• 1
  • 2
2007-04-18, 13:21
Medlem
kvaveberusads avatar
Jag passerade Isaberg idag, Vid foten av berget gick det in en stor port! Finns det någon som har ytterligare information om den här platsen?

Med tanke på hur själva infarten till platsen ser ut med gräs osv osv verkar det inte vara någon större aktivitet där...(förutom i slalombacken vintertid vill säga)
Citera
2007-04-18, 16:24
Medlem
Jag skulle tro att det har något med själva skidanläggningen att göra. Såg massvis med bergrum i Österrike och de låg i anslutning till större liftar och anläggningar. Kan även vara till snökanoner.
Citera
2007-04-20, 21:23
Medlem
Nebukadnessar IIIs avatar
Har för mig att det ska finnas ett område med tillträdesförbud i anslutning till Isaberg, läste det i något offentligt dokument från kommunen.

Sökte lite och det verkar som dokumentet jag hittade är borta...
Citera
2007-04-20, 21:43
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebukadnessar III
Har för mig att det ska finnas ett område med tillträdesförbud i anslutning till Isaberg, läste det i något offentligt dokument från kommunen.

Sökte lite och det verkar som dokumentet jag hittade är borta...
Jag har personligen lite svårt att tro att det ska ha något med lift/snökanoner att göra, vad i hela friden skulle det behövas ett bergrum till?

Ska se om jag kan ta en närmre kik nästa gång jag passerar
Citera
2007-04-20, 22:12
Medlem
Jag vet bara att bergrum används till det ibland.
Citera
2007-04-20, 22:19
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stekt_OrM
Jag vet bara att bergrum används till det ibland.
jo det är klart, det kanske bara är min fantasi som det finns ett stort bergrum fyllt med hemligheter...Men jag förstår inte varför man skulle ha snä/liftgrejjer i berget? det är ju en bit ifrån liftsystemet osvosv
Citera
2007-04-20, 22:35
Medlem
Nej det kan mycket väl vara så att eet är något annat i dem. Jag vet att i Ramundberget /skidanläggning) så hade de diverse grejer i något som för mig va bergrum, dock med mycket stora portat.

Och du, i min värld så finns det alltid något intressant och überhemligt i alla bergrum.
Citera
2007-05-05, 20:17
Medlem
kvaveberusads avatar
Nu har jag fixat en bild iaf. Tror inte det är något skyddsrum då det droppar vatten innanför de ganske dåliga dörrarna, eller så finns de riktiga dörrarna längre in. Vore vansinnigt kul att få veta vad som ryms där nere hur som

http://img409.imageshack.us/img409/6415/isabergrl1.jpg
Citera
2007-05-05, 20:42
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvaveberusad
Nu har jag fixat en bild iaf. Tror inte det är något skyddsrum då det droppar vatten innanför de ganske dåliga dörrarna, eller så finns de riktiga dörrarna längre in. Vore vansinnigt kul att få veta vad som ryms där nere hur som

Det där ser ut som en sandsilo. Kolla uppe på berget om där finns luckor.
Citera
2007-05-05, 20:45
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
Det där ser ut som en sandsilo. Kolla uppe på berget om där finns luckor.
nope ingen sandsilo det är rena rama skogen ovanför, och sedan 200m åt höger börjar /slutar slalombacken. han tyvärr inte kolla om det fanns några ventilationsschackt då polaren jag skulle till redan hade tänt grillen ,-) men
Citera
2007-05-05, 20:49
Medlem
shotguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvaveberusad

Om dörrarna nu är så dåliga, vore det väl en enkel sak att gå in och ta en titt?
Bara för att det droppar vatten utesluter inte att det ändå är ett skyddsrum, det beror på hur vattenförande berget är. Jag har varit i många bergum under vattenförande rullstensåsar där man måste dränera bort grundvatten. Att det droppar vatten brukar dock vara ett tecken på dåligt fungerande dränering = dåligt underhåll = övergivet / ingen bryr sig längre om att underhålla.
Citera
2007-05-05, 21:12
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shotgun
Om dörrarna nu är så dåliga, vore det väl en enkel sak att gå in och ta en titt?
Bara för att det droppar vatten utesluter inte att det ändå är ett skyddsrum, det beror på hur vattenförande berget är. Jag har varit i många bergum under vattenförande rullstensåsar där man måste dränera bort grundvatten. Att det droppar vatten brukar dock vara ett tecken på dåligt fungerande dränering = dåligt underhåll = övergivet / ingen bryr sig längre om att underhålla.

jo det är nog inga problem att ta sig in, har tom en bild på hänglåset ;-) problemet är nog snarare insyn ifrån vägen samt andra aktiviteter i området ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in