2007-04-17, 23:44
Medlem
skinner5000s avatar
Som topic. Forumet Datoranvändning - Mac OS har funnits i några månader och jag undrar därför om vad ni tycker om forumavdelningen.
Som moderator är det dessutom viktigt att veta vad medlemmarna tycker om en och ens modererande anser jag. Vi finns ju trotts allt här för eran skull.

Hur kan forumet utvecklas?
Hur är modereringen, hur sköter vi moderatorer oss? Vad görs bra och vad kan göras bättre?
Har ni några idéer på hur vi kan få mer "fart på forumet" och behövs det över huvud taget?
Citera
2007-04-18, 00:00
Medlem
Red/Greys avatar
Jag tycker det fungerar fint hittills. Helt suveränt med en egen avdelning för Mac OS. Jag har fått mer hjälp och tips genom att läsa här än på 99.se och macworld-eller-vad-det-heter...

Det är nog kanske en sak som man kan hålla lite under uppsikt annars. Just den fanatismen som har uppstått på de två ovan nämnda. Det är i princip omöjligt att efterfråga något som ens kan liknas med en antydan till att man saknar något som finns i PC/XP utan att få 10 inlägg om hur onödig just den funktionen är. Samtliga svar utan lösning givetvis, även om det finns en. Ta Delete-kanappen t.ex...

Kan man hålla sektkänslan borta härirån blir det här en utmärkt avdelning.
Citera
2007-04-18, 00:08
Medlem
systems avatar
Trådare som förvandlas till plattformskrig får gärna modereras hårdare. I övrigt funkar det väl bra, även om tiden varit lite kort för att ge ett slutgiltigt utlåtande.
Citera
2007-04-18, 00:42
Bannlyst
Tycker också det här forumet har mer dragningskraft än Mac World och 99Mac. Båda ovannämnda är fyllda med svåra nördar samt gubbar Mac kåta gubbar i 50 års åldern. Känns som om det finns en lite yngre crowd här.
Plus att man inte får diskutera fildelningslösningar på något av ställena.
Citera
2007-04-18, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Red/Grey
Jag tycker det fungerar fint hittills. Helt suveränt med en egen avdelning för Mac OS. Jag har fått mer hjälp och tips genom att läsa här än på 99.se och macworld-eller-vad-det-heter...

Det är nog kanske en sak som man kan hålla lite under uppsikt annars. Just den fanatismen som har uppstått på de två ovan nämnda. Det är i princip omöjligt att efterfråga något som ens kan liknas med en antydan till att man saknar något som finns i PC/XP utan att få 10 inlägg om hur onödig just den funktionen är. Samtliga svar utan lösning givetvis, även om det finns en. Ta Delete-kanappen t.ex...

Kan man hålla sektkänslan borta härirån blir det här en utmärkt avdelning.

Amen. Tycker allt 'är skitbra, det enda man saknar är mer macanvändare... Har fått mycket hjälp med att göra datorn bättre och hitta bättre program på bara några veckor. Great job.
Citera
2007-04-18, 09:23
Medlem
StyleWarss avatar
Det har varit väldigt mycket substans på väldigt kort tid, så framtiden ser ljus ut för Mac OS delen av Flashback!
Jag håller med Red/Grey om att det kan vara lite dassig stämning på de forum som nämns, men risken här på FB är snarare att det dimper in folk som vill ha någon att bajsa på - vad är då bättre än en minoritet? Jag biter ifrån som fan på såna tendenser, och det drar ju också ner stämningen tyvärr Sorry...

Lyckligtvis är det tajt och pigg moderering, tack och eloge till Moderatorerna!

Sen är det ju ett stort gäng grymma experter som bidrar starkt här, ni vet vilka ni är! Guld värda enligt mig! Trådstarter här är ibland värda pengar faktiskt. Låt er kunskap regna över oss
Citera
2007-04-18, 10:29
Moderator
^Eazs avatar
Jobbar med Mac's och använder PC en hel del hemma för spel osv så som redan nämnt, få bort sektkänslan, moderera hårt på Mac vs Win trådar, det har vi nog av i kvällsposten och diverse dator tidningar för att inte säga på Internet i det stora.

Annars är det en mycket trevlig och välkommen del på forumet.
Citera
2007-04-18, 17:10
Medlem
skinner5000s avatar
Kul att läsa att forumet är så uppsakttat, men om ni tycker något är fel ser jag gärna att ni skriver det här eller drar iväg ett PM, jag som moderator vill ju gärna veta vad jag kan göra bättre.

När det gäller "kukmätartrådarna" mellan OS X och andra operativsystem ska i alla fall jag försöka moderera dessa hårdare. Stämningen blir ofta bittsk och tramsig. Men samtidigt vill vi ju inte ha som på vissa andra Mac-forum där det knappt är tillåtet att jämföra med andra operativsystem ens utan att bli utkastad. Det gäller att ha en bra mix helt enkelt.

RP uppsakttas även de väldigt mycket. Är det trådar som är tramsiga, inlägg med personangrepp, oneliners eller något annat som inte ska vara kvar, tveka inte att dra iväg ett RP, det underlättar för oss moderatorer samtidigt som det blir fortare bortrensat.
Citera
2007-04-18, 18:04
Medlem
SNIFF2s avatar
Jag tycker att det har fungerat bra, ibland kanske lite dåligt med svar om det har varit svåra frågor eller knepiga frågor men det är ju väntat.

I övrigt tycker jag att det har fungerat bra. Bra initiativ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in