• 3
  • 4
2000-09-04, 22:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Veganargument som håller

[...]en diskussion med dig och dina likar [är] som att prata med en vägg...[...]
Tack det samma!

Jag fattar inte vad du har för bevis för att en ko inte kan känna sig dåligt eller illa behandlat. Du menar altså att en ko är en icke tänkande, icke kännande köttbit på fyra ben?

Skulle du kunna tänka dig att döda en hund och sedan äta upp den? Har du ett husdjur? Skulle du kunna tänka dig att döda det och äta upp det?
Vi kan väl båda vara överrens om att hundar har hjärna och känslor. Men skulle kor och grisar inte ha det? Jag vet inte hur omänsklig du är men de flesta jag känner skulle inte kunna tänka sig att döda en hund och sedan äta den. Varför dra gränsen vid hundar? Kor och grisar är väl minst lika mycket djur som hundar?

Citera
2000-09-05, 07:08
Medlem
Veganargument som håller

Definiera termen "känslor". Inte så att jag inte vet vad ordet betyder. Men jag tror att våra definitioner skiljer sig rejält.

Citera
2000-09-05, 15:33
äldre konto (old)
Ej medlem
Veganargument som håller

[...]Skulle du kunna tänka dig att döda en hund och sedan äta upp den? Har du ett husdjur? Skulle du kunna tänka dig att döda det och äta upp det? [...]

Varför undvek du att svara på det här?
Citera
2000-09-05, 22:45
Medlem
Veganargument som håller

Du får ursäkta mig $omo$. Men jag kan tänka mig att då jag ansåg att det som följde ("...hjärna och känslor...") var det i inlägget som var av vikt så bortsåg jag från huruvida jag kunde tänka mig att döda och äta hundar...

Nåväl, varför vi i "västvärlden" har uteslutit t ex hundar från vår kost vet jag inte. Jag kan dock tänka mig att det kan bero på att vi i hög grad har upphöjt hunden till något av en "familjemedlem". Detta kan verka onaturligt men liknande samarbeten över artgränser förekommer. Och det var med största sannolikhet ett samarbete (snarare ett ömsesidigt nyttjande med goda resultat) som ledde till att hunden erhöll den status den nu har.

Mig veterligt så är det väl inte så vanligt att vi äter karnivorer (björn undantaget) överhuvdtaget. Varför det är så vet jag inte med säkerhet så jag bollar över den frågan till någon inom området mer kunnig...
(Kan tänka mig att det har att göra med muskelmassans uppbyggnad som på ett jagande djur bör vara mer "senigt"...)

Om vi då går över till frågan om huruvida jag skulle kunna tänka mig att döda och äta upp ett husdjur. Då förmodar jag att du syftar på husdjur som t ex hund eller katt, eller?
Med tanke på den status (familjemedlem) som denna typ av husdjur har i västvärlden så skulle det nog kräva en ovanlig (läs extrem) situation innan jag skulle klubba ihjäl min kisse, flå honom och äta upp hans kött. Men hade jag inget annat att äta så... Jag är mig själv närmast. Vilket är något fullt naturligt och därigenom mänskligt...

Frågan är dock snudd på irrelevant med tanke på den status som husdjur ( t ex hundar) har här hos oss...

(Jag hoppas att det här inte blev för rörigt. Jag är slutkörd efter en hård dag...)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in