• 1
  • 2
2007-04-18, 15:19
Medlem
Raschs avatar
Hej!

Har en riktig nybörjarfråga, sitter å kör firefox i linux fedora core 6. Konstaterar att text osv ser förjäkligt ut jämfört med firefox i windows, mycket svårläsligt osv.. går detta att göra något åt?

Har provat att ställa om Character encoding i firefox, men det gör ingen skillnad direkt.

tack på förhand!

mvh
Citera
2007-04-18, 15:57
Medlem
Mm, lika i ubuntu, men dom kör väll en annan font antar jag.
Citera
2007-04-18, 17:29
Medlem
Har du installerat grafik kortet?
Citera
2007-04-18, 18:06
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhell
Har du installerat grafik kortet?

Nej, det har jag inte gjort, har varit lite rädd för å sitta å pilla med det då jag är helt grön på linux än så länge, men det kan lösa problemet tror du?
Citera
2007-04-18, 19:01
Medlem
Firefoxproblemet: Edit -> Preferences -> Content -> Advanced -> Så ställer du in nån bra font. Sans typ.

För att kolla ifall du har grafikkortet installerat så kan du ladda hem "mesa-utils" med nån pakethanterare (har aldrig använt fedora core så jag vet inte hur man får ner det) sen så skriver du i en console "glxgears -printfps" utan ("). Får du en FPS över 1000 så är det OK.
Citera
2007-04-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Nej, det har jag inte gjort, har varit lite rädd för å sitta å pilla med det då jag är helt grön på linux än så länge, men det kan lösa problemet tror du?

Är rätt säker på det är grafikkortet... Var inte rädd att pilla på det, går alltid att reseta, fast med FC vet jag inte direkt..
Citera
2007-04-18, 22:52
Medlem
nxstys avatar
Hur ser fonterna ut? Posta en screenshot!

Under gnomes fontinställningar kan du ändra på antialiasing och dyligt, det kanske kan hjälpa.
Citera
2007-04-19, 23:06
Medlem
Raschs avatar
Tackar för svaren, skall genast kontrollera..
Citera
2007-04-20, 09:20
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Firefoxproblemet: Edit -> Preferences -> Content -> Advanced -> Så ställer du in nån bra font. Sans typ.

För att kolla ifall du har grafikkortet installerat så kan du ladda hem "mesa-utils" med nån pakethanterare (har aldrig använt fedora core så jag vet inte hur man får ner det) sen så skriver du i en console "glxgears -printfps" utan ("). Får du en FPS över 1000 så är det OK.

Blev betydligt bättre, tack!

Skall fortsätta pilla med det..
Citera
2007-05-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Hej!

Har en riktig nybörjarfråga, sitter å kör firefox i linux fedora core 6. Konstaterar att text osv ser förjäkligt ut jämfört med firefox i windows, mycket svårläsligt osv.. går detta att göra något åt?

Jag vet vad du menar. Lösningen är att installera Microsofts (!) TrueType-fonter. Ladda hem och installera

http://www.mjmwired.net/resources/fi...0-1.noarch.rpm

så kommer det att se bra ut sedan. Du måste dock starta om applikationerna för att det skall hända något.
Citera
2007-05-03, 17:33
Medlem
ikr1sses avatar
Jag tycker nästan de fonterna som använda i FC är snyggare än de andra. Men är man van vid XP:s så kanske det är lättare för ögonen.

Citat:
Ursprungligen postat av -198
För att kolla ifall du har grafikkortet installerat så kan du ladda hem "mesa-utils" med nån pakethanterare (har aldrig använt fedora core så jag vet inte hur man får ner det)
yum mesa-utils -y
Citera
2007-05-04, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikr1sse
yum mesa-utils -y

Kod:
yum install mesa-utils -y

skall det vara. Flaggan -y betyder att den svarar y på alla eventuella y/n-frågor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in