2007-04-19, 21:26
Medlem
Y0dAs avatar
Har ett Epox-moderkort med SATA-RAID på. Har mina två filarkivsdiskar på denna SATA-controller (ej i RAID). Installerade Ubuntu 7.04 förut och då lägger ju den in Grub som bootloader. Problemet är att Grub vägrar att starta för att den får någon form av harddrive error (ska kolla exakt vad det står i meddelandet nästa gång jag rebootar) när jag startar upp datorn med SATA-controllern på moderkortet enablad i BIOS. Hur kan jag åtgärda detta? Känns som att man borde kunna se till så att den bara kollade efter IDE-diskar och sket i allt annat.
Citera
2007-04-20, 13:29
Medlem
Y0dAs avatar
Tydligen så funkar inte Grub med Epox 8k9a7i så får väl installera någon annan boot loader.
Citera
2007-04-20, 19:48
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y0dA
Tydligen så funkar inte Grub med Epox 8k9a7i så får väl installera någon annan boot loader.

LILO kanske?
Citera
2007-05-02, 20:15
Medlem
Citat:

Grub funkar utmärkt med Epox 8k9a7i. jag vet, för jag hade en sådan dator fram tills i helgen (nu uppgraderad till C2D, m.m.), och jag körde dual-boot med Fedora Core och Windows XP, med Grub som bootloader. Och det har jag gjort sedan jag skaffade systemet våren 2004.
Citera
2007-05-02, 20:22
Medlem
Vad får du för Error?

Testat att sätta den S-ATA HDD'n till att boota först i boot menyn? (Detta problemet hade jag först med min stationära, men löste det genom att sätta den som först då GRUB HDD'n måste vara först).

Testat ändra i GRUB se om den är inställd på fel HDD? (Detta problemet hade jag med min stationära ett bra tag innan jag hade frågat runt på IRC kanaler).
Citera
2007-05-02, 23:10
Medlem
Y0dAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Grub funkar utmärkt med Epox 8k9a7i. jag vet, för jag hade en sådan dator fram tills i helgen (nu uppgraderad till C2D, m.m.), och jag körde dual-boot med Fedora Core och Windows XP, med Grub som bootloader. Och det har jag gjort sedan jag skaffade systemet våren 2004.
Enligt den information jag har fått så funkar moderkortet med Grub, men inte med just den versionen som är med i senaste Ubuntu.
Citera
2007-05-03, 09:33
Medlem
Citat:
Enligt den information jag har fått så funkar moderkortet med Grub, men inte med just den versionen som är med i senaste Ubuntu.

Så kan det vara. Jag har iaf kört Fedora Core 3, 4, 5 och 6 på maskinen utan problem, alla med Grub som bootloader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in