2007-09-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen

Hmmm 20 år sedan..
Verkar på mig som sagt vara något nytt påfund. Stötte aldrig på det i plugget.

Jodå, i min kommun severades trädgårdsmästargryta redan i mitten på 70-talet. Mina barn som är 18 och nedåt, har däremot aldrig ätit denna delikatess, och då fick de samma mat som skolan även på dagis.
Citera
2007-09-12, 17:58
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Jodå, i min kommun severades trädgårdsmästargryta redan i mitten på 70-talet. Mina barn som är 18 och nedåt, har däremot aldrig ätit denna delikatess, och då fick de samma mat som skolan även på dagis.

Nu blir det snarare en kulturgärning för den som lyckas lösa mysteriet om var denna rätt härstammar från.

Vid en snabbgoogling ser man att den serveras bl.a. i Järfälla som inte är långt från där undertecknad huserar, samt i Kalix, så den verkar trots sin relativa anonymitet haft en betydlig geografisk spridning...
Citera
2007-09-12, 19:18
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har fått det som skolmat, tidigt 80-tal. Men det var INTE en vegetarisk gryta, två ingredienser minns jag tydligt och det är kött och haricots verts.

God var den. Inte f-n tror jag skolmaten blivit sämre. Iaf finns det mycket mer att välja på, veganskt och muselmanskt och fil och sallad och guvete allt. Och juice!

Vi fick välja mella mjölk och vatten, och åt man inte det som serverades fick man vara utan eller ta en hårdbrödmacka. Juice fick man en pyttetetra varje gång det serverades blodpudding. Nån enstaka vegetarian/allergiker fick väl specialkost men det såg inte för roligt ut.

Sorry, nu låter jag som "jag-sov-i-en-skokartong-på-motorvägen"...
Citera
2007-09-12, 20:04
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Juice fick man en pyttetetra varje gång det serverades blodpudding.

O så blandade dom vitkålen och lingonsylten!
Citera
2007-09-12, 21:47
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz

Aaah! Det hade jag glömt! Nu fick jag ångest!
Citera
2007-09-12, 21:55
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Aaah! Det hade jag glömt! Nu fick jag ångest!

Haha! Aa, det var fruktansvärt ondskefullt gjort! Blev en rödsöt kålröra som inte gick att göra något vettigt med. Pajade allting. Jag tror att det eventuellt var Djävulen som kom fram med den idén!

Däremot fick vi "ren" jordgubbssylt till pannkaka och ugnspannkaka. Är inte det lite skumt? Det är väl dyrare än lingonsylt? Förvånad att de inte rev ner morötter eller nåt skit i jordgubbssylten!

Sen minns jag att vi fick tranbärssylt ibland, som substitut till lingonsylt. Det tyckte man var rena krigsnödmaten, men nu plötsligt är ju tranbär the shit!
Citera
2007-09-13, 09:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Just det!! Gick i skolan i Ronneby på den tiden och den här "salladen" var en återkommande "hit" .

~Paul~
Citera
2007-09-13, 11:57
Medlem
Citat:
Haha! Aa, det var fruktansvärt ondskefullt gjort! Blev en rödsöt kålröra som inte gick att göra något vettigt med. Pajade allting. Jag tror att det eventuellt var Djävulen som kom fram med den idén!

Det receptet har jag däremot :
VITKÅLSSALLAD MED LINGON
4 dl strimlad vitkål
1 dl lingonsylt

Finstimla kålen och blanda den med lingonsylten.
Serveras till köttgrytor, leverrätter, puddingar eller blodmat.
Receptet är hämtat från Vår kokbok 10:e upplagan.

Så nu kan du äta och återuppleva gamla minnen.
Citera
2007-09-13, 12:11
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Just det!! Gick i skolan i Ronneby på den tiden och den här "salladen" var en återkommande "hit" .

~Paul~

Ja nog minns man den olyckan allt. På en matsked lingonsylt gick det ett halvt lingon. Resten vete tusan vad det var, det smakade inte som farmors lingonsylt precis och kålen måste de ha fått från någon andrasortering med tanke på konsistensen.

Tillsammans med kassler med ananasskiva på, plankstek och färsfyllda paprikor summerar den rätten 70-talet för mig.

Och till topic: Har någon kommit upp med receptet/ursprunget på grytan så kan ni ju dela med er här, för jag börjar bli nyfiken på vad denna blandning är?
Citera
2007-09-13, 12:41
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Det receptet har jag däremot :
VITKÅLSSALLAD MED LINGON
4 dl strimlad vitkål
1 dl lingonsylt

Finstimla kålen och blanda den med lingonsylten.

Haha! Ja, tack så mycket! Knivigt recept det där!

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att jag inte minns trädgårdsmästargrytan.

Är det en vegetarisk gryta?
Citera
2007-09-13, 12:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Och till topic: Har någon kommit upp med receptet/ursprunget på grytan så kan ni ju dela med er här, för jag börjar bli nyfiken på vad denna blandning är?
Samma här .

~Paul~
Citera
2007-09-13, 12:57
Medlem
Citat:
Haha! Ja, tack så mycket! Knivigt recept det där!

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att jag inte minns trädgårdsmästargrytan.

Är det en vegetarisk gryta?

Ja,men de flesta som åt den blev förvånade när de fick reda på det. Tror det var någon sojafärs i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in