• 3
  • 4
2007-06-17, 03:50
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Helt korrekt, betänk dock att människan norr om ekvatorn druckit mjölk från djur i väldigt många år och vi har utvecklat en någorlunda tolerans mot laktos men det finns länder där de inte klarar av det alls.

jag har hört det där om mjölk från andra håll också. Att människan ska dricka mjölk som barn är ju inte så konstigt då vi som andra döggdjur diar. Men när det gäller vuxet bruk är det som du säger så att inte alla människor klarar av det. Det finns en korrelation mellan om man kan bryta ner mjölksocker och om man lever på ett ställen där man under lång tid domesticerat boskap för mjölkens skull (det har skett en såkallad Baldwin-effekt), något som vi i norra europa (till skillnad från sydeuropa) delar med folk i mellanöstern och med pastoraliserande folk i Afrika som t.ex. Zulu.

jag vet dock inte vad jag ska tro, den som jag hörde om mjölken var professor i arkeologi (vilket ju onekligen inte torde ge auktoritet i frågor om näringslära) och pratade generellt för "stenåldersmat", mest för att många av våra välfärdssjukdommar inte var särskilt vanliga i samhällen där man samlade och jagade.
Personligen tror jag att det viktigaste är att man håller sig varierad i kosten...
Citera
2007-06-17, 04:48
Medlem
Varför ska det vara så jävla svårt att förstå? Ingen mat är "farlig" så länge det äts i normala mängder tillsammans med regelbunden motion. Varför ska det alltid överdrivas med heldagar på gymmet, dricka gröna drinkar och käka mossa? ÄT NORMALT, så kommer både kroppen och hjärnan må 100ggr bättre än äckel Anna.
Citera
2007-06-17, 08:09
Medlem
Seamus Costellos avatar
Anna Skipper visar väl att om man käkar hennes kost blir man intolerant, jagar tjockisar med lavemangskannor och tappar förmågan till kritiskt tänkande...
Citera
2007-06-17, 10:30
Medlem
Sebaots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Anna Skipper visar väl att om man käkar hennes kost blir man intolerant, jagar tjockisar med lavemangskannor och tappar förmågan till kritiskt tänkande...

Bingo!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in