Big Mac
Om "saten i kåkstaden" erhöll vederhäftig upplysning gällande sitt födointag, nämligen att om han går över till vegetarisk kost får han en bättre hälsa, slitaget på den lokala och den globala miljön blir betydligt mindre, fler kompisar till honom får också äta sig mätta osv, hoppas jag han omvärderar sin inställning. Men kadarindustrin gör även de allt i sin makt att hävda motsatsen. Deras motiv är vinstmaximering, ingenting annat. Kampen går vidare.
Vår kulturella förkärlek till för kött är inte bara osund för den ensklida människan, utan även till skada för mänskligheten som helhet, eftersom det innebär ett gigantiskt slöseri med jordbruksresurser att odla säd som boskapen äter upp istället för att äta grödorna själva. Detta leder i sin tur till att de ekologiska konsekvenserna av denna "omväg i näringskedjan" ter sig skrämmande. Boskapshjordar har ödelagt landskap och regnskogar i stora delar av världen, och är en av de främsta orsakerna till föroreningen av grundvattnet och den för atmosfären extremt skadliga växthuseffekten.
"Att storindustrin gör sig skyldiga till miljöföstöring, tror jag på.Ett annat problem med dem är att de också gör sig skyldiga till global ekonomisk obalans.vilket jag personligen tycker är ett större problem.
Detta hindrar nartuligtvis inte att du kämpar inom ditt område.Men det hindrar dock dina tankegångar att enbart ett slut på köttätande skulle ge rättvisa åt världen.
Är du beredd på att göra något åt orättvisor skall jag stödja dig, dock inte inom ditt område. "
För det första, vem har hävdat att ett slut på kadarfrosseriet skulle skapa "rättvisa" i världen utöver en drägligare tillvaro för våra medvarelser här på jorden - djuren och en drägligare miljö? Inte jag.
Önskedrömmar om en ekonomisk Robbing Hood-politik; att fördela storindustrins överskott till trejde välden a' la rödvinskommunism hör inte hemma på detta forum. Här kämpar vi för en drägligare tillvaro för djuren och en sund hälsa för oss alla.
//Vakna