Citat:
Ursprungligen postat av Vinterijuni
Jasså det säger du?
The following players have managed to score five goals in one European Cup/UEFA Champions League match:
Ove Olsson (Gothenburg), 6–1 against Linfield, preliminary round, 1959–60
Bent Løfqvist (Boldklubben 1913), 9–2 against Spora Luxembourg, preliminary round, 1961–62
José Altafini (Milan), 8–0 against Union Luxembourg, preliminary round, 1962–63
Ray Crawford (Ipswich), 10–0 against Floriana, preliminary round, 1962–63
Nikola Kotkov (Lokomotiv Sofia), 8–3 against Malmö FF, preliminary round, 1964–65
Flórián Albert (Ferencváros), 9–1 against Keflavik, preliminary round, 1965–66
Paul van Himst (Anderlecht), 10–1 away against Haka, first round, 1966–67
Gerd Müller (Bayern Munich), 9–0 against Omonia, second round, 1972–73
Claudio Sulser (Grasshoppers), 8–0 against Valletta, first round, 1978–79
Søren Lerby (Ajax), 10–0 against Omonia, second round, 1979–80
Det är ju rätt intressanta lag det här, jag ska ärligt säga att hälften har jag aldrig ens hört talas om men så var ju preliminary round motsvarande första kvalrundan i dagens Champions league.
Linfield, är de Nordirland?
Spora och Union Luxembourg, varför har jag aldrig hör talas om dessa lag tidigare, det måste ju vara en våldsam rivalitet dem emellan med tanke på hur stort Luxemburg är
Haka, är inte det ett finskt ishockeylag? De kanske dubblade och körde fotboll på sommrarna, Tumba gjorde ju det så varför inte finnarna.
Floriana har jag ingen aning om, kan det vara Ungern möjligen, eller kanske Tjeckoslovakien?
Omonia låter som något man satt i halsen och
Valetta, brukar inte de vara Inters 35-0 moralhöjare på försäsonguppvärmningen.
Den här listan säger mer om Messis 5 mål än det faktum att Van Basten fick Guldbollen 1992 efter att han blivit den första fotbollsspelaren att göra 4 mål i Champions League mot IFK Göteborg