• 1
  • 2
2007-04-17, 19:25
Bannlyst
Hejsan jag har windows xp pro. när jag startar datorn så kommer den loggan upp där windows laddar men sen startar den om o så kommer det upp igen. händer så hela tiden. vad kan det vara för problem?

MVH Flonta
Citera
2007-04-17, 19:38
Medlem
grens avatar
Jag tycker det är skönt att Windows ger mig en nystart ibland. Mycket bättre än när Windows startar om sig själv.

Neh... jag tror det handlar om överhettning eller spänningsförlust. Det första kan du testa genom att öppna datorlådan och ställa en bordsfläkt eller liknande som blåser rakt in.

Det kan bero på en massa saker, men särskilt märker man av det om man har bytt, eller lagt till någon enhet nyligen, t ex ett nytt grafikkort som konsumerar mycket ström. Inte så enkelt, men kolla om du kan låna ett annat nätaggregat som har högre effekt.
Citera
2007-04-17, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag tycker det är skönt att Windows ger mig en nystart ibland. Mycket bättre än när Windows startar om sig själv.

Neh... jag tror det handlar om överhettning eller spänningsförlust. Det första kan du testa genom att öppna datorlådan och ställa en bordsfläkt eller liknande som blåser rakt in.

Det kan bero på en massa saker, men särskilt märker man av det om man har bytt, eller lagt till någon enhet nyligen, t ex ett nytt grafikkort som konsumerar mycket ström. Inte så enkelt, men kolla om du kan låna ett annat nätaggregat som har högre effekt.

oki. men det är på en bärbar dator den händer så här
Citera
2007-04-18, 08:19
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flonta
oki. men det är på en bärbar dator den händer så här

Varför skriver du inte det då?

Ladda ner en Ubuntu-CD och testa så att det inte är hårdvaran det är fel på. Bara att boota upp på skivan och sen kan du sitta och surfa i några timmar, utan att installera någonting. Fungerar det så är det bara att installera om Windows (eller reparera om du nu skulle lyckas med det).
Citera
2007-04-18, 08:25
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Kan ju testa kör ner Everest Home Edtion och sedan kolla tempen.
Citera
2007-07-11, 19:00
Medlem
hug4s avatar
Jag har samma problem, på en stationär dator. Innan Windows ens har startat startar skiten om. Har testat med att öppna och damma av skiten, gissar att det inte är överhettning. Har inte heller lagt in något nytt, grafikkort osv. Ubutu CD vet jag inte hur jag ska få tag på nu när jag inte har någon dator.

Nån som kan langa lite användbara tips?
Citera
2007-07-11, 22:52
Moderator
Falukropps avatar
Hrm, till er båda som har problem, kan ni starta datorn i felsäkert läge?
Prova att göra det. Knappra en massa på F8-knappen precis innan windowsloggan och det dyker upp i början av uppstarten så kommer ni in i en meny där ni kan välja felsäkert läge.

Om ni nu kommer in i windows, gå in på startmenyn -> inställningar -> kontrollpanelen. Dubbelklicka där på System. Gå in på fliken Avancerat.
Där finns en sektion som heter nåt i stil med "Uppstart och återställning" (kör engelska XP så vet inte exakt vad det heter i svenska). Klicka på knappen Inställningar i den sektionen.

I den nya rutan som kommer upp ska det finnas en avdelning som heter "systemfel". Se till att rutan "Starta om automatiskt" inte är förbockad och tryck sen OK.

Prova sen att starta om datorn som vanligt, gå inte in i felsäkert läge. Nu bör ni få nån blåskärm eller nåt med ett felmeddelande. Posta felmeddelandet här.
Citera
2007-07-12, 09:46
Medlem
hug4s avatar
Tyvärr är det så jävligt att jag inte ens kan starta i felsäkert läge.

Är det hårdvaran tror ni?
Citera
2007-07-12, 09:52
Medlem
sparlunds avatar
HAHAHAHHAHAHAHHA bästa topicen
Citera
2007-07-13, 06:03
Medlem
hug4s avatar
En annan fråga, går det att fixxa utan att man behöver forma hårdisken?
Citera
2007-07-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hug4
En annan fråga, går det att fixxa utan att man behöver forma hårdisken?

Hårddisken är inte gjord av lera... det är lite svårt att forma en hårddisk... formatera går smidigare... :-)

Förresten... hur får man Windows att starta om mig själv? Behöver man knöka in ett finger i nån USB-port??
Citera
2007-07-13, 18:34
Medlem
crall_bs avatar
Min dator gjorde precis samma sak. Jag körde ERD Commander och tog bort senaste windows updateringen. Det gjorde susen jag försökte först med felsäkertläge med det bootade bara om när windows började ladda och den hängde sig bara när jag försökte återställa till en tidigare återställningspunkt.

Så kör Winternals ERD Commander och ta bort senaste updaten så kanske det löser sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in