2007-04-18, 17:54
Bannlyst
Har fastnat på dessa uppgifter. Uppgifterna måste , MÅSTE vara klara imorgon och jag kommer ingenstans..

Så lyder uppgifterna;

Cheopspyramiden i Egypten byggdes 2570f.kr. och var världens högsta byggnadesverk till och med år 1439 då domkyrkan i Strasbourg färdigställdes. Pyramiden var ursprungligen 146m hög och sidan på basen var 231m lång. Basytan var kvadratisk, Beräkna volmen på pyramiden.

En fiskare i Egypten har en gammal motorbåt som åker med hastigheten 20km/h i stillastående vatten. Floden Nilens ström har en hastighet på 5km/h. Fiskaren åker från sitt hem till en bro, där han vänder, och tillbaka igen. Färden tar två timmar. Hur långt är det mellan fiskarens hem och bron? Motivera ditt svar.

Den näst största pyramiden Khafrepyramiden, är 143,5m hög. Den har en kvadratisk bas med en 215meter lång sida. Hur långt är den kortaste vägen från ett hörn till ett annat, via toppen? Avrunda till närmaste hela meter. Motivera ditt svar

Någon vacker, snäll själ som kan hjälpa mig? Som det står så behöver det förklaras också, jag är i en stor behov av detta.. (Vet inte om det är fel forumdel, om det är, snälla flytta moderator)

Tack tack tack!
Citera
2007-04-18, 18:03
Medlem
Köses avatar
Kan du inte fråga de andra matteGENIERNA? i klass åtta?
Citera
2007-04-18, 18:11
Bannlyst
De är inte lätta för mig, fråga nu inte varför, nej jag är inte 15, ja jag gillar inte matte, Tacksam för svar!
Citera
2007-04-18, 18:23
Medlem
Serrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoquit
De är inte lätta för mig, fråga nu inte varför, nej jag är inte 15, ja jag gillar inte matte, Tacksam för svar!

Edit: hade gärna hjälpt men jag ser nu att du frågade efter nationellt prov i en annan tråd. Är ingen moralkärring, känns bara fel och stödja sånt, sorry.
Citera
2007-04-18, 18:33
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Cheopspyramiden i Egypten byggdes 2570f.kr. och var världens högsta byggnadesverk till och med år 1439 då domkyrkan i Strasbourg färdigställdes. Pyramiden var ursprungligen 146m hög och sidan på basen var 231m lång. Basytan var kvadratisk, Beräkna volmen på pyramiden.
Den här frågan tänker jag inte hjälpa dig med. Kan du inte räkna ut volymen på en pyramid förtjänar du inte att få godkänt i sjuans matte.

Citat:
En fiskare i Egypten har en gammal motorbåt som åker med hastigheten 20km/h i stillastående vatten. Floden Nilens ström har en hastighet på 5km/h. Fiskaren åker från sitt hem till en bro, där han vänder, och tillbaka igen. Färden tar två timmar. Hur långt är det mellan fiskarens hem och bron? Motivera ditt svar.

Står ingenstans att han åker på Nilen, eller ens åker båt, men vi kan väl anta det
Om han åker i 25km/h så åker han på en kilometer på 2.4 minuter. Åker han 15km/h åker han en kilometer på 4 minuter.
Vi vet inte hur många kilometer det är till bron, så vi kallar det X.
(2.4 * X) + (4 * X) = 120 minuter.
6.4 * X = 120 => X = 120 / 6.4 = 18.75.
Svar: Det är 18.75 km till bron.

Citat:
Den näst största pyramiden Khafrepyramiden, är 143,5m hög. Den har en kvadratisk bas med en 215meter lång sida. Hur långt är den kortaste vägen från ett hörn till ett annat, via toppen? Avrunda till närmaste hela meter. Motivera ditt svar
Denna uppgift kan man se som att det är en likbent triangel inskriven i pyramiden, med basen längs diagonalen på pyramidens basyta. Man ska ta reda på denna triangels två kateter.

Basytan har en diagonal på sqrt(2*215*215) = 304m
Höjden 143.5 m.
Vi har alltså en likbent triangel med höjd 143.5 m och hypotenusa på 304m.

För en likbent triangel gäller:
höjd^2 = kat^2 - hyp^2 / 4

Vi har höjd och hypotenusa, och med lite räkning fås att en kateter är 209 meter.
Svaret på frågan är två kateters längd, dvs 418 meter.
Citera
2007-04-18, 18:39
Medlem
Serrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Står ingenstans att han åker på Nilen, eller ens åker båt, men vi kan väl anta det
Om han åker i 25km/h så åker han på en kilometer på 2.4 minuter. Åker han 15km/h åker han en kilometer på 4 minuter.
Vi vet inte hur många kilometer det är till bron, så vi kallar det X.
(2.4 * X) + (4 * X) = 120 minuter.
6.4 * X = 120 => X = 120 / 6.4 = 18.75.
Svar: Det är 18.75 km till bron.

Guldstjärna till dig!
Citera
2007-04-18, 18:51
Bannlyst
Tack så extremt mycket, Balthazaer-

Serru, om du inte vill hjälpa så är det helt Ok. Tack för att du inte drog upp det hela med vad som är fel och inte här

Nu återstår bara första uppgiften! Tacksam för svar!
Citera
2007-04-18, 18:54
Bannlyst
Citat:
Tack så extremt mycket, Balthazaer-

Serru, om du inte vill hjälpa så är det helt Ok. Tack för att du inte drog upp det hela med vad som är fel och inte här

Nu återstår bara första uppgiften! Tacksam för svar!
Läs boken för fan, det blir itne mycket simplare än första uppgiften om du inte heter Snor-Erik och går i klass 4as specialmatte.
Citera
2007-04-18, 19:23
Medlem
vinnes avatar
http://nationella.tk/

Där har du grabben, lycka till på nationella provet..

Känns förvisso lite fel att stödja de mobbade barnen, men information has to be free..
Citera
2007-04-18, 19:27
Medlem
m0gs avatar
Citat:

Här har du formeln för en pyramids volym:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramid_(matematik)

Basytan är kvadratisk och har därför arean A=sidan*sidan

Sen är det bara att stoppa in det du vet i formeln och peta in i miniräknaren.
Citera
2007-04-18, 19:28
Medlem
Ruskigbusss avatar
Hade det inte varit bättre att fråga där mattegenierna håller till?

*Ö>Vetenskap*

/Mod
Citera
2007-04-18, 20:32
Medlem
ankuss avatar
Haha, de där är MVG delen på nationella proven för nian
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera