2007-04-22, 20:59
Citat:
Poängen var att tankar inte baseras på språket - snarare tvärtom.
Ursprungligen postat av Farbror_Didrik
Apor upplever ju definitivt verkligheten på liknande vis som oss människor, men jag kan inte begripa att man om det som hör deras mentala värld vill använda ord som "tankar" (inte minst enligt den definitionen wikipedia erbjuder).
Citat:
Nej, precis som människor måste hundar lära sig att räkna. Men trots det är hundar rent intellektuellt för primitiva för att lära sig lika avancerad mattematik som människor. En hund kanske kan lära sig att räkna upp till 10, sedan utföra plus och minus tal som inte överstiger den siffran osv.. Jag tror sensmoralen framgår.
Ursprungligen postat av Farbror_Didrik
Jag blev inte direkt dummare av att läsa dom.
Men spontant, när det gäller hundar som stod framför ett skynke med två skålar godis bakom och stirrade längre perioder på ena högen, som det plockades ur godis så den innehöll mindre än den andra (drar direkt ur minnet nu, läste igår, ta hänsyn) är det mig obegripligt hur man kan dra slutsatsen att dom räknar. Dom blir medvetna om att den ena högen innehåller lite mindre än den andra och detta är givetvis lite förbluffande för både hundarna och mig, men räknar knappast hur många som är i varje och jämför.