2007-04-18, 01:56
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Det verkar vara lättare att få ut benso för sina besvär på hälsocentralerna mot för vad det är hos den tokrestriktiva psykvården .

Träffade en gammal klasskompis igår som var på en hälsocentral och fick utskrivet diazepam på en gång mot ångest som orsakades av marijuanabruk som han sa till mig men som han naturligtvis undanhöll från läkarna.
Han sade även att hans intetion var att flumma på det och han hade stoppat i sig 25st på en dag .

Han är mkt social och kan fungera bra i sämhället. Jag som har haft ångest i många år och inte orsakats av drogbruk blir nästan ignorerad när jag klagar över ångesten och handikappet socialfobi som gör att jag inte kan gå ut och fungera i samhället.

Dom slänger åt en lite skit som atarax och neuroleptika som inte funkar alls. jag undrar hur fanken man skall få ut medicin man är berättigad till och vilka erfarenheter ni har om dom båda inrättningarna.

Jag skall inte flumma, vill bara få bort besvären HJÄLP!!
Citera
2007-04-18, 03:15
Medlem
Fittsparks avatar
Det där är en intressant frågeställning.
En del människor verkar manipulera läkarna för att få tabletter, medans riktigt behövande kan vara utan...
Citera
2007-04-18, 13:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Det där är en intressant frågeställning.
En del människor verkar manipulera läkarna för att få tabletter, medans riktigt behövande kan vara utan...
Jag har fått ut exakt allt jag velat få hittills men är inte manipulativ för fem öre, men är dock jävligt bra på läsa av folk så jag säger hela tiden det han vill höra och leder ämnet in tilll det jag vill ha. Så gör jag ialla fall. Snart dags ner å klaga på att stesoliden är för svaga å behöver starkare benso
Citera
2007-04-18, 13:35
Bannlyst
ställer samma fråga som trådskaparen....
har iofs ett drogmissbruk men är inte ute efter benzo i russyfte.
har socialfobi och jag svimmar när jag är bland för mycket folk och får även panik attacker... och vad får jag? atarax, lite anti depp och diverse neuroleptika som inte fungerar....
Citera
2007-04-18, 19:15
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PralleGBG
Jag har fått ut exakt allt jag velat få hittills men är inte manipulativ för fem öre, men är dock jävligt bra på läsa av folk så jag säger hela tiden det han vill höra och leder ämnet in tilll det jag vill ha. Så gör jag ialla fall. Snart dags ner å klaga på att stesoliden är för svaga å behöver starkare benso
Vet du möjligen inte vad ordet manipulativ betyder?

"inom psykologin hemligt utnyttjande av kännedom om en individs karaktär, önskningar och behov till att påverka vederbörandes åsikter, beslut eller handlingar."
- Nationalencyklopedin
Citera
2007-04-18, 19:32
Medlem
Nemesis1s avatar
Att få lite benso vid behov är väl inte så svårt, bara man nu förklarar sina problem ordentligt, provat något annan medicin först och läkarna inte tror att man skall knarka på pillren...

Det som däremot är knepigare är att få megarecept som "XANOR 2MG 2-4 GÅNGER DAGLIGEN MOT ÅNGEST", men å andra sidan blir man ju snabbt väldigt beroende på en sån medicinering också, så det är ju ganska förståeligt att läkarna ogärna ger den till något annat än hopplösa ångestfall som inget annat biter på...
Citera
2007-04-18, 21:57
Medlem
hundens avatar
min psykiatriker skriver ut benzo och sömntabs utan problem..har iofs har problem i några år
Citera
2007-04-18, 23:16
Medlem
Jag tror psykvården är mer medvetna om beroendeproblematiken kring läkemedel och därvid också mer restriktiva vid förskrivningen. Stafettläkaren på vårdcentralen är long gone när dina abstinenser börjar så han bryr sig inte lika mycket..
Citera
2007-04-19, 14:31
Medlem
Tangorabatts avatar
Jag läste någonstans(Kan inte hitta det nu) Att det förskrivs mest bensozdiazepiner hos allmänläkare (Vårdcentraler) Sen efter det kommer Psykiatrin.
Citera
2007-04-19, 16:00
Medlem
En fråga; registreras all medicin man får utskriven i ngn databas med datum och så?
Menar om man skulle gå till lite olika vårdcentraler/läkare, kan dom då se att dom andra har skrivit ut benzo som borde räcka eller vet dom olika läkarna inte om vad dom andra skriver ut till patienten?

Samma fråga när det gäller apoteket, dom borde ju märka att ngt e skumt när man kommer in ofta med benzo utskrivet av olika läkare?

Tar inte bz själv, bara hypotetiska frågor, såklart.
Citera
2007-04-19, 16:08
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabelsnabeln
En fråga; registreras all medicin man får utskriven i ngn databas med datum och så?
Menar om man skulle gå till lite olika vårdcentraler/läkare, kan dom då se att dom andra har skrivit ut benzo som borde räcka eller vet dom olika läkarna inte om vad dom andra skriver ut till patienten?

Samma fråga när det gäller apoteket, dom borde ju märka att ngt e skumt när man kommer in ofta med benzo utskrivet av olika läkare?

Tar inte bz själv, bara hypotetiska frågor, såklart.

När det gäller läkare så beror det på om han skriver in i sin journal att han tex gav dig ett recept på 10 st stilnoct, då kan det hända att andra läkare som har samma system kan läsa det. Men det är ytterst ovanligt att dom kollar det. Och om det skrivs ut inom psykiatrin så kan inte din vanliga allmänläkare läsa det, eller om det är privat läkare osv.

På apoteket så registreras allt du hämtar ut i 12 månader. Men att du kommer med recept med olika läkarnamn på spelar ingen roll så länge det inte gandlar om några överdrivna mängder. Och dom uppgifterna får inte din läkare ta del av utan ditt medgivande.
Citera
2007-04-19, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tangorabatt
När det gäller läkare så beror det på om han skriver in i sin journal att han tex gav dig ett recept på 10 st stilnoct, då kan det hända att andra läkare som har samma system kan läsa det. Men det är ytterst ovanligt att dom kollar det. Och om det skrivs ut inom psykiatrin så kan inte din vanliga allmänläkare läsa det, eller om det är privat läkare osv.

På apoteket så registreras allt du hämtar ut i 12 månader. Men att du kommer med recept med olika läkarnamn på spelar ingen roll så länge det inte gandlar om några överdrivna mängder. Och dom uppgifterna får inte din läkare ta del av utan ditt medgivande.

Jag har två recept på benso, utskrivna av samma läkare med en dags mellanrum, som jag varvar uttagen emellan och apoteket höjer inte ens ett ögonbryn. Rent teoretiskt kan ju en läkare ha förskrivit ex 3x1 tablett och vill höja dosen till 3x2 tablett och skriver ut ett kompletterande recept istället för att makulera den första och förskriva helt nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in