2000-05-25, 16:22
Medlem
Finns det någon undersökning eller förteckning över vilka skolor som sysslar med censur?

Dvs skolor som via censurprogram nekar sina elever att besöka vissa "tvivelaktiga" sidor.
2000-05-28, 11:13
Medlem
Censur i skolan

Det är väl solklart att skolor sysslar med censur. Skolans uppgift är att indokrinera dig så att du blir (i maktens ögon) en bra samhällsmedborgare och inte går och gör revolution eller börjar kritisera denna kapitalistiska samhällsordning.
2000-05-30, 21:11
Medlem
Censur i skolan

kan upplysa er om att alla innerstans skolor (sthlm) använder sig av en stark form av censur, de flesta skulle bli avstängda ifrån sitt datanät bara för att de skulle besöka denna sida pga grovt inkompetenta lärare som skulle tro attallt samma handlade om "porr och hitler"
2000-06-01, 12:50
Medlem
Censur i skolan

den enda "censur" vi har i skolan jag går i (åbyskolan - mölndal, gbg) är porrsiter, men vi har ingen firewall som stoppar detta utan dom litar på eleverna. resten har vi nog tillgång till.
2000-06-01, 19:16
Medlem
Censur i skolan

Citerar reglerna för datoranvändning i Danderyds Gymnasium.

"Undvik offensiva, stötande eller provokativa uttalanden"

"Det är förbjudet att via nätet sprida information (text, bilder, ljud osv) som till sitt innehåll kan upplevas som kränkande av grupper av användare"

Det kan även nämnas att rektorn hotade med att lägga ner en kurs i journalistik när några elever skrev en artikel om miljöproblemen i skolan. Denna fick dock tryckas i en liten skrift som spreds i skolan, efter lite bråk.
2000-06-09, 01:43
Medlem
Skolor som nekar Flashback

Vilka skolor och bibliotek nekar åtkomst till Flashback?

Finns det någon lista?
2000-06-16, 00:12
Medlem
Censur i skolan

I skolan jag gick i fanns en stor skylt i datarummet där det stod vad som var förbjudet:

chat
mud
porr
främlingsfientlighet

De tre första tycker jag är OK, eftersom det ofta var kö på datorerna och de var till för skolarbeten, men eftersom det hela tiden handlade om rasism och liknande i både Historia och Samhällskunskap och flera elever gjorde arbetn om nynazism, revisionism mm. så tycker jag det var konstigt att de inte fick gå till dessa sidor.
2000-06-24, 14:30
Medlem

Strängnäs kommun nekar alla skolor och bibliotek i Strängnäs att besöka Flashback.

Källa: FNA #132
2000-06-25, 16:40
Medlem
Censur i skolan

Helt fantastiskt.

Om lärare och skolledning istället gjort tvärtom, låtit eleverna leta efter sidor om främlingsfientligehet, och göra ett grupparbete om vad som är bra, och vad som är dåligt, då hade eleverna säkert lärt sig något.

2000-07-13, 23:04
Medlem

öh.. varför det?
varför nekar dom åtkomst menar jag..
2000-09-06, 18:57
Medlem
Censur i skolan

Jävla idiotism

Visste ni att man inte får säga i skolan; demokratin är dålig, eller liknande.

Själv tycker jag att demokrati är jävligt bra, men i allafall....
2001-07-07, 01:36
Medlem
Censur i skolan

Jag skulle nog säga att demokrati är det minst dåliga systemet.Man får väl hålla sig till det tills någon kommer på ett bättre system.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in