2007-04-18, 00:05
Medlem
Neths avatar
En god vän till mig fick för sig att pröva linux idag, efter att jag har pratat mycket om gentoo.

Sagt och gjort, han laddade hem ubuntu 6.10 och installerade det, installationen gick fint och han bootade upp systemet, varvid han ringer över mig vid internetproblem.

Via mozilla kan han gå in på google, söka på google, dock funkar inga andra sidor. Den står bara och tuggar i all evinerlighet, och ingenting händer.

Så jag prövade att pinga dels google, och dels massa andra sidor. Gick utmärkt. Förlorade inga paket. Han kan även gå in på msn via gimp utan problem.

med sitt moderkort fick han en cd som innehåller massa drivrutiner, bland annat en LAN driver. kan detta ha något med saken att göra?

Vi har kollat inställningarna i mozilla och det försöker inte ansluta via proxy, lika för ubuntu.

Moderkortet är ett Asrock 939s56-m.

tack på förhand
Citera
2007-04-18, 00:33
Medlem
Stig-Britts avatar
Låter ganska otroligt att han skulle komma in på en sida men inte en annan. Jag använde själv Ubuntu ett tag, och ett problem jag hade med det var att den skickade knasiga DHCP-req-paket, så jag fick inte alltid IP. Sen hände det att jag tappade IPn, och fick då vänta 20 minuter (pga begränsningar hos min ISP Telia) innan jag kunde få ny IP. Kan det vara samma problem du har? Byt till dhcpcd isf.
Citera
2007-04-18, 00:39
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Låter ganska otroligt att han skulle komma in på en sida men inte en annan. Jag använde själv Ubuntu ett tag, och ett problem jag hade med det var att den skickade knasiga DHCP-req-paket, så jag fick inte alltid IP. Sen hände det att jag tappade IPn, och fick då vänta 20 minuter (pga begränsningar hos min ISP Telia) innan jag kunde få ny IP. Kan det vara samma problem du har? Byt till dhcpcd isf.

Det är faktiskt precis så läget är. In på google som funkar perfekt (msn är igång och inloggad), försöker altavista och ubuntu-se.org som man icke kommer in på, för att sen gå in på google igen.

Att pinga ubuntu-se.org och altavista går även det perfekt. får svar på alla paket.

är dhcpcd förinstallerat i ubuntu? hur gör man för att hämta det isåfall? sudo apt-get dhcpcd?

eftersom jag enbart kört gentoo i min linuxkarriär har jag extremt lite koll på det där apt-get systemet.
Citera
2007-05-03, 22:42
Medlem
Neths avatar
Bumpar upp tråden då vi har ny info tillgänglig.

Vi har nu kommit fram till att det är DNS-servern som det är fel på. Om jag först pingar en sida och går in på den via IP-adressen så går det fint. dock funkar inte typ www.flashback.org .

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska fixa till DNS:en?
Citera
2007-05-03, 22:54
Moderator
rancors avatar
Använder du internetleverantörens DNS som du får via hdcpd?
Citera
2007-05-03, 23:50
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Använder du internetleverantörens DNS som du får via hdcpd?

Vi använde dns som stod i hans papper från telia.
Citera
2007-05-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Vi använde dns som stod i hans papper från telia.

Jag gissar att Telias DNS suger XXXX precis som Com Hems DNS. Hitta några andra mer pålitliga DNS-servrar att använda är mitt förslag.
Citera
2007-05-04, 07:53
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Jag gissar att Telias DNS suger XXXX precis som Com Hems DNS. Hitta några andra mer pålitliga DNS-servrar att använda är mitt förslag.

Okej, tack för tipset. Får ta och försöka med det idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in