2007-04-17, 14:36
Medlem
031s avatar
Hörde om ett telefonsäljar-bolag som anställer alla men byter namn på invandrarna från tex muhammed till daniel eller nåt.
Det är ju askojj. tänk er någon muhammed ringer upp en o frågar om man vill köpa något, hadde ju inte funkat hehe..smart idé dom kör med!

men nån som kan säga om det är sant eller är det ett skämt?
Citera
2007-04-17, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 031
Hörde om ett telefonsäljar-bolag som anställer alla men byter namn på invandrarna från tex muhammed till daniel eller nåt.
Det är ju askojj. tänk er någon muhammed ringer upp en o frågar om man vill köpa något, hadde ju inte funkat hehe..smart idé dom kör med!

men nån som kan säga om det är sant eller är det ett skämt?

Kan säga att jag hade en fd klasskompis under gymnasiet som jobbade som telefonsäljare och som inte inget "klingade svenskt namn", hon presenterade sig med namnet sara. Det var inget företaget hade bestämt, utan hon tyckte det bara bar enklare så.

Sen vet jag att min morfar, som hade ett lettiskt efternamn, brukade reservera saker i svensson eller liknande för att slippa bokstavera sitt namn!

Så det händer nog rätt ofta...
Citera
2007-04-17, 17:39
Medlem
V-rocks avatar
Brukar vara säljarna själva som gör så, detta för att öka fötroende hos köparen. En annan vanlig sak bland telefonförsäljare är att fejka dialekt, man kan till och med uppmuntras till det om man är bar på det.

Ett problem med att ta ett annat namn i säljarsyfte är att om affären går i hamn så måste man spela in en del av samtalet och då säga sitt riktiga namn för att kontraktet ska bli giltigt, kan ju vara förvånande att göra Svante bli Abdul när det är dags för kontrakt...
Citera
2007-04-17, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 031
tänk er någon muhammed ringer upp en o frågar om man vill köpa något, hadde ju inte funkat ...
Varför skulle det inte ha fungerat? Så länge telefonförsäljaren inte bryter och har en någorlunda svensk intonation borde det väl gå att lura folk på det sättet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in