten, pressad fiskjuice och små mängder regnvatten...
Han fick det jävligt tufft!

http://katalog.morbylanga.se/sv/opac/sok_titelforf.asp?TextForf=Bombard%2C+Alain&Host_n r=1
Citera
2007-06-28, 17:22
Medlem
stfu!s avatar
Finns det några bra böcker som handlar om flera personer som hamnar på en öde ö? Riktiga historier helst.
Citera
2007-06-28, 17:33
Medlem
Maebels avatar
Yossi Ghinsberg har skrivit en bok som heter Tillbaka från Tuichi.

Den handlar om en otrolig utflykt i Amazonas, där allt som kan gå fel också gör det. Jag gillade boken när jag läste den för sådär en femton år sedan.

En filmatisering av boken har visats på Discovery hyfsat nyss, men boken är bättre.
Citera
2007-06-30, 16:33
Medlem
davheis avatar
A-6171: ett judiskt levnadsöde av Ferenc Göndör.

En gripande självbiografisk berättelse som på ett enkelt sätt redogör för författarens liv. Skildrar uppväxten i Ungern på 30-talet, nazisternas maktövertagande och påföljande tid i olika koncentrationsläger samt författarens flykt till Sverige. En överlevnadsberättelse om något.
Citera
2008-06-22, 00:37
Medlem
Böcker om strandsatta [ Läs tips ]

Efter att ha titta på ett par förmånga avsnitt av survivorman så söker jag nu böcker innom samma ämne.
Böcker som handlar om folk som har blivigt strandsatta på öde öar. Personer som ensamna eller i grupp ska överleva på öde platser. Robinson Cruse är ett mycket bra exemple på vad jag letar efter.

Det är även ett stort plus om den är verklighetsbaserad.

Så om ni ville tipsa om läsvärda böcker som passar in på beskrivning ovanför så skulle jag bli glad.
Citera
2008-06-22, 00:47
Medlem
supermassives avatar
Jag vet en bok, fast jag kommer inte ihåg om de verkligen är "strandsatta" eller ej...
Läst Agatha Christie's 'Tio små negerpojkar'? Där hamnar 10 människor på en ö efter att ha fått ett brev. Har för mig att de inte kan lämna ön, utan lever där... ett tag. Fast det kanske inte det du heller är ute efter? :/
Citera
2008-06-22, 00:54
Medlem
Nej har inte läst "tio små negerpojkar" dock hört mycke om den så dags att ge sig i kast med den då.

Tack för tipset.
Citera
2008-06-22, 00:56
Medlem
supermassives avatar
Okej. Men då ska du verkligen läsa den. Den är riktigt spännande och något att verkligen rekommendera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in