Militanta djurvänner

Till att börja med var det inte ett vredesutbrott, utan snarare bara vad jag konstaterade. 
Jag motiverade mig, men du verkar inte förstå. Eller så talar vi kanske bara förbi varandra.
"Jag vill nog påstå precis tvärt om. Det mest naturliga vore nog att människan utnyttjar naturen maximalt, precis som alla andra djurarter försöker att göra. Slå ihjäl allt levande som inte är oss till direkt nytta för att ge plats åt sådana som är."
Märk dina egna ord "direkt nytta". Därför undrade jag om du tycker att vi ska rensa bort individer som bara är till indirekt nytta. Är det din mening? 
""Vad gör vi om vi saknar friskt, rent vatten i framtiden?" "
"Tja, vi dör nog. Det är nog därför miljöanpassade diskmedel säljer bättre än icke dito. Fattar inte vad det har med att äta djur att göra. "
Att äta djur som föds upp i våra djurfabriker påverkar miljön negativt. På flera sätt. Nu har inte jag järnkoll på allt, men jag kan ta ett nåt exempel.
Regnskogen i Brasilien skövlas. Varför? Jo, bl.a för att våra grisar ska få soyabönor som foder. Det som händer är att nya skogsmaskiner skövlar regnskogarna i snabb takt, bönder kommer efter och odlar på den nya marken. Detta gör de i nåt år för att sedan lämna marken till andra bönder som låter sina djur gå där. När de betat av marken totalt flyttar de vidare. Vad blir kvar? Jo, en jord som saknar växtlighet, dvs jorderosionen blir enorm, ökenlandskap uppstår. Detta är svårt att vända tillbaks igen. Regnskogarna står för övervägande delen av jordens syreproduktion, de binder även koldioxid. Allt huggs inte ner heller utan det bränns bort. Detta ökar halten av gasen koldioxid i luften som medverkar till växthuseffekten.
För att föda djuren så odlas mycket här hemma också. Bönderna sprider ut gödningsmedel som till viss del lakas ut i sjörarna, med övergödning som konsekvens.
Djurens avföring läcker också ut ibland från sitt lagringsställe och orsakar detsamma som ovan.
Att föda upp djur kräver stora mängder friskt vatten. Friskt sötvatten är något som förutspås ge oss stora problem.
Ok, det blev inte många exempel, men för mig är bara de tillräckligt tunga för att börja så smått att lägga om till vegetarisk kost. Jag tror att hänsynslöst utnyttjande av naturen leder till ett bakslag på oss själva. 
"En hypotetisk fråga: Om vi kunde registrera en organisms DNA och på så sätt återskapa den när vi behöver den, är det då OK att utplåna organismen och enbart spara DNA infromationen? "
Hur vet vi när vi behöver den? Vet vi verkligen vad den är bra för? Inser vi om vi utplånat den och något gått snett pga av det att det är just den utplåningen som är orsaken? Hinner man åtgärda problemet som utrotningen ställt till med när vi märkt konsekvenserna? Hur säkert ligger det registrerade DNA:t (kan platsen ha råkat ut för en naturkatastrof och blivit förstörd)?
Jag tycker att det verkar väldigt onödigt att krångla med något dylikt och det skulle kanske inte ens fungera så mitt svar är: NEJ. 

"Jag bara ifrågasätter din ståndpunkt utan att ens komma med en egen! Men när vi ändå är inne på det, varför är det dåligt att vara egoist? "
Har inte du en ståndpunkt? Vad kallar du då detta:
"Jag vill nog påstå precis tvärt om. Det mest naturliga vore nog att människan utnyttjar naturen maximalt, precis som alla andra djurarter försöker att göra. Slå ihjäl allt levande som inte är oss till direkt nytta för att ge plats åt sådana som är." 
"Varför i hela fridens namn skall vill sträva efter ett samhällsklimat som BORTSER att vi själva finns? Det är ju i det närmaste en religös inställning; resten av jordklotet fungerar som substitut för gud. Vår uppgift här på jorden är att tjäna och tillbe resten av jordens flora och fauna, skydda den från all mänsklig inblandning."
Är det konstigt om jag tror att din ståndpunkt är ovanstående. I så fall för du verkligen skriva tydligare.
Anledningen till att jag tog upp pengar är att de ger oerhörd makt åt den som har sedelbunten i handen. Hade t.ex bensinbolagen köpt upp alla patent på motorer som kan drivas på alternativa drivmedel så hade helt säkert lagt ner nytillverkning av bensinmotorn. Detsamma gäller däcken till fordon, så fort ett bättre material eller en ny lösning kommit upp så har däcktillverkare köpt upp patentet och tystat ner det. Därför skrev jag en snutt av ett indianskt ordspråk:
"När den vite mannen huggit ner det sista trädet och förgiftat den sista sjön, först då märker han att pengar inte går att äta"